בתוך שנה: שלושה פיגועי ימין קיצוני נגד יהודים בבתי כנסת

המשותף לטבח בפיטסבורג, לירי בסן דייגו ולפיגוע בגרמניה הוא אידאולגיית ימין קיצוני אנטישמית. למרות דוח לפיו היא המסוכנת ביותר ליהודים, הממשלה מתמקדת בארגוני החרם ובאיומים אסלאמיסטיים

זמן צפייה: 01:39

הפיגוע אתמול (רביעי) בגרמניה מצטרף לעוד שני פיגועים השנה בבתי כנסת בארצות הברית. הפיגוע בסן דייגו באפריל שם נרצחה אישה אחת ולפניו הפיגוע בבית הכנסת "עץ חיים" שבפיטסבורג, שם נרצחו 11 מתפללים באוקטובר לפני שנה.

האירוע בהאלה הסתיים ללא טבח - רק מפני שהרוצח לא הצליח לפרוץ את דלת בית הכנסת. הוא בחר בחנות קבב טורקית מוסלמית, ונשמע אומר בסרטון שהעלה: "זה יספיק". המשותף לאירועים האלה זה שהם פיגועי ימין קיצוני, ניאו נאצי או אחר, המבוססים על תערובת נפיצה של תיאוריות גזעניות וקונספירטיביות. גזענות לבנה שמופנית נגד יהודים, ולפעמים נגד מוסלמים - לדוגמה בפיגועי המסגדים בניו זילנד שבהם נטבחו 51 מתפללים בשעת התפילה.

לכתבות נוספות בנושא >>

הירי ליד בית הכנסת בגרמניה: "ישבתי בפארק – ושמעתי פיצוץ"

נשיא גרמניה: "מדינתנו צריכה לקבל אחריות על חיי היהודים"

מנסה לפרוץ לבית הכנסת ופותח באש: היורה בגרמניה תיעד עצמו

Stepom
החשוד בירי בבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה

בארה"ב, טרור הימין הקיצוני גובה יותר קורבנות מהטרור האסלאמיסטי. דוח מיוחד של הליגה נגד השמצה, ה-ADL, שפורסם בחודש שעבר קובע כי הגזענות הלבנה הופכת יותר ויותר לתנועה בין-לאומית. יש כנסים, יש קשר מתמיד מקוון בין הפעילים, השפעות רעיוניות ושימוש באותה שפה.

בשנת 2019 הגיש משרד התפוצות בישראל דוח מיוחד שקבע כי "אירועים אנטישמיים שמקורם בימין הקיצוני הם הגורם העיקרי והמסוכן ביותר לקהילות היהודיות". אך ממשלת נתניהו המשיכה להתמקד בארגוני החרם נגד ישראל ובאיומים אסלאמיסטיים. מאז שהדוח הוגש, היו עוד ועוד פיגועי ימין קיצוני.

נתניהו שוחח עם מקל אחרי הפיגוע בבית הכנסת בהאלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "ראש הממשלה הביע הערכה על העמדה התקיפה שהביעה הקנצלרית מרקל נגד האנטישמיות, ואמר בשיחה כי חשוב להגביר את המאמצים נגד תופעת האנטישמיות והקנצלרית הסכימה", נמסר מטעמו של ראש הממשלה. "הקנצלרית מרקל ציינה כי בכוונתה גם להגביר את המאמצים לאבטחת הקהילה היהודית".

בתוך כך, פיטר פרנק, התובע הכללי של גרמניה, מסר כי סטפן באלייה, החשוד בביצוע המתקפה על בית הכנסת אתמול, החזיק ברכבו כארבע קילוגרם של חומר נפץ. כמו כן, התקשורת הגרמנית דיווחה כי המשטרה המקומית סרקה את דירתו של היורה בן ה-27 הממוקמת כ-20 קילומטר מהעיר האלה בה התרחש הירי.

Amateur Video Shows Shooting In Halle
היורה מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה

באלייה, החשוד שביצע את פיגוע הירי, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

בתחילת מסע הירי, החשוד צילם את עצמו אומר: "אני חושב שהשואה לא קרתה מעולם. הפמיניזם זו אחת הסיבות לירידה בילודה במערב, שמשמשת להצדקת ההגירה ההמונית, והיהודים הם שורש כל הבעיות האלה". לאחר מכן, תיעד את עצמו באלייה יורה ומנסה לפרוץ לבית הכנסת ללא הצלחה ויורה בעוברת אורח כמה כדורים בגבה. בהמשך, ניתן לראות כיצד היורה נכנס לחנות אוכל ויורה באדם נוסף.