הקורונה עוד כאן וצוקרברג משנה כיוון: סיכום עולמי לשנת 2021

אפגניסטן חזרה 20 שנה אחורה כשטליבאן השתלט על המדינה שוב, ישראל עלתה לכותרות מהסיבות הלא נכונות בעקבות הסתבכות חברת הריגול NSO והרשת החברתית המפורסמת בעולם כבר לא נקראת פייסבוק. איש דסק החוץ יוסף ישראל מסכם שנה בעולם • חלק שני

סיכום שנת 2021 חדשות חוץ nso אפגניסטן פייסבוק מטא יוסף ישראל
מסכמים את שנת 2021 | צילום: רויטרס

אחרי שסקרנו את המשבר באוקראינה, המלחמה הקרה בין סין לארה"ב וחידוש שיחות הגרעין, היו לא מעט אירועים נוספים שהעסיקו את הגלובוס בשנת 2021. החלק השני בסיכום שנת 2021 בעולם:

לחלק הראשון בסיכום השנה העולמי - לחצו כאן

פלאשבק אפגני

בימים שלפני נפילתה של קאבול, בירת אפגניסטן, כפרי בשל בידיהם של אנשי טליבאן ערב הנסיגה האמריקנית, המערב ניסה שוב, כהרגלו, לטמון את הראש בחול. פעילי ארגון הטרור התקדמו בקצב רצחני לכיוונה של הבירה ולא המתינו אפילו להשלמת הנסיגה – ובמודיעין האמריקני המשיכו להתעקש כי כוחות הצבא האפגני, מצוידים ומאומנים על ידי האמריקנים במשך כל השנים הללו, יוכלו לעמוד בפרץ לפחות באופן זמני. האשליה התנפצה בתוך כמה ימים.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-asia-part-2108151322' autoplay='0' credit='' desc='אנשי טליבאן חוגגים לאחר כיבוש המדינה' poster='' kid='1_pfhprwka' duration='26']

נפילת אפגניסטן עבורי הייתה האירוע המשמעותי ביותר בשנה החולפת. היו מי שחשבו שהתמונות מתחילת המילניום מעיראק ואפגניסטן פוסט פיגועי התאומים, לא יחזרו על עצמן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח שוב ושוב נסיגה אחראית ושקולה, איים איומי סרק על מי שיעזו לנצל את הוואקום שייווצר. הסוף ידוע. אפגניסטן חזרה בתוך כמה שבועות לתקופת האבן – תזכורת קשה לריאל פוליטיק הציני והאינטרסנטי שלא השתנה גם ב-2021.

הקורונה לא עזבה אותנו

קצת קשה להאמין אבל שנתיים אחרי ההתפרצות במחוז ווהאן שבסין, הקורונה עדיין כאן. אחרי אינספור וריאנטים ושינויים מוטציוניים, ולמרות פריצות דרך מדעיות אדירות שהביאו לנו את החיסונים המבורכים, ויביאו לנו בתקווה את התרופות המבורכות לא פחות, העקומה ממשיכה לעלות ולרדת.

לפרקים זה נראה היה שהקורונה אוטוטו מתנדפת, אבל כבר עכשיו ברור שהיא כאן להישאר. מי שכאן להישאר, לצערנו יחד עם הקורונה, הם מכחישי המדע, המיעוט הקטן והקולני שצועק שהעולם שטוח. אין דבר, עברנו את פרעה נעבור גם אותם.

קורונה בבריטניה
קורונה בבריטניה | צילום: רויטרס

ישראל על המפה – ולא מהסיבות הנכונות

ישראל היא סטרטאפ-ניישן ועל זה גאוותה – ודי בצדק. חברות הטכנולוגיה והסטארט-אפ הישראליות גייסו השנה סכומי עתק והוכיחו שוב שאי אפשר להתחרות במוח היהודי וכנראה גם לא בייצר החדשנות והיזמות, שהוא חלק מה-DNA.

אלא שאת הכוח הזה, כך מסתבר, אפשר לתרגם לשני הכיוונים – טכנולוגיה רפואית מצילת חיים מחד, וסיוע למשטרים רצחניים ומפירי זכויות אדם (לכאורה, לכאורה) מאידך.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1907212035' autoplay='0' credit='' desc='ההסתבכות של חברת NSO בחודש יולי השנה. צפו' poster='' kid='1_q1n75ujs' duration='264']

חברת הסייבר הישראלית NSO אמנם לא התחילה לפעול ב-2021, אבל בשנה האחרונה היא הפכה כנראה לקללה הגדולה ביותר לגאוות הסטרטאפ ניישן, בשל תוכנת הריגול "פגסוס" שפיתחה, ומאפשר פריצה ומעקב אחרי מכשירים סלולריים.

מחשיפת ה"וושינגטון פוסט" על הרשימה הארוכה של יעדי מעקב פוטנציאליים, העולם – ועד הכבוד המפוקפק שבהכנסתה לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקני – זאת כנראה השנה שבחברה היו מקווים לשכוח. לא בטוח שיצליחו.

פייסבוק אאוט - מטא אין

2021 הייתה השנה שבה פייסבוק, או בשמה החדש מטא (היי, תראו, הנה ציפור) נחשפה במערומיה. זה לא שלא ידענו, אולי בחרנו להדחיק – אבל המסמכים שהודלפו על ידי פרנסס האוגן, עובדת לשעבר בחברה, הוכיחו יותר מכל: פייסבוק מוכרת את פרטיותנו לכל המרבה במחיר, ואנחנו משתפים עם זה פעולה.

גם שינוי השם והצגת חזון ה"מטאוורס" לא ישנה את העובדות האלה. בהיבט הזה, השנה החולפת הייתה קריאת השכמה גם כאן – על אודות הצורך לשמור על המעט שנשאר מהפרטיות של כל אחד מאיתנו.

[brightcove_iframe video_id='programs-friday-articles-part-2110292127' autoplay='0' credit='' desc='כבר לא פייסבוק - אלא מטא' poster='' kid='1_xwncz3bi' duration='130']

יטפלו במשבר האקלים?

רצה הגורל והאנושות זכתה לקבל בשנה החולפת הצצה נדירה לקצה קצהו של העתיד הכאוטי בחסות ההתחממות הגלובלית. משטפונות אדירים שגרמו להרוגים ולנזק רב, דרך סופות טורנדו הרסניות – ועד לגלי חום שוברי שיאים אפילו בארצות הקור כמו קנדה. בניגוד למגיפה עולמית למשל, הבעיה עם משבר האקלים שהוא חרב שמונפת די גבוה מעל לראשה של האנושות, שמעדיפה כהרגלה לעצום עיניים ולקוות שההתחממות תיעצר מעצמה. התמונות הקשות, לעיתים אפוקליפטיות, מקליפורניה, מגרמניה, מיפן ומטורקיה, וממש לאחרונה גם מקנטאקי, הן קטליזטור חשוב שהמשבר עומד ממש כאן לפתחנו.

ויש גם בשורות טובות כי נראה שסוף סוף העולם התחיל להתעורר. ועידת גלאזגו, שכנראה לא תביא את הפתרון, השיגה לפחות הישג אחד - העלאת המודעות עם מפגן כוח בינלאומי תקדימי. כזה, שלא עוסק בסוגיות של כאן ועכשיו, אלא קורא לאנושות האנוכית לדאוג לדורות הבאים. אחרי הוועידה נראה שמשהו השתנה, והמונחים "משבר האקלים" ו"התחממות גלובלית", עד לא מכבר מילים גסות שמקומן היה בעיקר בפודקאסטים סמי אקדמיים ובמאמרי עומק בניו יורק טיימס –  מצאו את מקומן בליינאפ של מהדורות מרכזיות בערוצים המסחריים. נחזיק אצבעות שב-2022 העולם לא יחזור לשנת החורף שלו, ולא יתעורר כשכבר מאוחר מדי.