ארה"ב: מקורבי טראמפ זומנו לעדות על אירועי הקפיטול

ארבעה מיועציו הבכירים של הנשיא לשעבר, זומנו לעדות בבית הנבחרים על מעורבותו האפשרית של טראמפ באירועים האלימים שהתרחשו בינואר בגבעת הקפיטול, במהלכם התפרעו רבים במחאה על הפסדו בבחירות

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

בית הנבחרים האמריקני הודיע היום (שישי) על זימונם לעדות של 4 ממקורביו ויועציו הבכירים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בנושא המהומות האלימות וההתפרצות לגבעת הקפיטול בוושינגטון, לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב. המקורבים הם ראש סגל הבית הלבן לשעבר דן סקווינו, יועצו לשעבר של טראמפ - סטיב באנון, בכיר משרד ההגנה לשעבר - קאש פאטל ומרק מדווז. הארבעה יידרשו לספר ולהעיד על הקשר בין התנהלותו של טראמפ לבין המהומות האלימות שפרצו לאחר הפסדו בבחירות לנשיאות, ב-6 בינואר, ושהביאו למותם של 5 אנשים.

הזימונים לעדות שנשלחו ליועצים הבכירים לשעבר של טראמפ, הם הצעד החמור והמשמעותי ביותר שבו נקטה הוועדה אשר חוקרת את ההתרחשות מטעם בית הנבחרים ואת הקשר בין טראמפ וסביבתו הקרובה לבין ההתפרעויות האלימות. יו"ר הוועדה שחוקרת את הנושא בבית הנבחרים, בני תומפסון, כתב לעדים שזומנו כי "לוועדה יש סיבה להאמין שיש לכם מידע רלוונטי לצורך הבנת המעשים אשר הוביולו לאירועים בקפיטול ב-6 בינואר".

דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן
דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן | צילום: רויטרס

המקורבים לטראמפ שזומנו לעדות הינם בעלי ידע רב לגבי התנהלותו של טראמפ והתבטאויותיו במהלך המהומות וכן מה ידע הנשיא לשעבר על התוכניות לשבש או למנוע את אשרור תוצאות הבחירות בהן ניצח ג'ו ביידן.

שניים מהעדים, מדווז וסקווינו היו לצידו של טראמפ במהלך רוב היום ב-6 בינואר, בעוד אחרים כמו באנון, יועצו לשעבר של טראמפ, גיבשו אסטרטגיה כיצד ניתן להפוך או לשבש את תוצאות הבחירות כך שטראמפ יישאר בבית הלבן.

במהלך המהומות האלימות שהתרחשו בחודש ינואר בוושינגטון, נהרגו חמישה אנשים ושובשה פעילות הקונגרס. המפגינים ניסו לפרוץ לבניין הקפיטול בזמן הדיון על אשרור תוצאות הבחירות בארצות הברית. בעקבות העימותים הושהה הדיון והתחדש כעבור שעות ספורות, לאחר שעשרות אלפים מתומכי טראמפ, שפרצו לבניין, פונו מהמקום. זאת, בעוד הבירה האמריקנית נתונה תחת עוצר לילי.

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס