הפרויקט שמכשיר צעירים יהודים להפוך ליזמים מבטיחים

את פרויקט תגלית כולם מכירים, אך פרויקט הבת "תגלית אקסל" הפך בשנים האחרונות לתוכנית מנהיגות יוקרתית שמטרתה להכשיר ולהעצים את הדור הבא של המנהיגים ולחזק את הקשר שלהם לישראל ולזהותם היהודית. ליבי אלון התלוותה אליהם

פרויקט תגלית אקסל בניו יורק
פרויקט תגלית אקסל בניו יורק | צילום: Luis Ruiz

פרויקט "תגלית" בכלל ופרויקט "תגלית אקסל" בפרט הפכו בשנים האחרונות למעצמה משפחתית שרק הולכת וגדלה ועושה חשק להיות חלק ממנה. חבריה מונים יזמים צעירים ומבטיחים, מבחורה בת 24 שרצה לקונגרס ועד בחור בן 26 שכבר עשה אקזיט. האם תגלית אקסל מייצרת את היזמים הבאים של העולם?

כולנו רגילים לשמוע על "תגלית" מהצבא, פרויקט שמגיעים אליו מבקרים אמריקנים ויוצאים לטיולים ברחבי הארץ בשילוב חיילים ישראלים. מטרת הפרויקט היא חיזוק החיבור לישראל, פיתוח הזהות היהודית שלהם ולהכיר יותר טוב את ישראל. אבל מה זה בעצם "תגלית אקסל"?

תגלית אקסל זוהי תוכנית המנהיגות היוקרתית, שמטרתה להכשיר ולהעצים את הדור הבא של המנהיגים ולחזק את הקשר שלהם לישראל ולזהותם היהודית. כל שנה נבחרים כ-60 סטודנטים ויזמים מתוך אלפי מועמדים שלומדים באוניברסיטאות הכי טובות בארה"ב. האמריקנים מגיעים לארץ להתמחות של 10 שבועות בחברות הייטק ולכל אחד מהם מצוות משתתף ישראלי.

במהלך הפרויקט הם יוצרים קשרים עם בכירי משק התעשייה, נפגשים עם פוליטיקאים ואנשי רוח מובילים ועוברים סדנאות מנהיגות. המטרה של תגלית "אקסל" היא ליצור את חוד החנית של הדור הבא של המנהיגים העסקיים בישראל ובצפון אמריקה באמצעות שני מסלולי הכשרה, עסקים ויזמות.

לפני שבועיים בערך זכיתי לקחת חלק מהמסע של תגלית אקסל בניו יורק ולהשתתף בכנס הבוגרים השנתי שלהם. ביום הראשון, ישבנו לארוחת ערב עם גידי מרק מנכ"ל תגלית, נועה באואר סמנכ"לית השיווק הגלובלית, איזי תפוחי נשיא ומנכ"ל Birthright Israel Foundation  ופיל דה טולדו יו"ר Birthright Israel Foundation .

בארוחת הערב הם סיפרו לנו מה המטרות והיעדים שלהם כשהמטרה המרכזית היא להביא להכרה והפצת הפרויקט ברחבי ארה"ב ועידוד סטודנטים נוספים להצטרף. הם גם שיתפו אותנו בקשיים שבדרך ועל הקושי המרכזי בגיוס כספים לאחר המצב הביטחוני בארץ ועם עליית האנטישמיות בעולם.

בהמשך, יצא לנו לשוחח עם בוגרים של תגלית אקסל ועל כמה הפרויקט שינה את חייהם מקצה לקצה. אם הם התלבטו מה לעשות ולאיזה כיוון ללכת הם פשוט פנו לבוגר אקסל לשעבר והתייעצו איתו. הם בעצם יצרו איזושהי רשת פרטית ואקסקלוסיבית לבוגרים בלבד שיום אחד יהיו אלו שישלטו בתעשייה.

ביום האחרון השתתפנו בכנס של בוגרי תגלית אקסל שלא התקיים בשנתיים האחרונות בשל הקורונה. הבוגרים הגיעו מכל רחבי העולם: מקנדה, בריטניה, איטליה, מקסיקו, דרום אפריקה וכמובן מכל רחבי ארה"ב. מי שקיבלה את פנינו הייתה עידית רובין, מנהלת התוכנית שכל אחד ממשתתפי הוא כמו אחד מילדיה. לאורך כל הכנס היא שיתפה אותי בסיפורים על הבוגרים ותחושת הגאווה שלה בכל אחד מהבוגרים חיממה את הלב. היא סיפרה לנו שברשימת 30 Under שמגזין פורבס פרסם, מתוך 30 המועמדים, כשישה מהם הם בוגרי תגלית אקסל.

אחת מבוגרות תגלית תפסה את עינינו. ארין שרוד, צעירה בת 24 שמראה לכולם שגיל זה רק מספר. שרוד, פעילה ויזמית חברתית, סיפרה לנו על איך התחילה ואיך היא בת 24 וכבר יש לה שתי חברות תחתיה. היא דוגלת במנהיגות אזרחית ובניהול סביבתי ברחבי העולם. בנוסף לכל זה, היא החליטה לאחרונה שהיא רצה לקונגרס.

פרויקט תגלית אקסל ב-2019
פרויקט תגלית אקסל ב-2019 | צילום: רעות פיליפוביץ

כשהאקסלרים האמריקנים היו פה בארץ הם זכו להכיר יותר טוב את ישראל, להתחבר לזהות שלהם כיהודים והיום הם משמשים כשגרירים קטנים שלנו בארה"ב.

בחודש מרץ, גם חברי קהילת תגלית אקסל שגרים בישראל קיימו את כנס קהילת הבוגרים השנתי, במלון איילנד בנתניה, שנתיים לאחר שהכנס לא התקיים כסדרו בגלל הקורונה. כ-300 מבוגרי התוכנית ומנטורים מקהילת התוכנית בישראל הגיעו לנתניה

אחרי כל החוויה הענקית הזו נותר לי רק דבר אחד להגיד - חבל שלא ידעתי על זה קודם ופספסתי את הזדמנות חלומותיי כדי להירשם לפרויקט המדהים הזה. אם אתם בני 26-18, אתם חייבים לפחות לנסות להירשם.

הכותבת הוזמנה לכנס מטעם תגלית אקסל