ארה"ב: "הנורמליזציה בין ישראל לסודן תצטרך לעבור הערכה מחדש"

בעקבות אירוע ההפיכה הצבאית במדינה האפריקנית, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מסר כי המעבר של סודן לשלטון אזרחי דמוקרטי "התערער". בנוסף, ארה"ב השהתה סיוע בגובה 700 מיליון דולר לסודן

זמן צפייה: 04:42

בעקבות ההפיכה הצבאית בסודן והאירועים האחרונים במדינה, מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה כי "מאמצי הנורמליזציה של סודן עם ישראל יצטרכו לעבור הערכה מחדש". עוד הוסיך לומר דובר מחלקת המדינה דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס: "מעצרם של פקידי ממשל אזרחיים מערער את המעבר של סודן לשלטון אזרחי דמוקרטי". כמו כן, ארה"ב השהתה סיוע בגובה 700 מיליון דולר לסודן.

מוקדם יותר היום, שלושה בני אדם נהרגו ולפחות 80 נפצעו בהפגנות שפרצו ברחובות העיר חרטום, בירת סודן, לאחר ההפיכה שביצע הצבא המקומי בהנהגתו של עבד אל פתאח בורהאן, ראש המועצה הריבונית המשמש כמנהיגה בפועל של סודן.

מפגינים חרטום הפגנה הפיכה צבאית סודן
צילום: צילום: רויטרס

מפגינים, בהם ילדים, יצאו לרחובות והתעמתו עם חיילים. ההנהגה בראשות עבדאללה חמדוק קראה למפגינים לצאת ולהפגין. עד מהרה, הצבא החל לבצע מעצרים וקולות ירי נשמעו ברחבי הבירה. "אנחנו כאן כדי להשמיע את קולנו ולהתנגד להפיכה הצבאית", אמר אחד המפגינים. "בורהאן מטעה אותנו. זו הפיכה לכל דבר".

בשבועות האחרונים, כמה ארגוני מורדים ומפלגות יריבות חברו לצבא כדי להביא להפיכה. סודן סובלת ממשבר כלכלי חמור. היא נעזרת בלא מעט סיוע בינלאומי, אך היום איימה ארצות הברית להפסיק את הסיוע עם ראש הממשלה חמדוק לא ישוחרר ממעצר הבית שבו הוא הושם.

מפגינים חרטום הפגנה הפיכה צבאית סודן
מפגינים בבירה חרטום | צילום: צילום: רויטרס

בורהאן הודיע מוקדם יותר כי הממשלה, מועצת הריבונות והפרלמנט פוזרו במסגרת ההפיכה במדינה האפריקנית. בורהאן ציין בנאום לאומה כי הצבא ימשיך לשלוט עד קיום בחירות שייערכו בחודש יולי 2023. בנוסף, הוא הכריז על מצב חירום ללא הגבלת זמן. לטענתו, המהלך יצא לפעול בעקבות סכסוך בין הצד האזרחי לצד הצבאי.

כבר בחודש שעבר דיווחה הטלוויזיה הרשמית בסודן כי בוצע ניסיון הפיכה כושל במדינה. מקורות צבאיים במדינה האפריקנית מסרו כי הניסיון לתפוס את השלטון סוכל, ובכלי התקשורת מועבר המסר: "על הציבור לצאת ולהתנגד לקושרים". דובר המשטר מסר כי לאחר ניסיון ההפיכה העניינים בשליטה, והוסיף כי נעצרו מספר קושרים, ביניהם קצינים.