ר"מ סרי לנקה: "הייתה התרעה לפיגוע - אך הקבינט לא עודכן"

רניל ויקרמסינגה הודיע כי קיבל אזהרה על מתקפה מתוכננת, ושרים בממשלה שלחו מכתב למשטרה שבו נטען כי "ארגון אסלאמי מתכנן לתקוף כנסיות" • אותר רכב מסחרי שעל פי החשד שימש את המחבלים

זמן צפייה: 11:19

מתקפת הטרור בסרי לנקה: רניל ויקרמסינגה, ראש ממשלת סרי לנקה, הודיע הערב (ראשון) כי "הייתה התראה לביצוע הפיגוע אך הקבינט לא עודכן". שרים בממשלה שלחו מכתב למשטרה ובו נטען: "הייתה בידינו התראה לביצוע מתקפת טרור בידי ארגון אסאלמיסטי בשם 'ג'מעת תוואווית'".

המשטרה במדינה איתרה רכב מסחרי שעל פי החשד שימש את המחבלים שביצעו את הפיגוע שהתרחש היום וגבה את חייהם של 215 בני אדם וגרם לפציעתם של מאות נוספים. בתוך כך, נעצר אדם שמיני בחשד למעורבות באירועים.

עשרה ימים לפני הפיגוע המשולב שאירע במדינת האי בדרום אסיה, הזהיר מפקד המשטרה מפני מתקפה של מחבלים מתאבדים נגד כנסיות במדינה על ידי NTJ – ארגון אסלאמי רדיקאלי. במכתב ששלח מפקד המשטרה, שהתבסס על מידע מודיעיני, נכתב כי "סוכנות מודיעין זרה דיווחה כי NTJ מתכנן לבצע פיגוע התאבדות נגד כנסיות בולטות ונגד נציבות הודו בקולומבו". הארגון, שטרם לקח אחריות על הפיגוע, נקשר להשחתת פסלים בודהיסטים בשנת 2018.

עוד בחדשות 13:

ישראלים בסרי לנקה אחרי מתקפת הטרור: "החיים ממשיכים כרגיל"

סרי לנקה: המשטרה הזהירה לפני עשרה ימים מפני מתקפת טרור

"פשע נתעב": מנהיגי העולם גינו את המתקפה בסרי לנקה

נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: רויטרס

בתוך כך, משרד החוץ הודיע כי לא היו ישראלים בין הנפגעים במתקפה. "החל מהשעה 15:00 ועד להודעה חדשה ישנו עוצר ברחבי קולומבו. שדה התעופה פועל כרגיל ותיירים המבקשים לצאת מהמדינה יכולים לפנות למשטרה דרך המלונות בהם הם לנים, ולהסדיר את נסיעתם".

כאמור, לפחות 215 בני אדם נהרגו, בהם 35 תיירים, וכ-500 נפצעו בסדרת פיצוצים שהתרחשה הבוקר בשמונה מוקדים ברחבי המדינה - בעיר הבירה קולומבו, בעיר באטיקלואה ובדהיוואלה. הפיצוצים אירעו בכנסיות ובבתי מלון, כאשר שישה פיצוצים נשמעו בו זמנית בסביבות השעה 07:00 בבוקר, ושניים נוספים מאוחר יותר בשעות הצהריים.

בעיר הבירה קולומבו המתקפה הייתה נגד שתי כנסיות ושלושה מלונות - "שאנגרי לה קולומבו", "המלך בורי" ומלון הפאר "בורי סינאמון", שעל פי דיווחים התמוטט כתוצאה מהפיצוץ. בעיר המזרחית באטיקלואה הפיצוץ היה בכנסיית "סיינט סבסטיאן", שם נהרגו 25 איש. כארבע שעות לאחר מכן, לקראת השעה 12:00 (שעון ישראל), נשמע פיצוץ נוסף בבית מלון בעיר דהיוואלה, הנמצא בפרברי קולומבו. על פי דיווחים שונים, עשרות אזרחים זרים נהרגו במתקפה, וביניהם אזרחים אמריקנים.

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

המתקפות בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים, ושר ההגנה במדינה מסר כי שבעה חשודים נעצרו במעורבות במתקפה. במהלך פשיטה על בית נהרגו שלושה שוטרים. בכלי תקשורת בהודו דווח כי זוהו שני מחבלים מתאבדים ממוצא מוסלמי.

ממשלת סרי לנקה הכריזה על עוצר ברחבי המדינה. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, דאע"ש אחראי על הפיגועים, אך אף ארגון עדיין לא לקח אחריות. ממשרד חוץ הישראלי נמסר כי מבדיקה של קונסול ישראל בהודו, אלי סנה, לא ידוע עד כה על נפגעים ישראלים, אך הבדיקה נמשכת.