פריצה אפשרית ביחסים? כך נרמלה סעודיה את השיח על ישראל

ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן באזור הביא לפתיחת המרחב האווירי של הממלכה בפני מטוסים כחול לבן, באופן שיקצר את משך הטיסה למזרח. בעבר, ובמדינות מוסלמיות מסוימות עד היום, שיח נרמול היחסים עם ישראל היה בגדר טאבו אלא שיורש העצר בן סלמאן - פועל לנרמל את השיח סביב ישראל תוך הכשרת הקרקע לקראת נורמליזציה אפשרית. כך סעודיה עושה זאת

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

לאחר שהכריז בחודש שעבר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על ביקורו בישראל ובסעודיה, גברו הדיווחים והשמועות על אפשרות לפריצת דרך ביחסים שבין המדינות בתיווך אמריקני. בתוך כך, עיקר השיח התקשורתי התייחס לאפשרות שבתמורה להיתר ישראלי להעברת הריבונות המצרית על האיים טיראן וסנאפיר, הממלכה תאפשר את מעברם של מטוסים ישראליים בשטחה האווירי ובכך, למעשה, תקצר את זמן הטיסה של חברות ישראליות למזרח.

בסופו של דבר, ביום שישי האחרון הודיעו הסעודים כי הם פותחים את המרחב האווירי שלהם לטיסות בינלאומיות, ביניהן גם לאלו מישראל ובמקביל, בעת ביקורו בסעודיה, הודיע הנשיא ביידן שכוח המשקיפים באיים טיראן וסנאפיר יעזבו, וכי הם יהפכו לאתרי תיירות ולמוקד עסקי. המשמעות: הושלם תהליך העברת האיים מריבונותה של מצרים לסעודיה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

בתהליך שהחל בשנים האחרונות, והתעצם עוד יותר מאז מונה מוחמד בן סלמאן לתפקיד יורש העצר של הממלכה בשנת 2017, סעודיה פעלה לנרמל את השיח הציבורי על ישראל, ולמעשה להפוך אותה לישות לגיטימית – כזו שאפשר לנהל עמה שיח דיפלומטי, ביטחוני וייתכן שביום מן הימים גם להגיע עמה להסכם נורמליזציה של ממש. זאת, לצד קולות שמרניים ותוקפניים לעבר ישראל שעדיין נשמעים מצד גורמים בממלכה.

מה עשתה סעודיה בכדי להכשיר את השיח הציבורי על ישראל?

הסברה בתקשורת שבבעלותה

במטרה לנרמל את השיח סביב ישראל, סעודיה ניצלה ועודנה מנצלת את עשרות ערוצי התקשורת שלה ואלו שבבעלותה, שלהם עשרות מיליוני עוקבים וצופים ברחבי העולם המוסלמי ובכלל. בשנים האחרונות, ניכר השינוי בהתייחסות לישראל בתקשורת הסעודית הממסדית והפורמלית, שלרוב אינה מלווה עוד בכינויי גנאי לישראל. יתרה מכך, מדינת ישראל, על כל הנעשה והמתרחש בה - לרבות בהקשר הפלסטיני - זוכה לסיקור אינפורמטיבי ונטול דעה קדומה.

יו''ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס - אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס - אבו מאזן | צילום: רויטרס

במקביל לשינוי החיובי בעיסוק סביב ישראל בתקשורת, בולט מאוד הסיקור התקשורתי השלילי כלפי הפלסטינים, המלווה לעתים קרובות בביקורות קשה ותוקפנית כלפי ההנהגה הפלסטינית - הן נגד הנהגת הרשות, וגם נגד חמאס. מדובר בעיקר בביקורת מצד בכירים מטעם בית המלוכה הסעודי ובכירים לשעבר במערכת הפוליטית והביטחונית הסעודית.

בהקשר האיראני, מאז ניתקו המדינות את היחסים אי אז בשנת 2016, התקשורת הסעודית פעלה להשחיר את איראן ואת המשטר האיראני, את פעולותיה באזור, ובהמשך לכך - מרחיבה בסיקור המאבק בין איראן וישראל, ובפעולות המיוחסות לישראל על אדמת איראן.

חינוך לסובלנות כלפי יהודים

בדו"ח שפרסם לאחרונה "Impact-se", המכון למעקב אחר השלום והסובלנות בחומרים חינוכיים של מדינות וחברות במזרח התיכון, נקבע כי משרד החינוך הסעודי רשם התקדמות משמעותית בכל הקשור להסרתם של תכנים אנטישמיים, אנטי נוצריים, וגם בתכנים הומופוביים וכאלו העוסקים בג'יהאד. עם זאת, הדו"ח קבע כי המגמה הכללית הינה חיובית, אם כי יש עוד מקום לשיפור.


לאחר שביקרה השליחה האמריקנית למעקב ומאבק באנטישמיות, דבורה ליפשטדט, בסעודיה - היא אמרה: "בעוד שבארה"ב האנטישמיות מרימה ראש, במזרח התיכון היא מתמתנת. במשך שנים, סעודיה הייתה ליצואנית של האידיאולוגיה האנטישמית, אך בשנים האחרונות, משהו שם השתנה באופן דרמטי".

מינויים פוליטיים

יורש העצר מוחמד בן סלמאן ממנה את אנשיו לתפקידי המפתח בהתאם לעמדותיהם בנושאים השונים ולפי מידת התיישרותם לעמדותיו שלו. בסעודיה אין בחירות כלל, לא לאף מערכת פוליטית, ורוב המינויים הפוליטיים מתבצעים על-ידי המלך סלמאן ועל-ידי בנו, יורש העצר.

בשנים האחרונות, חלק גדול משרי הממשלה, בכירי מועצת השורא הסעודית, בכירי הממסד הדתי והמשפטי במדינה, מביעים עמדות פתוחות ומכילות יותר כלפי ישראל. בהקשר זה, בולטות מאוד התבטאויותיו של המופתי הגדול של סעודיה - שייח' עבד אל-עזיז אל-שייח'-  שמרבה לתקוף את איראן, שבעבר אף טען כי האיראנים אינם בני הדת המוסלמית. כמו כן, עבד אל-עזיז אף קרא בעבר להצטרף לישראל למאבקה נגד חמאס, וטען כי חל איסור להילחם נגד ישראל.

שייח' מוחמד אל-עיסא העומד בראש ''הליגה המוסלמית העולמית''
שייח' מוחמד אל-עיסא העומד בראש ''הליגה המוסלמית העולמית'' | צילום: מתוך טוויטר

שייח' מוחמד אל-עיסא, העומד בראש "הליגה המוסלמית העולמית", פועל גם הוא בשנים האחרונות לנרמל את השיח אודות דו-קיום בין דתי, ולקרב בין יהודים ומוסלמים. לפני שנתיים הוא אף ביקר במחנה ההשמדה אושוויץ ואירח בסעודיה רבנים יהודים מאירופה. לפני שבועיים הוא נאם בדרשה המרכזית במכה במסגרת החג' - מה שגרר ביקורות קשה מצד גורמים ערביים.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

התהליך הזה הינו חלק מחזון רחב יותר של יורש העצר מוחמד בן סלמאן להפוך את סעודיה למקום טוב יותר לחיות בו. בתוך כך, הוא מקדם בשנים האחרונות רפורמות שעשויות להיתפס בעיני רבים כמודרניות וליברליות, זאת, באופן שאינו מאיים על המשך שלטונו.

סעודיה מעניקה יותר זכויות לנשים בשטחה, פועלת לקדם את מעמד האישה בממלכה ולשלב את הנשים הסעודיות בשוק העבודה, הממלכה ביטלה כמה מהחוקים הקשים שלה (כגון עונש מוות לקטינים) ואף ביטלה חלק מהממסדים העתיקים והמיושנים שלה: משטרת הצניעות.

כאמור, יש בממלכה מי שמתנגד לרפורמות של יורש העצר, ולתהליך ה"קדמה" שסעודיה עוברת - קולות כאלו נשמעים לרוב מצד הממסד השמרני-דתי בממלכה, שריכוזם גבוה יותר בקרב הדור המבוגר, ופחות נפוצים בקרב הדור הצעיר, המהווה כמעט חצי מהאוכלוסייה: 40 אחוזים מהאוכלוסייה הסעודית הממלכה בני 25 ומטה.

Saudi People Gather During Janadriyah Cultural Festival On The Outskirts Of Riyadh
סעודיה, ממלכה בשינוי | צילום: רויטרס

ככלל, סעודיה שואפת לפתוח את שעריה למערב, לגוון את הכלכלה שלה ולהיפטר מהתלות שלה בנפט. לשם כך היא מקדמת עשרות רפורמות ששינו את צביונה הדתי והשמרני. בשנים האחרונות הממלכה עברה שינוי אדיר בתחום הדתי, חברתי, מגדרי, כלכלי ותרבותי.

את התהליך הזה סעודיה מקדמת, בין היתר כדי להיפטר מהתדמית השלילית שממנה היא סובלת בעולם כמדינה דתית ושמרנית, כמי שבעבר הפיצה את האידיאולוגיה אסלאמית קיצונית שממנה צמחו ארגוני טרור סונים רצחניים, וממנה גם יצאו חלק ממחבלי 11 בספטמבר.