בכיר בממשל טראמפ: "מחכים ליד הטלפון - איראן לא יוצרת קשר"

גורם אמריקני אמר לרויטרס שוושינגטון לא שמעה מטהראן הסכמה לקבל את הזמנתו של הנשיא לשיחות ישירות. "אנחנו חושבים שהם צריכים לעצור את ההידרדרות ביחסים ולחזור לשולחן המו"מ"

 טראמפ ורוחאני
נשיאי ארצות הברית ואיראן דונלד טראמפ וחסן רוחאני | צילום: רויטרס

ארה"ב "יושבת ליד הטלפון" אך עדיין לא שמעה מאיראן דבר על כך שאיראן מסכימה לקבל את הזמנתו של הנשיא דונלד טראמפ לשיחות ישירות - כך אמר אתמול (שישי) בכיר בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו חושבים שהם צריכים לעצור את ההידרדרות ביחסים ולחזור לשולחן המשא ומתן", אמר הבכיר בשיחה עם כתבים. מוקדם יותר היום אמר דובר משרד החוץ האמריקני כי "ארה"ב מתייחסת בכובד ראש לכל הפרה של הסנקציות ותפעל בנושא אם תידרש".

מוקדם יותר אמר ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני חישמת אללה פלאחת בישה כי מנהיגי ארה"ב ואיראן אינם מעוניינים במלחמה, אבל "יש שחקנים אחרים שרק מחכים כדי להרוס חלק גדול מהעולם". בתגובה, הודיעה המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן כי: "דעתו של אחד מחברי הפרלמנט כי הכרחי לנקוט במדיניות של הפחתת המתיחות באזור, היא אישית. דעתו של חבר הפרלמנט הזה לא מבטאת את העמדה הרשמית האיראנית. המוסד היחיד שיש לו את הסמכות להביע עמדה בנושאים אסטרטגיים כאלו הוא המועצה העליונה לביטחון לאומי".

בתוך כך, נשיאר ארה"ב דונלד טראמפ תקף את כלי התקשורת בחשבון הטוויטר שלו ואמר "מרוב פייק ניוז איראן לא יודעת מה קורה בפועל". בתגובה צייץ שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף: "זה נראה דווקא כי ארצות הברית אינה יודעת מה קורה".

לעוד כתבות בנושא:

איראן: "פיתחנו מערכות הגנה מפני תקיפת סייבר ישראלית"

"טראמפ מעדיף פתרון דיפלומטי - ונוטה שלא לתקוף את איראן"

מפקד משמרות המהפכה באיראן: "אנו בעיצומו של עימות עם האויב,

אתמול התראיין גם שגריר איראן לאו"ם ל"פני האומה" והתייחס לאמירה של טראמפ מיום חמישי, לפיה הוא אינו מעוניין במלחמה: "אני מאמין שזה אותנטי", אמר. עוד הכחיש השגיר את הדיווח בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי לפיו מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, אמר לארגוני הבת בעיראק להתכונן למלחמה, והאשים גורמים בארה"ב בתדלוק המשבר.

בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר אתמול ל-"וול סטריט ג'ורנל" כי שתי משחתות אמריקניות הוצבו במצר הורמוז הסמוך לאיראן. לדבריו, המהלך עבר ללא תגובה צבאית מצד טהראן. "זאת הייתה פריסת הכוחות השלווה ביותר זה זמן רב", אמר לעיתון. עוד פורסם כי על פי חומרים שאסף המודיעין האמריקני, בארצות הברית מאמינים כי ההנהגה באיראן חשבה שממשל טראמפ התכוון לתקוף ולכן נקטה צעדים מאיימים כלפי האמריקנים.

טילים לשיבוש מערכות אלקטרוניות (אילוסטרציה)
טילים לשיבוש מערכות אלקטרוניות (אילוסטרציה) | צילום: החדשות 13

בתוך כך, צבא ארצות הברית פרס לפחות 20 טילים הפועלים באמצעות גלי מיקרו עוצמתיים ומסוגלים לשבש מערכות אלקטרוניות של אמצעי לחימה איראניים או צפון קוריאניים – כך פרסם הבוקר ה"דיילי מייל".

מדובר בטיל המגיע למרחק של כאלף קילומטרים, ומסוגל לעוף בגובה נמוך במרחב האווירי של האויב, ולשבש שבבים אלקטרוניים במחשבים של מערכות אויב. זאת, מבלי לגרום להרוגים. בדיווח לא נכתב היכן הוצבו הטילים ואם יש תכנון להפעיל אותם. לפי ה"דיילי מייל", מדובר בפעם הראשונה שבה מוצבת הטכנולוגיה, מאז שנוסתה ב-2012.

עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי על פי חומרים שאסף המודיעין האמריקני, בארה"ב מאמינים כי המנהיגים באיראן חשבו שממשל טראמפ התכוון לתקוף אותם ולכן נקטו בצעדים מאיימים כלפי האמריקנים.

ניסוי טילים איראני (ארכיון)
ניסוי טילים איראני (ארכיון) | צילום: רויטרס

שלשום, כזכור, דווח ב"גרדיאן" הבריטי כי מפקד כוח "קודס" האיראני, קאסם סולימאני, נפגש לאחרונה עם ראשי מיליציות עיראקיות בבגדד ואמר להם "להיערך למלחמה באמצעות שליח".

לפי הדיווח, סולימאני הזמין את הארגונים החמושים לפני כשלושה שבועות, בצל המתיחות בין איראן לארה"ב. הדבר עורר חשש בקרב האמריקנים מכך שאינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון עומדים בפני איום. הפגישה עוררה פעילות דיפלומטית מוגברת בין ארה"ב, בריטניה וגורמים רשמיים בעיראק, בניסיון למנוע הסלמה.
קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן
קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר שר התקשורת האיראני הצהיר כי מדינתו פיתחה תוכנה להגנת מרחב הסייבר שלה, במטרה לאבטח את מערכותיה מפני וירוס "סטוקסנט". זאת, לאחר שבנובמבר האחרון האשימה טהראן את ישראל במתקפת סייבר על מתקני תקשורת איראניים.

וירוס "סטוקסנט", שלהערכת מקורות זרים פותח על ידי ארה"ב וישראל, התגלה ב-2010 לאחר שנעשה בו שימוש לתקיפת מתקן להעשרת אורניום, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית, כך לדברי השר. "המדענים האיראנים פיתחו תוכנה להגנת המערכות התעשייתיות מפני מתקפה כגון זו שנגרמה על ידי וירוס 'סטוקסנט', והיא נוסתה בהצלחה", מסר שר התקשורת האיראני לסוכנות הידיעות "IRNA". בנובמבר האחרון, כאמור, השר דיווח כי ישראל ניסתה לתקוף את מערכות התקשורת האיראניות. לדבריו, המתקפה נכשלה.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: רויטרס

במקביל, מקור ביטחוני בעיראק מסר לערוץ "אל-ערביה" כי איראן העבירה למספר מליציות עיראקיות משלוחי טילים אשר ישמשו לפגיעה בכוחות הקואליציה הבין-לאומית, בשגרירות ארה"ב בבגדד ובחברות נפט מערביות הפועלות בדרום עיראק. כמו כן, המקור ציין כי הטילים נכנסו לעיראק דרך שלושה מעברי גבול על גבול עיראק-איראן במסווה של משלוחי מזון והגיעו למחסנים של המליציות העיראקיות בעיר ג'רף א-צחר הדרומית לבגדד.

עוד טען המקור כי חלק מהטילים יועברו לסוריה דרך מחוז אל-אנבאר הגובל עם סוריה, והדגיש כי עיראק אינה מחזיקה טילים מסוג זה. בדיווח צויין כי איראן מנצלת את הסכם מעברי הגבול החדש, אשר אושרר ע"י נשיא איראן, חסן רוחאני, וראש ממשלה עיראק, עאדל עבד אל-מהדי – הסכם אשר קובע כי משאיות איראניות יכולות לעבור במעברים ללא בדיקה.