מדינה מצורעת, מבודדת ואלימה: שנה לטליבאן באפגניסטן

הגבלות מחמירות לנשים, אלימות שמשתוללת וכלכלה שקורסת: שנה לאחר נסיגת כוחות ארצות הברית מאפגניסטן והשתלטות ארגון טליבאן על המדינה, עדויות קשות נחשפות: "הם מכים נערות שמדברות בקול רם מדי"

אנשי טליבאן מסיירים בעיר
אנשי טליבאן מטילים אימה בקאבול | צילום: רויטרס

העיתון הבריטי "הגרדיאן" פרסם היום (ראשון) כתבה מקיפה על החיים באפגניסטן, שנה לאחר השתלטות ארגון טליבאן על המדינה. בחודש אוגוסט בשנה שעברה עזבו הכוחות האמריקנים האחרונים את המדינה, לאחר 20 שנה של נוכחות באזור. מיד לאחר מכן השתלט ארגון טליבאן על נמל התעופה בבירה קאבול, ומאז שולט טליבאן באפגניסטן הלכה למעשה.

בחודשים הראשונים שלח טליבאן לקהילה הבינלאומית מסרים רכים ואף מעודדים, ושליחי הארגון הצהירו בכנסים בינלאומיים שלנשים יש זכות דתית-איסלאמית לחינוך ולעבודה. בטליבאן הבטיחו שעם הפסקת המלחמה שמשתוללת באזור מעל 20 שנה, תצמח ותשגשג גם הכלכלה האפגנית.

אפגניסטן אפגנים בריחה מ שלטון טליבאן
מייחלים לברוח. אפגנים בתור לקבלת דרכון | צילום: צילום: רויטרס

אולם שנה לאחר מכן, "מדינת הטליבאן" היא מדינה מצורעת ומבודדת, ואפילו בעלות בריתה לשעבר אינן מעוניינות לעזור או אף לתת לה הכרה בינלאומית. היום פורסם בעיתון "הגרדיאן" הבריטי כי מצבן של נשים באפגניסטן הטליבאנית הולך ומתדרדר, כאשר הן מתמודדות עם הגבלות קשות, נדרשות לכסות את פניהן בפומבי, מנועות מהשכלה תיכונית ונאלצות לנוע ממקום למקום רק על ידי ליווי של גבר אפוטרופוס.

נער אפגני בן 16 אמר לעיתון הבריטי: "כבר שלוש פעמים ראיתי נשים מוכות בשוק על ידי טליבאן. חלקן לבשו מכנסיים שהם (אנשי הטליבאן) חשבו שצמודים מדי. הן היו שבורות אחר כך". אותו נער נאלץ להפסיק את לימודיו בספטמבר האחרון, ונאבק בדיכאון.

ילדה בת 10 סיפרה ל"גרדיאן" שהיא אמורה לסיים כיתה ו' כעת, וזה אומר הקץ להשכלה שלה. לכן היא מתכננת להיכשל בכוונה כדי לחזור לספסל הלימודים גם בשנה הבאה. נערה אחרת סיפרה כי כיוון שאין ברשותה עבאיה, הלבוש האיסלאמי הנדרש על ידי טליבאן, היא הפסיקה ללכת לבית הספר: "עדיף להישאר בבית מאשר להיתקל בחיות האלו".

נשים אפגניות ליד חנות שמלות כלה
נשים אפגניות ליד חנות שמלות כלה | צילום: רויטרס

גם מצב הכלכלה תחת שלטון טליבאן נמצא במצוקה, כאשר הסנקציות הבינלאומיות על המדינה הובילו לקריסה כלכלית בשליש לפחות. לפי מקורות באפגניסטן, הסיוע שהחזיק את המשטר האחרון נסתיים, וכעת מנהלת את המדינה "קבוצה מיליטנטית שאינה מוכנה לעבור מלחימה בהתקוממות לניהול ממשלה". רבים ממעמד הביניים במדינה שקעו בעוני וברעב כמעט בן יום, ולפחות מחצית מהאוכלוסייה מסתמכת כיום על סיוע במזון, אם הם יכולים לקבל אותו.

גורמים המקורבים להנהגת טליבאן אמרו כי הם מודעים לכך שהם מאבדים את התמיכה הפנים-מדינית שהייתה בחודשים הראשונים להשתלטות, וכי הם הופתעו מההתפתחויות שהובילו אותם לניהול מדינה.

בתוך כך, אזרחים באפגניסטן מדווחים על הרס ואלימות רבתי בכל הארץ, ועל ייאוש רב. יש לציין כי האפגניים למודי קרבות ואלימות מכמעט שלושה עשורים של מלחמה, אולם בעבר מעשי האלימות הללו הגיעו מכיוון צבאות המערב והם אלה שדחפו צעירים רבים לתמיכה בטליבאן. היום, עם שוך הקרבות, הפחד מתקיפות ואלימות לא פסק ומעשי הזוועות ממשיכים.

טליבאן באפגניסטן
טליבאן באפגניסטן | צילום: רויטרס

גם מקומות שהיו שקטים בשני העשורים האחרונים דיווחו בשנה האחרונה על טבח באזרחים, פשיטות ליליות, ביזה והשתלטות על מוסדות אזרחיים דוגמת מרפאות ובתי ספר. סרטונים ודיווחים ממחוז פנג'שיר בצפון וממחוזות באג'לאן ובבלחאב שבמרכז מתעדים מעשי זוועה: אזרחים מתים, חילול מסגדים ופשיטה אלימה על בתים.

"טליבאן מייצגים את הטליבאן, לא את אפגניסטן. מחצית מהאוכלוסייה לא הייתה מיוצגת כלל בממשלה בתשעת החודשים האחרונים", אמר המקור האפגני. במדינה קיימות קהילות אתניות, דתיות ותרבותיות שהודרו מהממשלה, שנשלטה כמעט כולה על ידי קיצונים של הטליבאן. ההערכה היא כי אם הטליבאן לא יצליח להקל על המשברים הפוליטיים והכלכליים במדינה, קבוצות אלו עלולות לפנות ללחימה מחודשת שוב, בקלות רבה מדי. "תן לילד 100 דולר וקלצ'ניקוב ויש לך לוחם. האנשים כאן הם פצצות-זמן מתקתקות, הם גדלו עם נשק ולא צריכים אימונים של שבועיים: שעה אחת תספיק".