"אמרו לנו שבטוח בסרי לנקה - הישראלים לחוצים לחזור לארץ"

עפרי גרשוני-דכס ובעלה מתן עזבו את המדינה זמן קצר לפני סדרת הפיצוצים הקטלנית שגבתה את חייהם של מאות בני אדם. בשיחה עם חדשות 13 סיפרו: "כולם מודאגים - ושולחים לנו הודעות מהבוקר"

זמן צפייה: 00:40

טרור בסרי לנקה: עפרי גרשוני-דכס, ששבה הלילה (ראשון) מירח דבש בסרי לנקה יחד עם בעלה מתן, סיפרה לחדשות 13 על התחושות בקרב המטיילים הישראלים במדינה לאחר מתקפת הטרור: "מהבוקר כולם שולחים לי הודעות, דואגים. אנשים כותבים שהם בלחץ להגיע בחזרה לארץ".

השניים נחתו בארץ לאחר שבילו במשך כשבועיים במדינה האסייתית, ושבו שעות ספורות לפני סדרת הפיצוצים. לדבריה, קבוצת הווטסאפ של המטיילים הישראלים במדינה גועשת: "בבית חב"ד בקולמובו היו עוד המון ישראלים, הכל שם קרוב מאוד אחד לשני, זה מקום מאוד קטן", סיפרה. "נאמר בקבוצה כי מלון 'הגראנד סינמון הוטל' התמוטט. מלון אחר מאותה הרשת נמצא מול בית חב"ד שבו חגגו את ליל הסדר, מעבר לכביש – שם הציעו לנו לישון כדי שנהיה קרובים".

עפרי גרשוני-דכס ובעלה בסרי לנקה | צילום: ללא

בשבוע האחרון נחגג ראש השנה הסרי לנקי. בו, לדברי גרשוני-דכס, "הם חגגו בטירוף, בארבעת הימים האחרונים היו זיקוקים ורעשים כל הזמן. חלק מהמסורת של החג, לפי מה שסופר לנו, היא 'לאכול, לבשל ולהרעיש בפעם הראשונה'. כל הזמן היו פיצוצים ברחוב. אמרתי לבן הזוג שלי, מתן, שאם היינו בקולומבו כנראה הייתי חושבת שזה חלק מהחגיגות. זה לא הפסיק, ממש היה ניתן לשמוע יריות ברחוב כל הזמן, אבל משמחה - עכשיו היו פיצוצים בעלי אופי אחר".

גרשוני-דכס סיפרה גם על אופי המדינה, שנחשבת שקטה כבר כמעט עשור: "טיילנו עם נהג צמוד במשך שמונה ימים, שמו אסנקה. דיברנו איתו עכשיו. הוא אמר שהשמועה במקום אומרת שזה פיגוע שדאע"ש ביצע. הם ככל הנראה חיפשו לפגוע בנוצרים", והמשיכה: "רק לפני מספר ימים, ישבנו באחת העיירות עם הנהג וראינו חיילים. הוא סיפר לנו שהמצב ממש רגוע היום, אבל שררה שם מלחמה במשך 25 שנים, וכל הזמן היו מפציצים בתי ספר ומוקדים מרכזיים. מאז 2009 יש שקט גמור, זה היה מפחיד לחיות במדינה ועכשיו ממש לא – הוא אמר לנו את זה רק השבוע ופתאום זה קורה".

עפרי גרשוני-דכס ובעלה מטיילים בסרי לנקה | צילום: החדשות 13

ממשרד החוץ הישראלי נמסר כי טרם ידוע על נפגעים ישראלים במתקפה. עם זאת, קונסול ישראל בהודו, אלי סנה, מסר כי החיפושים נמשכים. כאמור, 185 בני אדם נהרגו וכ-500 נפצעו במתקפה משולבת בשישה מוקדים שונים - חמישה בעיר הבירה קולומבו ובעיר באטיקלואה. הפיצוצים אירעו בשלוש כנסיות ובשלושה בתי מלון, כאשר שתיים מהמתקפות היו על ידי מחבלים מתאבדים, ובכלי תקשורת בהודו דווח כי זוהו שני מחבלים מתאבדים ממוצא מוסלמי.

ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינג'ה, כינס ישיבת חירום לאחר סדרת הפיצוצים. על פי הערכות של המשטרה המקומית, כוונת המפגעים הייתה לפגוע בציבור המתפללים במהלך מיסת חג הפסחא, אולם אף ארגון לא קיבל אחריות עדיין. על פי החשד, הפצצות הוטמנו מבעוד מועד והופעלו בו זמנית. כמו כן, מפקד המשטרה במדינה הזהיר מפני פיגועים אפשריים ביום ראשון. על פי דיווחים של תיירים ששהו באזור, מלון "גראנד סינמון" התמוטט כתוצאה מהפיצוץ

פיצוץ בכנסיה בסרי לנקה
פיצוץ בכנסיה בסרי לנקה | צילום: החדשות 13

כאמור, הפיצוצים אירעו בשישה מוקדים שונים. שלושה בתי מלון בדרגת חמישה כוכבים היו תחת מתקפה – "שאנגרי לה קולומבו", "המלך בורי" ומלון הפאר "בורי סינאמון", שעל פי דיווחים התמוטט כתוצאה מהפיצוץ. בכנסיית "סיינט סבסטיאן" בצפון קולומבו נהרגו 25 בני אדם, ובפיצוץ בכנסייה בבאטיקלואה נהרגו 25 איש.