דו"ח האו"ם מזהיר: טליבאן החל לרדוף את תומכי המשטר הקודם

מסמך שהעביר לאו"ם מכון מחקר שעובד עם הארגון, קובע כי טליבאן החל לנהל רשימה שחורה של אפגנים שסייעו לאמריקנים ולנאט"ו וכן של אנשי המשטר הקודם, ומזהיר מפני חידוש ההוצאות להורג במדינה

לוחמי לוחמים טליבאן אפגניסטן שדה תעופה קאבול
לוחמי טליבאן בשדה התעופה הלאומי של אפגניסטן | צילום: צילום: רויטרס

דו"ח שהגיע לידי האו"ם חושף כי אנשי טליבאן החלו בחיפושים ורדיפה של אנשי המשטר הקודם באפגניסטן ושל אזרחים אפגנים שסייעו לארה"ב ולכוחות נאט"ו. לפי המסמך שנכתב על ידי המרכז הנורבגי לניתוח עולמי, שמספק לאו"ם ניתוח ופרשנות בנושאים שונים, אנשי טליבאן החלו לעבור מדלת לדלת ולחפש אחר אזרחים ששיתפו פעולה עם מדינות המערב והכוחות שהיו מוצבים במדינה. בימים האחרונים הבטיח דובר טליבאן באופן פומבי שלא ירדפו את אנשי המשטר הקודם ותומכיו ויעניקו חנינה כללית לכל האזרחים שעבדו עבור הממשלה האפגנית.

"יש מספר גבוה של אנשים שנמצאים על הכוונת של טליבאן והאיום הוא ברור" סיפר ל-BBC כריסטיאן נלמן שעומד בראש המכון שהכין את הדו"ח עבור האו"ם.  לדבריו "אם האזרחים שסייעו לכוחות נאט"ו ותמכו במשטר הקודם לא יסגירו את עצמם, אז טליבאן ירדוף ויעצור אותם וכן יעניש את בני משפחתם. כל מי שברשימות השחורות שלהם נמצא בסכנה גדולה". כמו כן, מזהיר נלמן מפני הוצאות להורג שעלול לבצע בקרוב המשטר החדש.

בכיר בנאט"ו אמר היום (שישי) כי ארה"ב ובעלות בריתה פינו כבר 18,000 אזרחים זרים מאפגניסטן בעזרת טיסות המוניות שיצאו משדה התעופה של קאבול. מדינות המערב צפויות אף להגביר בימים הקרובים את ה"רכבת האווירית" מאפגניסטן כדי לפנות מהמדינה צוותים דיפלומטיים, אזרחים זרים וכן אפגנים שסייעו לארה"ב ולכוחות נאט"ו.

בתוך כך, בבריטניה מופעלים לחצים פוליטיים על שר החוץ, דומיניק ראב, להתפטר מתפקידו, לאחר שדווח כי הוא התעלם במשך יותר משבוע מטיפול במשבר באפגניסטן ואף התעלם משיחות שקיבל בנושא, בשל יציאתו לחופשה. ראב ואנשיו במשרד החוץ לא הכחישו כי הם ביקשו משר אחר לטפל ולסייע בפינוי מתורגמנים אפגנים שסייעו לצבא הבריטי, בעת ששר החוץ שהה בחופשתו באי היווני כרתים. הביקורת מגיעה גם מהמפלגה השמרנית עצמה ובעיקר מקרב חברי פרלמנט של מפלגת הלייבור שבאופוזיציה שדורשים מראש הממשלה, בוריס ג'ונסון לפטרו לאלתר.

כמו כן, תמונה של מטוס חילוץ בריטי שיצא כמעט ריק מקאבול השבוע, מעוררת ביקורת ציבורית קשה. המטוס הכמעט ריק פינה את אשתו של לוחם בריטי לשעבר ואנשים בודדים, בעוד רבים אחרים חיכו ואף התחננו לפינוי דחוף מהמדינה.