כבר לא מונשם - ומסוגל לדבר: שיפור במצבו של הסופר סלמאן רושדי

נשיא ארה"ב שיבח את אומץ ליבו של מחבר הספר "פסוקי השטן", אשר הותקף בדקירות בניו יורק ונפצע קשה - ועדיין מטופל בבית החולים. החשוד בניסיון הרצח הודה בתקיפה, וביידן הודה שהופתע מהמקרה. "אני מביע סולידריות עם רושדי - ועם כל מי שניצב למען חופש הביטוי"

הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק
הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק | צילום: רויטרס

הסופר הבריטי סלמאן רושדי, שהותקף בשישי האחרון בדקירות ונפצע קשה במהלך פסטיבל ספרות בצפון מדינת ניו יורק, נותק אתמול (שבת) ממכשיר ההנשמה ומסוגל כעת לדבר, כך פורסם היום בעיתון "הגרדיאן" הבריטי. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בירך על "אומץ ליבו" של הסופר, והביע חשש כבד סביב תקיפתו.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

רושדי עדיין מאושפז עם פציעות חמורות, אבל עמיתו, הסופר אטיש טייזיר, צייץ אתמול בערב כי הוא "מחוץ למכונת ההנשמה, מדבר ומתבדח". סוכנו של רושדי, אנדרו ווילי, אישר את המידע הזה מבלי לספק פרטים נוספים.

סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, האדי מטר, הגבר שנחשד בניסיון הרצח של רושדי, הודה באשמת ניסיון רצח ותקיפה בהופעה קצרה בבית המשפט, שם נדחתה ערבותו. ביידן שיבח את רושדי על "סירובו לחיות בפחד או תחת שיתוק", ואמר כי הסופר "עמד על האידיאלים החיוניים של אמת, אומץ וחוסן". לדבריו, "אלה הם אבני הבניין של כל חברה חופשית ופתוחה. היום, אנו מאשרים מחדש את מחויבותנו לאותם ערכים אמריקנים עמוקים, בסולידריות עם רושדי, ועם כל מי שניצב למען חופש הביטוי".

ז'וזפ בורל, הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, גינה בתוקף את תקיפת הסופר במוצאי שבת. "דחיה בין-לאומית של פעולות פליליות מסוג זה, המפרות זכויות יסוד וחירויות, זו הדרך היחידה לעולם טוב ושליו יותר", צייץ.

סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: רויטרס

רושדי חי במחבוא ותחת חסות המשטרה במשך שנים, לאחר שמנהיג איראן בעבר, האייתוללה ח'ומייני, הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) ב-1989 הקורא למותו, כגמול על ספרו של רושדי, שנקרא "פסוקי השטן". מוסלמים רבים פירשו את ספרו של המחבר כחילול הקודש, משום שהוא תיאר בכתביו דמות שלדברם מעליבה את הנביא מוחמד.

רושדי, בן 75, הגיע למכון צ'וטוקואה בכדי לדבר על החשיבות של מתן מקלט לסופרים גולים באמריקה, בזמן שהותקף. הוא אמר לאחרונה כי הוא מאמין שחייו חזרו שוב להיות "נורמטיביים מאוד".

סלמאן רושדי מפונה למסוק
סלמאן רושדי מפונה למסוק | צילום: רויטרס

בשבת התובע המחוזי, ג'ייסון שמידט, טען כי האדם שהודה בתקיפתו של רושדי נקט בצעדים כדי להעמיד את עצמו בעמדה שבה יוכל לפגוע בו, תוך שהוא מקבל מראש כרטיס לאירוע שבו דיבר הסופר, ואף הגיע יום קודם לכן כשהוא נושא עליו תעודת זהות מזויפת. "זו הייתה התקפה ממוקדת ומתוכננת מראש", טען שמידט.

החשוד בדקירת הסופר סלמאן רושדי
החשוד בדקירת הסופר סלמאן רושדי

התקשורת הממלכתית באיראן מצידה, היללה את התקיפה ואת החשוד. העיתון האולטרה-שמרני האיראני "קאיהאן", שבראשו עומד חוסיין שריאטמדרי - איש סודו הקרוב של המנהיג הרוחני חמינאי - שיבח את התוקף החשוד של רושדי, צעיר בן 24 מניו ג'רזי. במאמר בעיתון כתב שריאטמדרי: "בראבו לאיש האמיץ שתקף את סלמאן רושדי הכופר בניו יורק. הבה ננשק את ידיו של מי שדקר את אויב האלוהים". ב-2019 התייחס חמינאי לפתווה נגד רושדי, ואמר כי היא "מבוססת על פסוקים אלוהיים - והיא מוצקה ובלתי ניתנת לביטול".