"קירות המלון כוסו בדם": תושבי סרי לנקה מנסים לעכל את הזוועות

ניצולי מתקפת הפיגועים שגבתה את חייהם של 290 בני אדם שחזרו את רגעי האימה: "הייתה פאניקה, ראיתי ילדים מדממים נישאים אל האמבולנסים - זה היה נורא" • ישראלים שוקלים לבטל הנופש במדינה

זמן צפייה: 02:38

שעות לאחר מתקפת הטרור שאירעה בסרי לנקה אתמול (ראשון), צפות העדויות מהיום העקוב מדם, שגבה את חייהם של 290 בני אדם ברחבי המדינה, וגרם לפציעתם של מאות נוספים. קירן ארסרטנם עזב את סרי לנקה לבריטניה לפני כשלושים שנה וחי בה כפליט, וחזר לביקור בקולומבו כדי לקדם פרויקט חברתי במדינה. בעת הפיגוע היה במלון "שנגרי לה" שהותקף.

"כולם היו בפאניקה", סיפר ארסרטנם לרשת BBC. "הקירות והרצפה היו מכוסים בדם. זה היה מראה נורא – לראות ילדים מדממים נישאים אל האמבולנסים. כשעזבתי את סרי לנקה קיוויתי לא לראות מראות כאלו שוב".

עוד בחדשות 13:

ר"מ סרי לנקה: "הייתה התרעה לפיגוע - אך הקבינט לא עודכן"

ישראלים בסרי לנקה אחרי מתקפת הטרור: "החיים ממשיכים כרגיל"

סרי לנקה: המשטרה הזהירה לפני עשרה ימים מפני מתקפת טרור

כוחות ביטחון ליד כנסיה שהופצצה בקולומבו, סרי לנקה | צילום: רויטרס

עד ראייה שהיה בקרבת כנסיית סנט אנתוני בקולומבו בעת הפיגוע, סיפר לסוכנות הידיעות AFP: "רצתי פנימה להציע עזרה. הכומר יצא לכיווני מכוסה בדם. זרם בכנסיה נהר של דם".

"היה כאוס מוחלט", סיפר עובד באחד מהמלונות שהותקפו. "המלון היה עמוס במשפחות. אחד המנהלים שבירך לשלום את הנופשים שהגיעו לאתר היה בין הראשונים שנהרגו במתקפה".

בתוך כך, מטיילים ישראלים שתכננו לטוס למדינת האיים האסיאתית מתלבטים אם לבטל את תוכניותיהם. ויקי חלמי אמורה לנסוע בימים הקרובים לסרי לנקה, וכעת היא שוקלת את ביטול הטיול. "זה מאוד מלחיץ", סיפרה לחדשות 13. "אני בקשר עם המון קבוצות מהוואטספ של סרי לנקה, אנשים שם גם בטירוף. המון אנשים תכננו לטוס השבוע".

רניל ויקרמסינגה, ראש ממשלת סרי לנקה, הודיע אמש כי "הייתה התראה לביצוע הפיגוע אך הקבינט לא עודכן". שרים בממשלה שלחו מכתב למשטרה ובו נטען: "הייתה בידינו התראה לביצוע מתקפת טרור בידי ארגון אסאלמיסטי בשם 'ג'מעת תוואווית'".

המשטרה במדינה איתרה רכב מסחרי שעל פי החשד שימש את המחבלים שביצעו את הפיגוע שהתרחש אתמול וגבה את חייהם של 290 בני אדם וגרם לפציעתם של מאות נוספים. בתוך כך, נעצר אדם שמיני בחשד למעורבות באירועים.

כוחות ביטחון ותושבים מחוץ לכנסיה בקולומבו, סרי לנקה, אחרי סדרת פיצוצים בעיר | צילום: רויטרס

עשרה ימים לפני הפיגוע המשולב שאירע במדינת האי בדרום אסיה, הזהיר מפקד המשטרה מפני מתקפה של מחבלים מתאבדים נגד כנסיות במדינה על ידי NTJ – ארגון אסלאמי רדיקאלי. במכתב ששלח מפקד המשטרה, שהתבסס על מידע מודיעיני, נכתב כי "סוכנות מודיעין זרה דיווחה כי NTJ מתכנן לבצע פיגוע התאבדות נגד כנסיות בולטות ונגד נציבות הודו בקולומבו". הארגון, שטרם לקח אחריות על הפיגוע, נקשר להשחתת פסלים בודהיסטים בשנת 2018.

כאמור, לפחות 290 בני אדם נהרגו, בהם 35 תיירים, וכ-500 נפצעו בסדרת פיצוצים שהתרחשה אתמול בבוקר בשמונה מוקדים ברחבי המדינה - בעיר הבירה קולומבו, בעיר באטיקלואה ובדהיוואלה. הפיצוצים אירעו בכנסיות ובבתי מלון, כאשר שישה פיצוצים נשמעו בו זמנית בסביבות השעה 07:00 בבוקר, ושניים נוספים מאוחר יותר בשעות הצהריים.

בעיר הבירה קולומבו המתקפה הייתה נגד שתי כנסיות ושלושה מלונות - "שאנגרי לה קולומבו", "המלך בורי" ומלון הפאר "בורי סינאמון", שעל פי דיווחים התמוטט כתוצאה מהפיצוץ. בעיר המזרחית באטיקלואה הפיצוץ היה בכנסיית "סיינט סבסטיאן", שם נהרגו 25 איש. כארבע שעות לאחר מכן, לקראת השעה 12:00 (שעון ישראל), נשמע פיצוץ נוסף בבית מלון בעיר דהיוואלה, הנמצא בפרברי קולומבו. על פי דיווחים שונים, עשרות אזרחים זרים נהרגו במתקפה, וביניהם אזרחים אמריקנים.