מנסה לפרוץ לבית הכנסת ופותח באש: היורה בגרמניה תיעד עצמו

היורה צילם בשידור ישיר את אירוע הירי בהאלה, קרא קריאות אנטישמיות וטען שהשואה לא קרתה • נתניהו על הפיגוע: "עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת" • מרקל גינתה

זמן צפייה: 00:35

החשוד שביצע את פיגוע הירי אתמול (רביעי) ליד בית הכנסת בעיר האלה בגרמניה, שבמהלכו נורו למוות שני בני אדם, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

לפי הדיווחים, היורה הוא סטפן ב', אזרח גרמניה בן 27 מהעיר אייסלבן. בתחילת מסע הירי, החשוד צילם את עצמו אומר: "אני חושב שהשואה לא קרתה מעולם. הפמיניזם זו אחת הסיבות לירידה בילודה במערב, שמשמשת להצדקת ההגירה ההמונית, והיהודים הם שורש כל הבעיות האלה".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20191009-1733' autoplay='0' credit='' desc='החשוד בירי מתעד את עצמו' kid='1_t5yz73ye' duration='142'']

Stepom
החשוד בירי בבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה

בהמשך התיעוד נראה החשוד יוצא מרכבו עם נשק ומנסה להיכנס לשטח בית הכנסת ובית העלמין, אך לא מצליח לאחר שככל הנראה המתפללים הבינו את המתרחש ונעלו את הדלתות. החשוד קילל וזרק רימון לכיוון בית העלמין.

לאחר מכן הוא ניגש לרכבו שחנה בסמוך, אז גם ניתן לראות את כמויות הנשק שהיו ברשותו, לוקח פצצה ומניח אותה ליד אחת דלתות הכניסה – אבל גם הניסיון הזה לא צלח לו.

בהמשך התיעוד ניתן לראות אישה עוברת ליד הזירה אומרת ליורה משהו בשפה הגרמנית. משעברה אותו, החשוד ירה בה כמה כדורים. לאחר שניסה שוב להיכנס ללא הצלחה, הוא חזר וירה בגופת האישה המוטלת על הכביש כמה כדורים נוספים. לאורך התיעוד החשוד ניסה שוב ושוב להיכנס לשטח בית הכנסת, קילל וירה לעבר עוברי אורח נוספים אך לא פגע.

משהבין כי לא יצליח לממש את מטרתו, היורה הלך בהמשך הרחוב ונכנס למסעדת שווארמה. האנשים שהיו במקום ניסו להתחבא מאחורי מקררים, אך היורה, שעדיין התקשה לתפעל את כלי הנשק, ירה באחד מהם וככל הנראה הרג אותו.

Fdnlzu
זירת הירי בעיר האלה בגרמניה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לאחר הפיגוע: "פיגוע הטרור נגד הקהילה בהאלה שבגרמניה ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת.בשם העם בישראל אני שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות".

שר החוץ ישראל כץ כתב בחשבון הטוויטר: "ברצוני להביע זעזוע כבד מפיגוע הירי לעבר בית הכנסת בגרמניה, שארע היום במהלך תפילות יום הכיפורים, ומזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה היהודית. אני פונה לממשלת גרמניה להגביר את המאבק באנטישמיות ולעשות הכל כדי למנוע תופעות מסוג זה ולמצות את הדין עם מבצעי הפשע".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס בצאת יום הכיפורים לפיגוע שאירע בגרמניה: "אנחנו המומים וכואבים את הרצח הנורא בפיגוע האנטישמי בגרמניה היום, בעיצומו של היום הקדוש והמשמעותי מכל עבור יהודים באשר הם בעולם כולו. אני קורא להנהגה בגרמניה ובעולם החופשי כולו למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה. אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, שוחח עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שהביע את זעזועו עמוק מן הפיגוע: "זו התקפה על כולנו. כולנו עומדים ביחד בחזית משותפת נגד האנטישמיות״. מאס הבטיח צעדים נחרצים נגד האנטישמיות בארצו. הרצוג עדכן את מאס על פעולות הסוכנות היהודית לסיוע לקהילה היהודית בגרמניה והשניים סיכמו על שיתוף פעולה במאבק באנטישמיות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל גינתה את הפיגוע והביעה סולידריות עם הקהילה היהודית. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, מסר לאחר הפיגוע: "הירי בבית הכנסת פוגע בליבנו. עלינו להיאבק באנטישמיות במדינתנו. מחשבותיי מצויות עם ההרוגים והפצועים, קרובי משפחותיהם, והמשטרה בשעות קשות אלה".

אחד היורים מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "רצח בקדושת היום, בעת תפילת יום הכיפורים ליד בית הכנסת בגרמניה, הוא פשע שנאה מתועב. מדינות אירופה צריכות לפעול נגד האנטישמיות ולעשות הכל כדי למנוע טרור אנטישמי ברחובות".

יו״ר מצעד החיים, דר׳ שמואל רוזנמן, מסר כי: "מתקפת הירי במהלך יום של סליחה ומחילה, ודווקא בגרמניה, מחייבת את כל אירופה להתעורר ולהכיר בכך כי היא לא עושה מספיק במיגור האנטישמיות. סימני ליל הבדולח מרימים את ראשם ללא פחד ומורא. על קנצלרית גרמניה להורות על תוכנית חינוכית רב שנתית בכל גרמניה. גרמניה חייבת להפעיל את כל משאביה ולהנחיל תוכניות חינוך והסברה, כבר מחר בקרב הדור הצעיר, נגד גזענות ושנאת האחר".

כאמור, מוקדם יותר היום שני בני אדם נהרגו באירוע ירי סמוך לבית כנסת במהלך תפלות יום הכיפורים בעיר האלה שבמזרח גרמניה. זמן קצר לאחר הירי המשטרה הודיעה כי עצרה את החשוד בירי. מהמשטרה המקומית נמסר כי אחד ההרוגים נורה למוות בדוכן שווארמה לא רחוק מבית הכנסת. לפי דיווחים, ההרוגה הנוספת נורתה סמוך לבית העלמין היהודי בעיר, שלעברו גם הושלך רימון. לא ברור אם ההרוגים הם יהודים. שני נפגעים נוספים מהירי פונו לבית החולים. ההערכה היא שהרקע הוא טרור ימין קיצוני.

משגרירות ישראל בברלין נמסר: "לפי דיווחי התקשורת המקומית ההרוגים הם עוברי אורח. נערה שיצאה מהרכבת וצעדה ברחוב ליד בית העלמין היהודי. וגבר שהיה בחנות נוחות/ דונר קבב. ככל הידוע לנו בשעה זו אין ישראלים בין ההרוגים".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20191009-1734' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='זירת האירוע לאחר הירי בהאלה' kid='1_n8nm2730' duration='241'']

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לאירוע: "אנחנו מזועזעים מההתקפה האנטישמית בהאלה, גרמניה, ועוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים".

ראש הקהילה היהודית בעיר, מקס פריוורוצקי, אמר ל"שפיגל" שהיורים נשאו ציוד צבאי, וניסו לפרוץ לתוך בית הכנסת בזמן שהתפללו בו 80-70 איש, אך נבלמו על ידי אנשי האבטחה. פריוורוצקי אמר שאחד התוקפים ניסה לפרוץ את דלת בית הכנסת ואת השער של בית העלמין באמצעות ירי לעבר המנעולים. "חסמנו את הדלתות מבפנים והמתנו למשטרה", סיפר. עוד אמר כי הוא הצליח לצפות בו מבחוץ במצלמות האבטחה, וראה שזרק מה שנשמע כמו בקבוקי תבערה או רימוני יד במשך חמש עד עשר דקות.