המיליארדר בני שטיינמץ הורשע בשוחד בשווייץ - ירצה 5 שנות מאסר

ביהמ"ש בז'נבה מצא את איש העסקים הישראלי אשם במתן שוחד בשווי 8.5 מיליון דולר לאלמנתו של נשיא גינאה, כדי לקבל זכויות למכרה ברזל במדינה שהניב לו רווחים במאות מיליוני דולרים

זמן צפייה: 02:16

בית המשפט בשווייץ הרשיע היום (שישי) את המיליארד הישראלי בני שטיינמץ בגין מתן שוחד וגזר עליו חמש שנות מאסר וקנס של 56.5 מיליון דולר. שטיינמץ הורשע בכך ששיחד ב-8.5 מיליון דולר את ממאדי טורה, אלמנתו של נשיא גינאה המנוח לנסנה קונטה, כדי לקבל זכויות לכרייה במכרה ברזל.

עורכי דינו טענו שהוא פגש את טורה פעם אחת בלבד, ולא הורה לאיש לשלם לה, אך שלושת השופטים בז'נבה דחו זאת. "העובדה ששטיינמץ לא היה מודע לכל הפרטים לא משנה דבר", אמרה השופטת. "שטיינמץ היה מעורב בתשלום והשקיף מרחוק על הליך השוחד".

איש העסקים בני שטיינמץ | צילום: חדשות 13

איש העסקים מסר אחרי מתן פסק הדין: "פסק הדין מנוגד לחלוטין לכללי הדין הבינלאומי, הוא אינו סופי וככזה אגיש ערעור עליו באופן מיידי. ההחלטה אינה משקפת את הדברים שנחשפו במהלך ששת ימי הדיונים: אין ולא היה הסכם או מעשה של שחיתות. במקרה זה ישנם רק עדים ששיקרו ושוחדו, עדים ששילמו להם בגין שקר, שלא הגיבו לזימונם לבית המשפט ולא ניתן היה לחקור אותם בחקירה צולבת. אני מגנה ומוחה על עשור שנים של מניפולציות ושקרים, חקירה שנערכה תוך הפרת זכויות ההגנה על ידי התובע מסקוטו. אני מגנה גם ובעיקר את מעשיו והשפעתו של ג'ורג' סורוס שפועל באופן מושחת וסירבתי לניסיונו לסחוט אותי. אני נחוש להמשיך ולהוכיח את חפותי ונשאר איתן ובטוח לחלוטין שהצדק ייצא לאור".

אחרי מתן גזר הדין, שטיינמץ, שלא נמצא במעצר, קרא לו "חוסר צדק גדול". עורכי דינו אמרו שיערערו לבית המשפט העליון. במהלך המשפט הצדיק שטיינמץ את רכישת המכרה בטענה שהעובדה שלאחר שרכש אותו ב-200 מיליון דולר, ולאחר מכן שוויו זינק ל-5 מיליארד דולר, היה תשואה על סיכון שלקח. "אם עסק לוקח סיכון, זה נורמלי שהוא מפוצה", אמר במשפט.