בלינקן נפגש עם משפחת אבו עאקלה: "דורשים צדק לשירין"

מזכיר המדינה האמריקני הביע את תנחומיו בפני משפחת העיתונאית שנורתה למוות בג'נין. "מחלקת המדינה מתמקדת באיחוד החקירות הישראליות והפלסטיניות". קרוביה של כתבת אל-ג'זירה מעוניינת להיפגש עם הנשיא ביידן: "פגישה איתו תוכיח לנו שהנושא בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקני"

עיתונאית לבנונית מחזיקה תמונה של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות
עיתונאית לבנונית מחזיקה תמונה של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נועד אמש (שלישי) עם משפחתה של עיתונאית אלג'זירה שנהרגה בחודש מאי האחרון, שירין אבו עאקלה. בתדרוך שערך דובר מחלקת המדינה נד פרייס, הוא מסר כי "המזכיר מעריך מאוד את ההזדמנות לפגוש את משפחתה של שירין אבו עאקלה". לדבריו, בלינקן "ינצל את המפגש להבטיח למשפחתה את תנחומינו העמוקים על מותה הטראגי, ולהדגיש את העדיפות שאנו שמים בלקיחת האחריות למעשה, דבר שאנו ממשיכים לדון בו גם עם שותפינו הישראלים והפלסטינים".

בתגובה לשאלה על קריאת המשפחה לחקירת המקרה בארה"ב, אמר פרייס, "מחלקת המדינה מתמקדת באיחוד החקירות הישראליות והפלסטיניות, ועושה כל שביכולתה כדי להבטיח שהחקירות המתנהלות יהיו מדויקות, וינוהלו בצורה מקיפה, ובאופן שקוף".

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

לינה אבו עאקלה, אחייניתה של העיתונאית, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "המשפחה שלנו בדיוק סיימה להיפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב, ולמרות שהוא התחייב בעבר על כמה דברים בנוגע להרג של שירין, אנחנו עדיין מחכים לראות אם הממשל הנוכחי יגיב בצורה משמעותית לאירוע. תפילותינו לצדק עבור שירין". היא הוסיפה: "המזכיר אמר לנו שזו חובתו להגן על כל אזרח אמריקאי. שום דבר לא יתקבל חוץ מחקירה אמריקנית שמובילה ללקיחת אחריות אמיתית".

לדבריה, "הבענו לשר החוץ כמה חשוב לקיים מפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שכן פגישה איתו תוכיח למשפחתנו שנושא שירין הוא בראש סדר העדיפויות של הממשל הזה, ומכיוון שהוא לא פגש אותנו בירושלים, הגענו לבירת ארה"ב. אנחנו רוצים שהוא ישמע מאיתנו ישירות". היא הצהירה כי מזכיר המדינה האמריקני "מחויב להיות שקוף עם המשפחה שלנו בעתיד, ואנו מצפים להתייעץ ולהודיע ​​​​על כל שלב של המקרה".

הטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה ברמאללה
הטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה ברמאללה | צילום: רויטרס

בתחילת החודש, מחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה הודעה רשמית בנושא החקירה בה נכתב כי "לאחר ניתוח משפטי מפורט ביותר, בוחנים עצמאיים של צד שלישי, כחלק מתהליך בפיקוח מתאם הביטחון של ארה"ב (USSC), לא הצליחו להגיע למסקנה סופית בנוגע למקור הקליע שהרג את העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו-עאקלה. מומחים בליסטיים קבעו שהכדור ניזוק קשות, מה שמנע מסקנה ברורה".

עוד נכתב בהודעה הרשמית: "בנוסף לניתוח הפורנזי והבליסטי, ה-USSC קיבל גישה מלאה הן לחקירות צה"ל והן לחקירות הרשות הפלסטינית במהלך השבועות האחרונים. על ידי סיכום שתי החקירות, ה-USSC הגיע למסקנה כי ירי מעמדות צה"ל אחראי ככל הנראה למותה של שירין אבו-עאקלה. ה-USSC לא מצא סיבה להאמין שהדבר היה מכוון אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי בראשות צה"ל נגד פלגים של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ב-11 במאי 2022 בג'נין, בעקבות סדרה של פיגועי טרור בישראל".

Whatsapp Image 2022 05 11 At 1
גופתה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

גם דובר צה"ל הוציא לאחר מכן הודעה רשמית, בה נכתב: "ביום 11 במאי 2022 יצאו כוחות צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג׳נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה. מאז האירוע המצער, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של אבו-עאקלה. לשם כך, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע".

"מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה. מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קיבל ביום שבת האחרון מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שעל פי הפלסטינים פגע בעיתונאית שירין אבו-עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלסטינית ועד להחזרתו אתמול לאחר הבדיקה, בידי גנרל מייקל פנזל".

"בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC. על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק. בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי".