נער מתבודד וקורבן בריונות: הרשויות בטקסס מנסות לפענח מה הוביל לטבח

כמעט יממה לאחר אירוע הירי ההמוני בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי, בו נרצח 19 ילדים ושני מורים, הרשויות עדיין לא יודעות לומר מה הביא את סלבדור ראמוס בן ה-18 לבצע את המעשה. משיחו עם חבריו לספסל הלימודים עולה תמונה של נער שקט, והם לא יכלו לשער בדעתם שהוא יבצע מעשה כה אכזרי

זמן צפייה: 04:34

כמעט יממה לאחר הטבח המחריד בו נרצחו 21 קורבנות, בהם 19 ילדים שלמדו בכיתות נמוכות ועוד שני מורים, בבית הספר היסודי "רוב" שבעיירה יובלדי בדרום טקסס, הרשויות עדיין לא הצליחו לפענח מדוע היורה, סלבדור ראמוס בן ה-18, ביצע את המעשה. כתב רשת CNN האמריקנית בטקסס, מייק ולריו, שוחח הערב (רביעי) עם חדשות 13 וסיפר על מה שידוע עד כה: "הרשויות לאכיפת החוק לא בטוחות למעשה אם הוא תכנן את התקיפה הזו מראש, אם זו הייתה התוצאה הרצויה מבחינתו, או שהיה מדובר באירוע ספונטני".

סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס
סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס

"הרשויות כמו ה-FBI, למשל, והרשויות המקומיות כאן בטקסס, עוברות על החשבונות שלו ברשתות החברתיות", הוסיף, "נראה שהיורה מתאים לפרופיל של מושחת מוסרית, על פי רשויות אכיפת החוק. הוא קנה שני רובים בשבוע שבו חל יום הולדתו ה-18, בשבוע שעבר. זו הפעם הראשונה משבה היה יכול לעשות זאת באופן חוקי. יש לנו דיווח חדש מהממשל הפדרלי ולפיו לפני שבוע בדיוק הוא קנה 400 קליעים".

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

עוד סיפר ולריו כי מראיונות של חברים לספסל הלימודים שהכירו את החשוד בן ה-18, עולה כי הוא היה קורבן של בריונות, נער מתבודד, אך אף אחד לא יכול היה לדמיין שיעשה מעשה אכזרי ונורא כל כך.

ולריו סיפר גם על התהליך הקשה לזיהוי הקורבנות על ידי הוריהם: "זה היה אחד המחזות הבלתי נשכחים מאתמול. הורים עמדו בתור מחוץ למרכז קהילתי ונתנו דוגמיות דנ"א מהלחיים כדי לזהות בצורה טובה יותר את ילדיהם, אם הם נהרגו, ועמיתינו כאן ב-CNN שמעו את יללות הכאב, את הצרחות של הורים כשהם גילו את הרע מכול - שילדיהם נרצחו".

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

מדובר בטבח החמור ביותר שידעה מדינת טקסס, והוא ניצב בצמרת מעשי הטבח במוסדות חינוך בארצות הברית, מיד אחרי הרצח ההמוני באוניברסיטת "וירג'יניה-טק", ובבית הספר היסודי "סנדי-הוק" שבקונטיקט. בתי ספר הם יעד פופולרי ביותר לירי המוני בארה"ב - ב-50 השנים האחרונות היו 2,044 אירועי ירי בבתי ספר, שגבו את חייהם של 657 בני אדם. מגפת הירי חוצה את ארה"ב לאורכה ולרוחבה, אין מדינה שבה לא בוצע ירי בבית ספר.

זירת אירוע הירי ההמוני בבאפלו
זירת אירוע הירי ההמוני בבאפלו | צילום: רויטרס

אבל בתי הספר הם רק קצה הקרחון. רק ב-10 הימים האחרונים, מאז אירוע הירי בסומפרמרקט בבאפלו, ניו יורק, אירעו לא פחות מ-14 אירועי ירי המוני בארה"ב. מתחילת שנת 2022, אירעו לא פחות מ-173 אירועי ירי המוני בארה"ב, שגבו 6,236 קורבנות.

מלחמות ארה"ב, מאז ייסודה, גבו בסך הכל את חייהם של 1,396,731 אמריקנים, זאת בניגוד 1,605,007 בני אדם שנהרגו בארצות הברית מאירועי ירי, החל משנות ה-60 של המאה הקודמת.