גורמים בסודן: הממשלה השתלטה על נכסי חמאס במדינה

הנכסים שעוקלו שימשו את ארגון הטרור לצורכי מגורים, גיוס כספים וערוץ תקשורת עם האיראנים לצורך התחמשות רצועת עזה. גורמי ביון מערביים סייעו לאתר את בסיסי הארגון במדינה האפרקנית

ח'אלד משעל, מבכירי מנהיגי חמאס בסודן | צילום: רויטרס

הרשויות בסודן השתלטו עך נכסים רווחיים של ארגון חמאס, אשר שימשו לאורך השנים את ארגון הטרור לצורכי מימון. לפי דיווח שפורסם ברויטרס היום (חמישי), המהלך חשף את עומק הקשר בין משטרו של שליט סודן לשעבר, עומר אל באשיר וארגון חמאס.

לפי הדיווח, במהלך השנים חמאס השתמש בסודן כבסיס למגורים עבור אנשיו, מקור לגיוס כספים וכגשר להעברת נשק ומימון מאיראן לרצועת עזה. לדברי גורמים שהיו מעורבים בפירוק ותקופת המעבר לאחר שלטונו של באשיר, הנכסים כללו נדל"ן, מניות של חברות ואף מלון במיקום מרכזי בבירה חרטום. כמו כן, בין הנכסים היו גם משרד להמרת כספים, תחנת טלוויזיה ושטחי חקלאות נרחבים במדינה האפריקנ"ית.

"סודן הפכה למרכז לגיוס והעברת כספים עבור ארגוני טרור" הסביר לרויטרס ווג'די סאליח מצוות המשימה לפירוק משטרו של עומאר אל באשיר, אשר תמך באופן גלוי בארגון חמאס לאורך השניים ואף סייע לו.

מקור מודיעיני במערב הסביר כי הטכניקות בהן נעשה שימוש בסודן כדי לסייע לחמאס היו דומות לשל פשע מאורגן: שימוש בקרנות וחברות קש, איסוף דמי שכירות במזומן והעברת מימון דרך סוכנות להמרת כספים. "הם קיבלו טיפול מועדף בתחום המס והורשו לנוע ולהעביר מטען לידי חמאס ברצועת עזה" אמר בכיר סודאני המעורה בנושא.

המסע של סודאן ממדינה נידחת וזניחה יחסית לבעלת ברית של ארה"ב היה הדרגתי. בעשור הראשון לאחר עלייתו של באשיר לשלטון, בשנות התשעים, הפכה המדינה למרכז לאסלאמיסטים קיצוניים ואף שימשה כמקום מקלט זמני עבור מנהיג אל קאעידה באותה התקופה אוסאמה בין לאדן. במהלך אותן שנים ארה"ב הטילה סנקציות על סודן בשל תמיכה וקשריה עם ארגוני טרור. בהמשך ניסה שלטונו של באשיר להרחיק את עצמו מחלק מהארגונים האסלאמיסטים הקיצוניים והחל בהדרגה לשתף פעולה בנושאים ביטחוניים עם ארה"ב.

בשנת 2016 חלה נקודת מפנה משמעותית כאשר סודן הפסיקה את קשריה ההדוקים עם איראן ואת הסיוע שלה לחמאס, מה שהוביל להסרת הסנקציות האמריקניות מהמדינה האפריקנית הענייה. עם זאת, עד לנפילת שלטונו של באשיר, רשתות להעברת כספים ותמיכה בחמאס עדיין התקיימו בסודן.

מפגינים מול שגרירות ארה''ב בסודן
מפגינים מול שגרירות ארה''ב בסודן | צילום: רויטרס

ההשקעות של ארגון הטרור בסודן החלו עם עסקים קטנים כמו מסעדות מזון מהיר והתרחבו לאורך השנים לעסקי נדל"ן ובנייה. כך למשל חברת "חסאן ואלאבד" החלה את דרכה כחברת בטון ומלט והתפתחה לעסק גדול של פיתוח נכסי נדל"ן. אנשי עסקים רבים במדינה ניהלו קשרים עסקיים עם חמאס ושימשו כצינור להעברת והלבנת כספים עבורו, חלקם הסתבכו והואשמו בשחיתות בשנים האחרונות.

בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי הכחיש בפני רויטרס את הטענה כי לארגון היו השקעות בסודן אך הדגיש את השפעתם של חילופי השלטון במדינה: " לצערנו היו כמה צעדים שהחלישו את הנוכחות של הארגון בסודן והגבילו את הקשרים הפוליטיים בינינו".

בעקבות לחץ מצד ממשל טראמפ ובעידוד איחוד האמירויות הסכימה ממשלת סודן לנרמל את קשריה עם ישראל בסוף שנת 2020 כחלק מהצטרפותה להסכמי אברהם, שנחתמו בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין. עם זאת, ההתקדמות ביחסים מאז בין המדינות היא איטית ווכמעט ולא כללה עד כה מחוות וצעדים רשמיים למיסוד קשרים דיפלומטים מלאים.

דיפלומט מערבי בכיר לשעבר ששירת בסודן בתקופת ממשל טראמפ הסביר כי השלטונות הסודנים התבקשו במסגרת המשא ומתן עם ארה"ב לסגור את רשתות העברת הכספים והמימון של חמאס במדינה. לדבריו "התפרצנו לדלת פתוחה בסודן". עוד עולה מהדיווח כי ארה"ב העבירה לסודן בשנים האחרונות רשימה של חברות אשר השלטונות בחרטום התבקשו לסגור בשל קשריהם הענפים עם חמאס.