נסגר המעגל: חוסל מנהיג אל-קאעידה שירש את בן לאדן

בשנת 2011, לאחר חיסולו של אוסמה בן לאדן, נכנס לנעליו איימן א-זוואהירי שנחשב למוח המבצעי של פיגועי 11 בספטמבר. הלילה אישר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי א-זוואהירי חוסל בסוף השבוע בתקיפת מל"ט בקאבול שבאפגניסטן

זמן צפייה: 01:42

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הלילה (שלישי) כי מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי חוסל בסוף השבוע בתקיפת מל"ט שבוצעה בבית שבו שהה בקאבול, בירת אפגניסטן. א-זוואהירי היה סגנו של אוסמה בן לאדן והחליף אותו לאחר חיסולו בשנת 2011. א-זוואהירי נחשב גם למוח המבצעי שעמד מאחורי מתקפת הפיגועים ב-11 בספטמבר בשנת 2001.

לפי גורם בכיר בממשל האמריקני, ההוראה לחסל את א-זוואהירי ניתנה כבר ב-25 ביולי במהלך ישיבת קבינט של ביידן עם בכירי ממשלו לאחר שא-זוואהירי זוהה בבית מחסה בקאבול, שם התגורר עם משפחתו בחודשים האחרונים.

א-זוואהירי לצד אוסמה בן לאדן
א-זוואהירי לצד אוסמה בן לאדן | צילום: רויטרס

הבית באפגניסטן שבו שהה מנהיג אל קאעידה איימן א-זוואהירי
הבית באפגניסטן שבו שהה מנהיג אל קאעידה איימן א-זוואהירי

"א-זוואהירי היה מספר 2 של בן לאדן. הוא היה מעורב במתקפת 11 בספטמבר ואחראי לרצח אלפי אמריקנים ופעולות טרור נוספות", אמר ביידן בהצהרתו. "הצדק נעשה ומנהיג הטרור הזה לא איתנו יותר".

משרד החוץ הסעודי בירך גם הוא על החיסול וציין כי א-זוואהירי היה אחראי גם על פעולות טרור שבוצעו על אדמת סעודיה. כעת מאשימים בארה"ב את ארגון טליבאן, שהשתלט על אפגניסטן לפני כשנה, במתן מחסה למנהיג אל-קאעידה. "זו הפרה של הסכם דוחא", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.

החיסול של מנהיג אל-קאעידה בוצע באמצעות מל"ט של סוכנות הביון האמריקנית CIA. כך לפי גורמים המעורים בנושא. המל"ט ירה שני טילי הלפייר מסוג "נינג'ה" שמתוכם יוצאים שישה להבים. לפי הדיווחים, התוכנית לחסל את א-זוואהירי תוכננה במשך חצי שנה. אחד הגורמים אמר כי הנשיא הורה על פעולה אווירית מדויקת כדי למנוע כמה שיותר את האפשרות של פגיעה באזרחים חפים מפשע.