המעקב הממושך והמלצת ראש ה-CIA: פרטים חדשים על חיסול סולימאני

ה"ניו יורק טיימס" פרסם כי ארה"ב התחקתה אחר מפקד כוח קודס במשך שנה וחצי, ובחרה לבצע ההתנקשות בשל הערכת הספל, לפיה התגובה האיראנית תהיה מדודה • דיווח: ישראל סיפקה מידע שסייע בחיסול

זמן צפייה: 00:57

חיסול סולימאני: ארצות הברית עקבה אחרי קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, כשנה וחצי לפני שחיסלה לאותו - כך דווח הלילה (ראשון) בניו יורק טיימס. העיתון פרסם כתבה שבה גלגל את השתלשלות האירועים, ברקע המתיחות בין וושינגטון לטהראן ב-18 החודשים האחרונים. בתוך כך, ה-NBC דיווח הלילה כי החיסול בוצע, בין היתר, בעקבות מידע מודיעיני ישראלי, שאישר את מיקום סולימאני.

סולימאני, כך על פי הפרסום, היה על הכוונת האמריקנית זמן רב. במהלך התקופה הזו, צבא ארה"ב העריך כי יהיה קשה יותר לפגוע בסולימאני בעודו באיראן מאשר לתפוס אותו בעודו מבקר בסוריה ובעיראק - כך שהוחלט, בתור התחלה, לחכות שיגיע לשם באחד מביקוריו. עוד נטען כי סולימאני לא הוקתף בסוריה משום שארה"ב לא רצתה לסכן את ישראל במלחמה עם ארגון חזבאללה, וכן מפני שלאמריקנים יש חופש פעולה נרחב יותר בבגדד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווחים באיראן: שגריר בריטניה נעצר לכמה שעות במהלך ההפגנות

בית הנבחרים האמריקני הצביע על ריסון כוחו של טראמפ מול איראן

בריטניה: המלכה אליזבת' זימנה את הנסיך הארי ל"פגישת חירום"

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

לפני כמה חודשים, כאשר המתיחות בין ארה"ב ואיראן גברה בשל תקרית מכלית הנפט, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון ביקש מהמודיעין האמריקני להציע אפשרויות חדשות לפעולות אשר ירתיעו את התוקפנות האיראנית. על פי הדיווח ב"ניו-יורק טיימס", חיסול סולימאני הייתה אחת מהאופציות שהנוחה על השולחן - והחל מרגע זה ההתחקות אחר פעילותו הלכה והתגברה. סוכנים שגויסו בסוריה ובעיראק דיווחו מעת לעת על תנועותיו של סולימאני. המעקב העלה כי מפקד כוח קודס היה קונה כרטיסים למספר טיסות במקביל - זאת על מנת לתעתע בכל המבקשים להמיתו.

על פי הדיווח, גורמי מודיעין בכירים התנגדו להתנקשות, בטענה כי מדובר בצעד קיצוני שעלול להוביל לתגובה איראנית קשה. אולם, ראש ה-CIA ג'ינה הספל התעקשה כי העובדה שהוא מתכנן פיגועים נגד כוחות אמריקניים, על אף שככל הנראה לא היה בידי המודיעין האמריקני מידע קונקרטי - הופכת אותו לסכנה גדולה מדי שעדיף לנטרלה. עוד עולה מהפרסום כי הספל טענה שהניסיון מלמד שאיראן בוחנת עם השנים את גבולות ארה"ב, אולם ברגע שמציבים לה קו אדום ברור היא נוסגת. הספל טענה כי תגובת טהראן תהיה, לכל היותר, ירי טילים לעבר בסיסים שבהם שוהים חיילי ארה"ב.

חלק מיועציו של הנשיא טראמפ התנגדו לפעולת החיסול, ואף חלק מהפקידים בפנטגון "נדהמו לגלות", כך לפי ה"ניו-יורק טיימס", כי הנשיא בחר את האופציה הקיצונית ביותר. חלקם חשש כי טראמפ לא שקל מספיק את ההשלכות לטווח הרחוק שפעולה שכזו יכולה לגרום. "כל העניין כאילו קרה במקרה", אמר בכיר לשעבר ב-CIA.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני | צילום: ללא קרדיט

ה"ניו-יורק טיימס" מעריך כי שעות ספורות לפני חיסולו של סולימאני, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל הנראה, עודכן על הפעולה מפיו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. על פי הדיווח, פומפאו התקשר לנתניהו - שבדיוק היה בדרכו לפסגת הגז ביוון.

בראש השנה האזרחית טס סולימאני לדמשק, משם נסע ברכב ללבנון על מנת להיפגש עם חסן נסראללה, מזכ"ל ארגון הטרור הלבנוני-שיעי חזבאללה. במהלך הפגישה, כך סיפר נסראללה בהמשך, כי הוא הזהיר את קאסם כי כלי התקשורת האמריקניים מתמקדים בו. "הייתה הכנה תקשורתית ופוליטית להתנקש בחייו", אמר נסראללה. סולימאני צחק ואף אמר כי הוא מקווה למות כמו קדוש מעונה. לפי נסראללה, סולימאני אף ביקש ממנו שיתפלל עבורו.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס