ארצות הברית הוציאה צו עיקול למכלית האיראנית

לאחר שגיברלטר הורתה על שחרור כלי השיט – הורה משרד המשפטים האמריקני על חילוט "גרייס 1", שנשאה למעלה משני מיליון חביות נפט, שעל פי החשד יועדו להגיע באופן לא חוקי לסוריה

זמן צפייה: 00:29

משרד המשפטים האמריקני הוציא הלילה (שבת) צו עיקול למכלית האיראנית "גרייס 1", שנשאה יותר משני מיליון חביות נפט, שעל פי החשד יועדו להגיע באופן לא חוקי לסוריה. זאת, יומיים לאחר שגיברלטר הסכימה לשחרר המכלית – בעקבות הבטחת איראן כי תנותב ליעד אחר. נכון לשעה זו, על אף ששוחררה, כלי השיט עוד עוגן בגיברלטר ומחכה לאנשי צוות חדשים שיגיעו מאיראן, וארצות הברית מעוניינת למנוע את עזיבתו מחר.

יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הגיב להחלטה של בריטניה לשחרר את המיכלית האיראנית שהוחזקה בגיברלטר: "העמידה האיתנה של איראן אילצה את הבריטים לסיים את התנהלותם הפיראטית, מאחר שהללו הבינו כי היכולות וההתנהלות של איראן כיום אינן כפי שהיו בעבר".

כאמור, ביום חמישי שוחררה ממעצר המכלית האיראנית "גרייס 1", שהוחרמה במצר גיברלטר בתחילת יולי - כך על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים. על פי הדיווחים, ממשלת גיברלטר קיבלה התחייבות רשמית בכתב מהממשלה האיראנית כי מכלית הנפט שלה לא תגיע לידי סוריה, היעד אליו הייתה אמורה להגיע כאשר נעצרה.

עוד בחדשות 13:

דיווח: שוחררה המכלית האיראנית שנעצרה במצר גיברלטר

דיווח: בריטניה תשחרר היום את מכלית הנפט האיראנית

מכלית נפט נתפסה ע"י איראן – 7 אנשי צוות נעצרו

המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון)
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

בבריטניה מסרו בתגובה כי "אנחנו לא נעמוד בצד ונאפשר לאיראן, או לאף אחד, לעקוף את הסנקציות על סוריה". כמו כן הוסיפה כי "חייבים לכבד את חופש התנועה של ספינות מסחריות לפי החוק הבין-לאומי".

מוקדם יותר, ארצות הברית פנתה לרשויות בגיברלטר בבקשה שלא לשחרר את המכלית. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי "לאחר שלא הצליחה להשיג את מטרותיה באמצעות טרור כלכלי, ארצות הברית כשלה עכשיו בניסיון לעשות שימוש לרעה במערכת החוק כדי לגנוב את רכושנו. הניסיון הפיראטי הזה מעיד על הזלזול של אנשי טראמפ בחוק".

שגריר איראן בלונדון התייחס גם לבקשה של ארצות הברית ואמר: "ארצות הברית ניסתה באופן נואש לסכל את שחרורה של המכלית האיראנית, ובדקה האחרונה חוותה מפלה קשה".

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

כזכור, בחמישה ביולי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית האיראנית "גרייס 1" שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה דובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן.  משרד החוץ האיראני זימן אז את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה.

ימים ספורים לאחר מכן, נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למעצר מכלית הנפט האיראנית והצוות, ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך".  גם בכיר בצבא האיראני התייחס למעצר המכלית ואמר כי הוא "התבצע תחת תירוצים מומצאים, ולא ייענה בשתיקה. טהראן תגיב בתזמון הראוי". שר ההגנה האיראני תיאר את הצעד כ"מהלך מאיים ושגוי".