המתיחות במפרץ: ארה"ב הציבה מטוסי חמקן בקטאר

חיל האוויר האמריקני שלח לבסיס אל-עודייד כתריסר מטוסי F-22, במסגרת תגבור כוחות, כשבוע לאחר שהופל מל"ט אמריקני באזור מצרי הורמוז. בשבועות קרובים יישלחו לאזור גם סוללות פטריוט

זמן צפייה: 00:45

צבא ארה"ב הציב כתריסר מטוסי חמקן מסוג F-22 בקטאר, כחלק מתגבור כוחות במפרץ הפרסי. זאת לאור המתיחות בין ארה"ב לאיראן, במהלכה הופל בין היתר מל"ט אמריקני באזור מצרי הורמוז.

חיל האוויר האמריקני הודיע שהמטוסים הגיעו במהלך השבוע לבסיס אל-עודייד כדי "להגן על הכוחות והאינטרסים האמריקניים". בהודעה נמסר כי מדובר בפעם הראשונה שמטוסים מסוג זה הוצבו בבסיס, ממנו פועל חיל האוויר האמריקני במזרח התיכון.

מטוס קרב אמריקני בקטאר
מטוס קרב אמריקני בקטאר | צילום: הפיקוד המרכזי של צבא ארה''ב

בבסיס בקטאר נמצאים גם ארבעה מפציצי B-52, שהגיעו לשם לפני כחודש יחד עם נושאת המטוסים אברהם לינקולן, בתגובה למתיחות הגוברת באזור. לבקשת מפקד פיקוד המרכז, הגנרל פרנק מקנזי, בשבועות הקרובים יישלחו לאזור מערכות הגנה אווירית מסוג פטריוט.

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" כי איראן הגישה לאו"ם תלונה רשמית נגד ארה"ב, בגין הפרת המרחב האווירי של טהראן - שהובילה להפלת המל"ט האמריקני.

בתוך כך, סוכנות הידיעות "ספוטניק" דיווחה כי השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, איים בהטלת סנקציות נוספות על ייבוא נפט מאיראן. הוק הזהיר כי וושינגטון תחמיר את הסנקציות - "עד שאיראן תחליט להיות מדינה נורמלית". עוד ציין כי ארה"ב תבחן דיווחים בתקשורת אודות משלוחים של נפט גולמי לסין.

מטוסי קרב אמריקניים בקטאר
מטוסי קרב אמריקניים בקטאר | צילום: הפיקוד המרכזי של צבא ארה''ב

בד בבד, הנציג האיראני שהשתתף בשיחות בווינה בדבר עתיד הסכם הגרעין, דיווח כי הפגישה מהווה התקדמות - אך לא מספקת. הנציג ציין כי ידווח על השיחות לאיראן, ולאחר מכן יוחלט אם לחצות את מכסת העשרת האורניום. לדבריו, "אני לא חושב שההתקדמות שנעשתה בשיחות מספיקה כדי לשנות את עמדת טהראן".

שלשום אמר גורם רשמי בכיר באיראן כי "ארצות הברית אומנם מעוניינת לקיים שיחות, אך אנחנו במלחמה כלכלית". "השלב הראשון בהפסקת האש הכלכלית יהיה לאפשר לטהראן לייצא נפט בסדר גודל שהתאפשר טרם הטלת הסנקציות האמריקניות", הוסיף הגורם. בתוך כך, אמר בריאן הוק כי "יהיו השלכות אם איראן תפר את מגבלות הגרעין".

מוקדם יותר באותו יום התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפסגה המשולשת שהתקיימה השבוע עם ארצות הברית ועם רוסיה, ואמר כי הבהיר במהלכה כי "נמשיך לפעול נגד ניסיון התבססות איראן בסוריה, כאשר חלקו של חיל האוויר מרכזי".

כלי הטיס RQ-4 Global Hawk | צילום: רויטרס

"אנחנו תמיד זוכרים שעלינו להיות ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום, זה עיקרון יסוד שמבטיח את עתידנו", הוסיף ראש הממשלה. "אין לנו יותר מדי מרחבים שמפרידים בין גבולות המדינה לאזורים המיושבים בצפיפיות. מכאן, מגיעים למסקנה כי השטח שממערב לירדן יהיה תמיד בידינו. אם נמסור את בקעת הירדן נבטיח שתהיה מלחמה".

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

יום קודם לכן, התייחס נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למתיחות הגוברת מול איראן, והצהיר כי "המנהיגות בטהראן לא מבינה מילים כמו 'נחמדות' או 'חמלה', הם מבינים רק כוח - ולארצות הברית יש ללא ספק את הצבא החזק בעולם". את הדברים כתב הנשיא בחשבון הטוויטר שלו.

"תושבי איראן הנפלאים סובלים, ללא כל סיבה", הוסיף הנשיא. "המנהיגים שלהם מבזבזים את כל כספם על טרור, ומעט מאוד על דברים אחרים. ארה"ב לא שוכחת את השימוש האיראני בפצצות שהרגו 2,000 אמריקנים, ופצעו רבים נוספים".

עוד הדגיש טראמפ כי "טהראן לא מבינה את המציאות. כל תקיפה מצד איראן על ארה"ב תיענה בכוח אדיר. במקרים מסוימים, המשמעות תהיה השמדה". בתוך כך, דובר ממשלת איראן הצהיר כי הטלת הסנקציות האמריקניות על המנהיג העליון חמינאי מהווה "מתקפה על האומה".