"ראינו דרך המצלמות שאדם עם אקדח וקסדה יורה בדלתות בית הכנסת"

מקס פריוורוצקי, ראש הקהילה היהודית המקומית בהאלה שבגרמניה, סיפר על אירוע הירי: "זה היה נראה שהוא מיחידה מיוחדת". עד ראייה: "הוא זרק רימון שלא התפוצץ, ואז פתח באש. הסתתרתי בשירותים"

זמן צפייה: 01:30

הירי מחוץ לבית הכנסת בגרמניה: מקס פריוורוצקי, ראש הקהילה היהודית המקומית בהאלה, סיפר הלילה (חמישי) על האירוע שבו נהרגו שני בני אדם ואמר כי "ראינו דרך מצלמות האבטחה של בית הכנסת שאדם חמוש באקדח שחובש קסדה ניסה לירות בדלתות ולפתוח אותן". "הגבר היה נראה כאילו הוא מיחידה מיוחדת", הוסיף פריוורוצקי. "אבל הדלתות שלנו החזיקו מעמד". את הדברים אמר בריאיון לעיתון "שטוטגרטר צייטונג".

פריוורוצקי אף ביקר את מהירות התגובה של המשטרה המקומית: "לפחות עשר דקות עברו מהרגע שהתקשרתי לדווח שיש אדם חמוש מחוץ לבית הכנסת ועד שהמשטרה הגיעה". עוד ציין כי זו אינה הפעם הראשונה שהקהילה פנתה למשטרה: "התרענו פעמים רבות בעבר וביקשנו את עזרתה, אך הסוגייה הזו לא נפתרה. לא באזור שלנו, ולא בערים האחרות בגרמניה דוגמת ברלין, מינכן ופרנקפורט". פריוורוצקי הוסיף כי גם את מצלמת האבטחה התקינה העירייה ולא המשטרה: "עקב יום הכיפורים, היה מתנדב שפיקח על המצלמות בעת האירוע".

כתבות נוספות בנושא >>

מנסה לפרוץ לבית הכנסת ופותח באש: היורה בגרמניה תיעד עצמו

המהדורה המרכזית 09.10.19 המהדורה המלאה – פיגוע הירי בגרמניה

ביום כיפור: שני הרוגים מירי סמוך לבית כנסת בגרמניה

Amateur Video Shows Shooting In Halle
היורה מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה

לאחר הירי בכניסה לבית הכנסת, עבר המפגע לחנות סמוכה, והחל לירות בה. קונארד רובלר, עד ראייה לאירוע, מסר כי הוא ראה אדם לבוש בגדי הסוואה שנראו כמו מדים, קסדה לראשו ובידיו רימון ורובה. "הוא ניגש לחנות, זרק רימון שלא התפוצץ, ואז פתח באש", סיפר רובל. "הוא פתח בירי לעבר אישה וגבר ולאחר מכן חמק ברכבו מהזירה, בזמן שאני הסתתרתי בשירותים".

עובד בחנות הבשרים הסמוכה ציין כי "הוא נראה ממש קר רוח. הוא ירה שם באנשים כמו שאני מכין קבב". מאתר האינטרנט אליו שידר החשוד את הירי, נמסר לסוכנות הידיעות רויטרס: "מרגע שנודע לנו על האירוע, פעלנו בדחיפות כדי להסיר את הסרטון מהאתר. אנו נחסום לצמיתות חשבונות שיפרסמו תוכן דומה".

זירת אירוע הירי בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

אירוע הירי בגרמניה: הרקע למעשה והגינויים בישראל ובעולם

כזכור, החשוד בירי, סטפן באלייט, אזרח גרמניה בן 27 תושב העיר אייסלבן, החל את הפיגוע בניסיון להיכנס עם רובה למתחם בית הכנסת ובית העלמין דרך דלתות הכניסה, אך לא הצליח לעשות זאת מכיוון שדלתות המתחם נעולות דרך קבע. החשוד קילל את השוהים במקום והשליך רימון לכיוון בית העלמין. לאחר מכן הביא מרכבו פצצה, הניח אותה ליד הכניסה לבית הכנסת - אך למרבה המזל היא לא התפוצצה.

החשוד שידר את המתרחש בשידור חי לאתר אינטרנט של משחקי וידאו, באמצעות מצלמת הקסדה שחבש לראשו. לפני שיצא למסע הירי, תיעד את עצמו ואמר: "אני חושב שהשואה לא קרתה מעולם. הפמיניזם זו אחת הסיבות לירידה בילודה במערב, ירידה שמשמשת להצדקת ההגירה ההמונית - והיהודים הם שורש כל הבעיות האלה".

Stepom
החשוד בירי בבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה

הפיגוע הוביל לגינויים רבים בארץ ובעולם. ראש הממשלה נתניהו אמר: "פיגוע ביום הכיפורים, הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות". נשיא המדינה ריבלין קרא להנהגה בגרמניה ובעולם החופשי "למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה". שר החוץ כץ כתב כי הוא מזועזע מפיגוע הירי: "זה מזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה היהודית. על ממשלת גרמניה למצות את הדין עם מבצע הפשע".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גינתה את הפיגוע והביעה סולידריות עם הקהילה היהודית. שר הפנים הגרמני, הורסט סיהופר, אמר כי הרקע למעשה הוא אנטישמי: "קיימת אינדיקציה לכך שהיורה משתייך לארגוני ימין קיצוניים. החקירה הועברה לסמכות היחידה הפדרלית". שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, הוסיף כי על גרמניה להיאבק באנטישמיות במדינה: "הירי בבית הכנסת פוגע בליבנו".