מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

סלמאן אמר בפסגה במכה בעקבות הפגיעה במכליות הנפט במפרץ, כי "היעדר הרתעה מול טהראן הובילה להסלמה". פומפאו: "המתקפות על כלי השייט היו ניסיון איראני להעלות את מחירי הנפט ברחבי העולם"

סלמאן, מלך סעודיה | צילום: רויטרס

סלמאן, מלך סעודיה, אמר הלילה (שישי) במפגש חירום שנערך במכה בעקבות הפגיעה במכליות הנפט במפרץ, כי יש לנקוט פעולה כדי לבלום את ה"הסלמה" האיראנית באזור. בהודעה שהוציאו מדינות המפרץ לאחר הפסגה, תמכו בזכותן של סעודיה ואיחוד האמירויות להגן על האינטרסים שלהן בעקבות המקפה על המכליות באמירויות ועל תחנות שאיבת הנפט בסעודיה.

"היעדרה של הרתעה נחושה מול ההתנהגות האיראנית הובילה להסלמה שאנו רואים כיום", אמר המלך הסעודי. "העובדה שאיראן מפתחת גרעין ויכולות טילים, ושהיא מאיימת על אספקת הנפט לעולם, מהווה סכנה אזורית ועולמית".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס

בתוך כך, התייחס המלך לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי מדינות ערב מוסיפות לתמוך במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נכח גם הוא בפסגה.

מוקדם יותר אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי המתקפות על כלי השיט באזור מפרץ הורמוז, היו "ניסונות של איראן להעלות את מחירי הנפט ברחבי העולם". היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי ארה"ב תציג בשבוע הבא במועצת הביטחון של האו"ם הוכחות לכך שאיראן עומדת מאחורי המתקפה על מכליות הנפט.

ביום שלישי אמר מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, כי "אף מדינה אינה יכולה לעצור את איראן מפיתוח היכולות הבליסטיות שלה. איראן כיום ממשיכה לייצר כלי טיס ולהעשיר אורניום, ואף ביכולתה לייצר לוויין ולתכנן את בסיס השיגור שלו".

מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו''
מכל נפט של חברת הנפט הסעודית הממשלתית ''ארמקו'' | צילום: רויטרס

ביום שני הצהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי "אני מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה, וזה יכול לקרות. אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן, אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני". את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסגרת ביקורו בטוקיו.

טראמפ הוסיף כי "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון". ראש ממשלת יפן אבה התייחס אף הוא למתיחות בין המדינות, והצהיר כי יעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין וושינגטון וטהראן.