מתקפת הטרור בסרי לנקה: "הפיגועים תוכננו במשך שבע שנים לפחות"

תשעה מחבלים מתאבדים לקחו חלק בסדרת הפיצוצים, בהם מחבלת אחת. 60 בני אדם נעצרו עד כה בחשד למעורבות באירועים, וצפויים עשרות מעצרים נוספים. מניין ההרוגים עלה ל-359

זמן צפייה: 02:23

שר בממשלת סרי לנקה, לשעבר בכיר בצבא, הצהיר הבוקר (רביעי) כי המתקפה תוכננה בשבע-שמונה השנים האחרונות, לכל הפחות. שר ההגנה הוסיף כי תשעה מחבלים מתאבדים לקחו חלק במתקפת הטרור במדינה, מהם שמונה זוהו. המחבלת התשיעית טרם זוהתה. אחד המחבלים, לדבריו, למד בבריטניה ובאוסטרליה. המשטרה הודיעה הבוקר כי מניין ההרוגים במתקפה עלה ל-359 בני אדם.

עד כה, נעצרו 60 בני אדם בגין מעורבות באירועים, בהם 18 במהלך הלילה. מהמדינה נמסר כי למעלה ממאה בני אדם צפויים להיעצר בסך הכול.

ר"מ סרי לנקה: "יכולנו למנוע את המתקפות - או להקטין את מספרן"

"נגד הנוצרים": דאע"ש קיבל אחריות לפיגועים בסרי לנקה

ממשלת סרי לנקה: "הפיגועים - נקמה על טבח המסגדים בניו זילנד"

הריסות הכנסייה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

שגרירות ארה"ב במדינה מסרה כי סוכני FBI לוקחים חלק בחקירת האירועים. השגריר הצהיר כי לארה"ב לא היה מידע מקדים בדבר המתקפה, והוסיף כי "בבירור היה כשל במערכת". עוד טען כי ישנו בסרי לנקה מתווה טרור מתמשך. ראש ממשלת ניו זילנד התייחסה אף היא למתקפת הטרור, והצהירה כי לא נמצא מידע מודיעיני הקושר בין המתקפה לבין הטבח במסגדים בקרייסטצ'רץ', שאירע בשבוע שעבר.

בתוך כך, פיצוץ מבוקר נשמע הבוקר בסמוך לקולנוע סבוי שבבירה, בעקבות הימצאות חפץ חשוד. לא היו נפגעים.

בד בבד, רשת CNN דיווחה הבוקר כי האזהרות מוקדמות שהגיעו מהודו בדבר המתקפה התבססו על מידע מאדם החשוד כחבר דאע"ש. החשוד מסר לחוקריו את שמו של זהראן חאשים, שאותו אימן בסרי לנקה, המקושר לקבוצה קיצונית שהייתה לדבריו מעורבת במתקפה. חאשים הופיע בסרטון שפרסם דאע"ש ובו קיבל אחריות על הפיצוצים.

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

אתמול אמר ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינגה, במסיבת עיתונאים כי "היינו יכולים למנוע את למנוע מתקפת הטרור, או לפחות את חלק מהפיצוצים". ויקרמסינגה אישר כי "כל אלו שנעצרו בחשד למעורבות באירוע הם אזרחי סרי לנקה". זאת, בניגוד לדיווח על אזרחים סורים שנעצרו במדינה. הוא אף אישר שדאע"ש נטל אחריות על ההתקפות ואמר כי "הייתה כוונה שנכשלה לפגוע במלון רביעי, ייתכנו מתקפות נוספות".

עוד אמר ויקרמסינגה כי "קיבלנו התרעה שמקורות מוסלמיים רוצים לבצע מתקפת נגד, בתגובה לטבח במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד". זאת, לאחר ששר ההגנה בממשלתו טען זאת מוקדם יותר ולאחר ששר בכיר במדינה אמר כי מאחורי הפיגועים עומדת רשת טרור בין-לאומית ושני ארגונים אסלאמיסטיים מקומיים, בהם ארגון ה-NTJ - עליו התקבלה התרעה בתחילת החודש שלא טופלה כראוי.

בתוך כך, נשיא המדינה, מייטריפלה סיריסנה, אמר כי הוא צפוי להחליף את בכירי מערכת הביטחון ביממה הקרובה, לאחר שלא שותף באזהרות לגבי התקיפות הצפויות. כמו כן, כוחות המשטרה במדינה הודיעו כי הם מחפשים אחר כלי רכב מסחריים שנושאים חומרי נפץ - ונכנסו לעיר הבירה קולומבו. ה-FBI, הבולשת הפדרלית של ארצות הברית, הודיעה כי היא מסייעת בחקירת האירועים.

לפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, בכירים במודיעין ההודי יצרו קשר עם משרד הביטחון בסרי לנקה ביום התקיפה, והזהירו מפני התקיפות הצפויות. בהודו דווח שמידע אודות תקיפה אפשרית נמסר לרשויות בסרי לנקה כבר לפני שישה חודשים. בממשלת סרי לנקה ובמשרד החוץ ההודי סירבו להתייחס לדברים.

מסעדה במלון ''שאנגרי לה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
מסעדה במלון ''שאנגרי לה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: gettyimages

מוקדם יותר באותו יום, ארגון דאע"ש קיבל אחריות למתקפת הטרור. "מבצעי התקיפה שכוונה כנגד תושבי הברית הצלבנית והנוצרים בסרי לנקה שלשום הם מלוחמי המדינה האיסלאמית", נמסר מסוכנות הידיעות אעמאק, המזוהה עם דאע"ש. זאת, למרות ששר הביטחון בסרי לנקה הודיע כי ככל הנראה מדובר בארגונים מקומיים שביצעו את המתקפה בתגובה לטבח המסגדים בניו זילנד.

מקור ביטחוני מסר לסוכנות הידיעות של דאע"ש, "אעמאק", כי התקיפות של לוחמי האירגון פגעו בעיקר בכנסיות ובמלונות שבהם שהו בעלי אזרחויות זרות. עוד נטען כי במסגרת הפיגועים התפוצצו שבעה מחבלים מתאבדים והתפוצצו מספר מטעני חבלה. בנוסף, המקור הביטחוני מסר כי ארבע תקיפות בוצעו בבירה קולומבו. שתי תקיפות נוספות היו בשתי כנסיות בערים ניג'ומבו ובבטיקאלואה ובעיר דימאתג'ודה אחד מלוחמי דאע"ש התעמת עם קצין ועם שוטרים מקומיים. המקור הביטחוני טען כי בפיגועים נרצחו כ-350 נוצרים, בינהם 39 בעלי אזרחויות זרות, שלושה קציני משטרה ונפצעו יותר מ-600 איש.

בהודעת דאע"ש נכתבו שמות המחבלים שלכאורה ביצעו את המתקפות: "אבו עוביידה, אבו מוחתאר, אבו חליל, אבו חמזה, אבו בראא, אבו מוחמד ואבו עבדאללה הגיעו למספר מלונות וכנסיות, שם שהו תושבים של מדינות הברית הצלבניות. אבו חמזה תקף את כנסית אנטוני בקולומבו, אבו חליל תקף את כנסיית סבסטיאן בעיר ניג'ומבו, אבו מוחמד תקף את כנסיית ציון בעיר בתיקאלו. אבו עוביידה, אבו בראא ואבו מוחתאר פנו לעבר ריכוזי צלבנים בבתי המלון שנגרילה, סינאמון וקינג'זבירי במרכז העיר קולומבו ופוצצו מטעני נפץ ולאחר מכן את חגורות הנפץ שלהם. בעיר דימתאג'ודה אבו עבדאללה התעמת עם שוטרים והרג שלושה". על פי ההודעה, המתקפה הביאה למותם של קרוב ל-350 נוצרים ולפציעתם של 650.