8 חודשים אחרי שהודח: נשיא סודאן הורשע בשחיתות וייכנס לכלא

עומר אל-בשיר, שהיה 30 שנה בשלטון, נידון לשנתיים מאסר לאחר שבאפריל האחרון נעצר בהפיכה צבאית. התיק המרכזי נגדו התבסס על מזוודה מלאה ב-130 מיליון דולר שנמצאה בביתו

זמן צפייה: 00:41

נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר, הורשע היום (שבת) בשחיתות ונידון לשנתיים מאסר. זאת, שמונה חודשים בלבד לאחר שהודח בהפיכה צבאית אחרי 30 שנה בשלטון.

אל-בשיר הגיע הבוקר לבית המשפט בבירה חרטום, שם הועמד לדין באשמת שחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע חוץ. התיק נגדו התמקד במזוודות מלאות במטבעות בשווי למעלה מ-130 מיליון דולר שנמצאו בביתו. בעוד הנשיא לשעבר הודה שהוא קיבל 25 מיליון דולר מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הוא כפר באשמה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

השנה שהציתה גל מחאות – והוציאה מיליונים להפגין • מסכמים עשור

היסטוריה בסעודיה: תבוטל ההפרדה המגדרית במסעדות

עקב בדיחה גסה על פוטין: בוטלו שידורי סאטירה פוליטית ברוסיה

Sudan's Former President Omar Hassan Al Bashir Sits Inside A Cage At The Courthouse Where He Is Facing Corruption Charges, In Khartoum
נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר | צילום: רויטרס

הנשיא הסודאני לשעבר בן ה-75 החזיק בתפקיד במשך 30 שנה. בדצמבר אשתדק החלו הפגנות חריפות נגדו ברחבי המדינה, שהגיעו לשיאן בחודש אפריל כאשר צבא סודאן עצר את אל-בשיר ולמעשה הדיח אותו מתפקידו. כעת, הוא מוחזק בבית הכלא "קובאר", לשם שלח בעבר הרבה ממתנגדיו הפוליטים. על פי עורכי דינו, אל-בשיר זומן השבוע לענות על שאלות לגבי ההפיכה שהעלתה אותו לשלטון בשנת 1989 ועל הרג אזרחים שהפגינו נגדו בשל כך.

אל-בשיר מבוקש בבית המשפט הבין-לאומי בהאג בגין פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ורצח העם בדרפור. עדיין לא ידוע אם הוא יוסגר.

Sudan's Former President Omar Hassan Al Bashir Sits Guarded Inside A Cage At The Courthouse Where He Is Facing Corruption Charges, In Khartoum
נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר | צילום: רויטרס

כחודש לפני מעצרו של הנשיא, דווח מפי מקור צבאי סודאני לאתר Middle East Eye כי בחודש פברואר פגש ראש המוסד, יוסי כהן, את ראש המודיעין הסודאני, כחלק מניסיון ישראל לקדמו לנשיאות. זאת, על רקע אי היציבות הפוליטית במדינה. על פי הדיווח, כהן נפגש עם ראש ארגון הביון, סאלח גוש, במהלך ועידת מינכן לביטחון. הפגישה תווכה על ידי גורמים מצרים, ונתמכה גם על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות – מדינות הרואות בגוש המנהיג הבא של המדינה האפריקנית. שירות המודיעין הכללי הסודאני הכחיש באופן רשמי את הדיווח כי השניים נפגשו.

ההפגנות בסודאן החלו מספר חודשים לפני מעצרו של אל-בשיר, וזאת בעקבות עליית מחירי דלק ולחם. באותם ימים אמר מקור צבאי כי "הקונצנזוס הוא שימיו של אל-באשיר ספורים. והמאבק עכשיו הוא על המחליף שלו. לגוש יש קשרים עם סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, והן מעוניינות שהוא יתפוס את מקומו של אל-בשיר".