אזהרת מסע לישראלים בסרי לנקה: "איום קונקרטי גבוה לפיגועים"

המטה ללוחמה בטרור קבע שקיים "איום קונקרטי גבוה" למטיילים במדינה, עקב הפיגועים שאירעו בתחילת השבוע • בין הנספים: שני אחים יהודים מלונדון • תיעוד: מחבל מסתובב בבית מלון לפני ההתאבדות

זמן צפייה: 00:22

המטה ללוחמה בטרור פרסם הבוקר (חמישי) אזהרת מסע ברמה 2 בסרי לנקה, המוגדרת כ"איום קונקרטי גבוה", בעקבות גל הפיגועים בימים האחרונים. מדובר באזהרה השנייה בחומרתה. זאת, לאחר התייעצות עם גופי הביטחון וגורמים ממשרד החוץ.

"לאור ההידרדרות במצב הביטחוני ולאור החשש כי האירועים טרם הסתיימו או קיים סיכוי להישנותם בתקופה הקרובה, אנו קוראים לישראלים להימנע מהגעה למדינה, לאלו השוהים בשטחה לעזוב את המדינה בהקדם, לכל הפחות עד שהמצב יתייצב", נכתב בהודעת המטה ללוחמה בטרור, שהודיע כי בתקופה הקרובה תוקף האזהרה ייבחן מחדש, בהתאם להתפתחויות הביטחוניות במדינה. נוסף על כך, המטה המליץ לישראלים שנמצאים בסרי לנקה להימנע מהגעה אל כנסיות ומקדשים, ולהימנע מהגעה אל מקומות הומי אדם שאינם מאובטחים.

כתבות נוספות בנושא:

מתקפת הטרור בסרי לנקה: "הפיגועים תוכננו במשך שבע שנים לפחות"

מתקפת הטרור בסרי לנקה: דפוס הפעולה דומה לאל-קאעידה • פרשנות

"נגד הנוצרים": דאע"ש קיבל אחריות לפיגועים בסרי לנקה

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסייה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

בתוך כך, הבוקר פורסם תיעוד של אחד המחבלים המתאבדים באחד מבתי המלון שבהם התרחשה שרשרת הפיגועים בתחילת השבוע. בווידאו ניתן לראות את המחבל, אחד מתוך תשעת המפגעים, נערך לפיצוץ. בד בבד, פיצוץ נוסף נשמע היום במרחק של כ-40 קילומטרים מבירת המדינה, קולמבו. נסיבות האירוע נחקרות ולא דווח על נפגעים.

כחלק מחקירת שרשרת הפיגועים, המשטרה עצרה את אביהם של שניים מן המחבלים המתאבדים בסרי לנקה - בחשד שסייע לבניו. דובר המשטרה המקומית אמר לרשת CNN כי האב, מוחמד יוסף אברהים, נעצר עוד ביום המעשה. עוד הוסיף, כי קרוב לוודאי ששאר בני משפחת אברהים נמצאים במעצר. עד כה, יותר מ-70 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות באירוע.

תיעוד: מחבל מתאבד שניות לפני פיצוץ בבית מלון בסרי לנקה
תיעוד: מחבל מתאבד שניות לפני פיצוץ בבית מלון בסרי לנקה

כזכור, בשורת הפיצוצים בתחילת השבוע נהרגו 359 בני אדם, שעל מותם קיבל אחריות ארגון הטרור דאע"ש. ארה"ב התייחסה לטענתו של ארגון הטרור, ואינה שללה את מעורבותו בפיצוצים: "אומר זאת כך – המתקפה הייתה לכל הפחות בהשראת דאע"ש. אני חושב שבהמשך יהיה לנו מידע נוסף בנוגע לשאלה אם היה קשר ממשי", כך אמר שר החוץ האמירקני, מייק פומפאו, בריאיון לרשת BBC.

בין ההספדים שנשמעו השבוע על הקורבנות בכנסיות ובבתי המלון, שרובם היו בני הדת הנוצרית, בלט הספד יחיד על זוג אחים יהודים מבריטניה, שנספו באחד מבתי המלון בסרי לנקה. אמילי בת ה-15 ודניאל בן ה-19, בני משפחת לינזי משכונת וסטמינסטר שבלונדון, שהיו בעיצומו של נופש. לורד לייג', חבר הפרלמנט הבריטי, נשא הספד: "בשעה שהיעד של הזוועה כוון נגד נוצרים, פצצות המחבלים לא הפלו. משפחת לינזי מתפללת באותו בית כנסת שאני מגיע אליו".

כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ
כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ | צילום: רויטרס

"התחייבנו כקהילה להציע את אהבתנו ותמיכתנו למשפחה", הוסיף לייג'. "הקהילה היהודית רגילה לנחם אבלים שנפגעו מפצצת מחבלים - זהו עוד פרק בספר העצוב הזה".

מת'יו לינזי, אביהם של הילדים, התאבל על מותם בריאיון לרשת CNN: "הילדים שלי היו כל כך נחמדים. למעשה, מיד לפני הפיצוץ הם ירדו למזנון למלא את הצלחת שלי באוכל. ואז נשמעה הפצצה והם רצו לעברי. כשאני חושב על זה עכשיו, אולי הייתי צריך להמשיך ולהגן עליהם בגופי", הוא הוסיף. "אחרי הפיצוץ השני הם כבר היו מחוסרי הכרה".