סודאן: בוטלו חוקי הצניעות המגבילים נשים במרחב הציבורי

חודשים לאחר הדחתו של הנשיא עומאר אל-באשיר, הסירה ממשלת המעבר חקיקה בת 30 שנה מתקופת שלטונו - שאסרה על נשים ללבוש מכנסיים, להסתובב ללא כיסוי ראש ולהתרועע עם גברים שאינם ממשפחתן

מפגינות נגד משטר עומאר אל-באשיר בסודאן
מפגינות נגד משטר עומאר אל-באשיר בסודאן | צילום: רויטרס

השלטון הזמני בסודאן הודיע היום (שישי) על ביטול חוקי צניעות המגבילים את התנהגותן ולבושן של נשים במרחב הציבורי. החוקים, שנקבעו לפני כשלושים שנה בתקופת שלטונו של עומאר אל-באשיר, שהודח בחודש אפריל מתפקידו.

על פי החקיקה שבוטלה, נאסר על נשים ללבוש מכנסיים במרחב הציבורי או להסתובב ללא כיסוי ראש. כמו כן, נאסר עליהן להתרועע בציבור עם גברים שאינם בני משפחתן. על אישה שנתפסה עוברת על החוק נגזר עונש הלקאה.

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוק, קרא לחקיקה "כלי של ניצול, השפלה, ואלימות של זכויות אזרח", והוסיף כי הוא "מצדיע לנשים ולנערות המדינה שנאלצו לסבול את הזוועות שנוצרו כתוצאה מהחוק".

עוד בחדשות 13:

היסטוריה בסודאן: המועצה הצבאית והאופוזיציה חתמו על הסכם

צבא סודאן: הנשיא עצור, המועצה הצבאית השתלטה על המדינה

תושבי סודאן קראו לממשל אזרחי – בכירי המועצה הצבאית התפטרו

מפגינות נגד השלטון הצבאי בסודאן
מפגינות נגד השלטון הצבאי בסודאן | צילום: רויטרס

בחודש ספטמבר הגיעו המועצה הצבאית בסודאן והאופוזיציה במדינה להסכם היסטורי, במסגרתו תוקם ממשלה טכנוקרטית למשך כשלוש שנים, עד הבחירות הבאות, כאשר הצדדים יעמדו בראשותה ברוטציה. זאת, בתום שיחות שנמשכו יומיים, והתקיימו בבירה חרטום.

אלפים במדינה יצאו לרחובות בעקבות הבשורה, ופתחו בחגיגות ספונטניות, שכללו תופים דגלי סודאן וקריאות של אנשים רבים, שהכריזו על עצמם בשמחה "אזרחים". "ההסכם הזה הוא פריצת דרך להקמת ממשלת מעבר, ואנו מקווים שזו תחילתו של עידן חדש", אמר עומאר אל-דג'ייר, ממנהיגי האופוזיציה.

בחודש אפריל, כאמור, השתלטה המועצה הצבאית על ההנהגה, והדיחה את הנשיא עומר אל-בשיר, שכיהן בתפקידו שלושים שנה, בטענה לשחיתות שלטונית. מאז, חלו במדינה כמה הפגנות של אזרחים שקראו לבחירות דמוקרטיות, מחאות שדוכו ביד קשה, וכללו עשרות אזרחים הרוגים.