בעקבות הבצורת: נחשף מחדש "הסטונהנג' של ספרד"

ספרד חווה בשבועות האחרונים מזג אוויר קיצוני, שמתבטא בשריפות ענק ומזג אוויר יבש וחם. בעקבות ירידה דרמטית במפלס המים בנהר הטחו, צץ מעל פני המים מעגל אבנים הקרוי "הדולמן של גוואדלפרל", שמזכיר בצורתו את הסטונהנג' הידוע שבאנגליה

הסטונהנג' הספרדי, הדולמן של גוואדלפרל
הסטונהנג' הספרדי, הדולמן של גוואדלפרל | צילום: רויטרס

הצד החיובי של הבצורת: בעקבות התייבשות מים קיצונית בספרד התגלה היום (חמישי) מעגל אבני מגלית, דומה למעגל הקיים בווילטשייר, אנגליה (Stonehenge), שמתוארך ל-5,000 לפני הספירה, כך לפי דיווח של רויטרס. זוהי הפעם הרביעית שהמעגל, הידוע בכינויו "הסטונהנג' של ספרד", התגלה בעקבות בצורת מאז שנחשף לראשונה באמצע המאה שעברה.

הסטונהג', או בשמו הרשמי "הדולמן של גוואדלפרל", הוא מבנה פרה-היסטורי שמעריכים ששימש בעבר לקבורה. הוא התגלה לראשונה בעיר קסרס על ידי ארכיאולוג גרמני בשם הוגו אוברמאייר בשנת 1926, אולם בשנת 1963 האזור כולו הוצף בכוונה תחילה במסגרת פרויקט פיתוח כפרי שיזם הדיקטטור של ספרד דאז, פרנסיסקו פרנקו.

הבצורת בספרד חשפה את מעגל האבנים הסטונהג' הספרדי
הבצורת בספרד חשפה את מעגל האבנים הסטונהג' הספרדי | צילום: רויטרס

היום, לאחר שספרד דיווחה על ירידה במפלס המים באזור מחוז קסרס לנתון מבהיל של 28 אחוזים, צץ בפעם הרביעית בהיסטוריה הסטונהנג', ומשך לעברו תיריים רבים. מי שמרוויח מצד אחד הוא רובן ארגנטס, ספרדי שחי בקרבת מקום לסטונהנג' הספרדי, שמסיע תיירים על סירתו הקטנה כדי לראות את הפלא שהתגלה מחדש, ומרוויח מהאטרקציה הלאומית. מהצד השני, המפסידים הגדולים הם החקלאים, שמדווחים על שנה יבשה במיוחד שפוגעת ביבולים שלהם, וכן במשק החי.

אף על פי שקיימים מספר מבנים מעגליים של אבני מגלית דוגמת "הדולמן של דוואדלפרל", מעט מאוד ידוע על נסיבות בנייתם, או אפילו מי בנה אותם. לפי דעה של חלק מהחוקרים, מבני האבנים ששימשו כמעין קברים או מצבות.

מעגל האבנים הדולמן של גוואדלפרל, הסטונהג' הספרדי, במבט מלמעלה
מעגל האבנים הדולמן של גוואדלפרל, הסטונהג' הספרדי, במבט מלמעלה | צילום: רויטרס

 

אירופה חווה מזג אוויר קיצוני והפכפך בחודשים האחרונים, ובשבועות האחרונות ביתר שאת, כאשר גשמים חזקים גרמו להצפות ושיטפונות בפריז ובלונדון, אחרי חודשים של מזג אוויר יבש, ואף גל חום כבד שפקד את בריטניה בחודש שעבר, לצד שריפות ענק בספרד ובפורטוגל. בתחילת השבוע דווח כי מפלסי המים בנהרות התמזה והריין שברו שיאים שליליים, מה שהביא לעצירה או עיכוב בספינות משא ועליהן סחורות, פחם ותבואה, ולהחמרת המשבר הכלכלי שמשתולל באירופה.