רושדי מורדם ומונשם לאחר שנדקר, החשוד יואשם בניסיון רצח

סוכנו של הסופר עטור הפרסים עידכן כי "סביר להניח שסלמן יאבד עין אחת, העצבים בזרועו נותקו, והכבד שלו נדקר וניזוק", לאחר שהותקף באמצעות סכין עשרות פעמים במהלך הרצאה בניו יורק לעיניי קהל של כ-2,500 בני אדם. החשוד שנעצר הואשם בניסיון רצח מדרגה שנייה

זמן צפייה: 00:15

אנדרו ווילי, סוכנו של הסופר הבריטי ממוצא הודי - סלמאן רושדי, שנדקר אמש בצווארו ופונה אל אחד מבתי החולים בעיר ניו יורק, סיפר הלילה (שבת) כי "החדשות אינן טובות". רושדי מורדם ומונשם בשעה זאת, וסוכנו הוסיף כי "סביר להניח שסלמן יאבד עין אחת, העצבים בזרועו נותקו, והכבד שלו נדקר וניזוק". החשוד שנעצר הואשם בניסיון רצח מדרגה שנייה.

אמש סיפרו עדי ראייה כי רושדי נדקר בין 10 ל-15 פעמים תוך 20 שניות בלבד טרם החלה הרצאתו, לעיניי כ-2,500 האנשים שישבו בקהל. תחילה, הקהל חשב כי מדובר במעין מתיחה. "הבחור רץ לבמה והחל להלום ברושדי", אמר אחד מעדי הראייה. "התוקף לבש שחור, ועטה מסכה שחורה. חשבנו שאולי זה חלק מתעלול, אבל תוך כמה שניות התברר שזה ממש לא כך".

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

מהמשטרה נמסר כי התוקף נעצר. מושלת מדינת ניו יורק קאת'י הוקול כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מחשבותינו עם סלמאן רושדי ואהוביו. הנחתי את משטרת המדינה להמשיך ולסייע ככל שיידרש בחקירה". גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס לאירוע ואמר: "אני מזדעזע מכך שסר סלמאן רושדי נדקר תוך שהוא מממש זכות שלעולם לא נפסיק להגן עליה. כרגע המחשבות שלי עם אהוביו. כולנו מקווים שהוא בסדר".

ספרו  של רושדי, "פסוקי השטן", עורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם בשל הדרך שבה הציג רושדי את דמותו של הנביא מוחמד. שנה לאחר מכן, הספר נאסר לפרסום והפצה בכל המדינות המוסלמיות בעולם. בעקבות פרסום הספר, המנהיג העליון של איראן דאז, איתוללה רוחאללה ח'ומייני, הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי, ואף הציע על ראשו 3.3 מיליון דולרים.

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

למרות האיומים על חייו ולמרות שחי במשך שנים במחתרת ואף הסתובב עם מאבטחים צמודים, רושדי המשיך לפרסם ספרים ולעסוק בנושא. כעבור כמה שנים, לאחר שממשלת איראן חזרה בה מהפתווה הקוראת לרצוח אותו - רושדי חזר לחיות חיים יותר "פתוחים" וזהירים פחות.

רושדי, שכתב ספרי עיון ורומנים רבים, עליהם זכה בפרסים רבים נולד בעיר מומבאי שבהודו בשנת 1947 למשפחה מוסלמית ממוצא קשמירי. בתור נער צעיר, הוא למד והתחנך בבריטניה, אם כי כעבור 4 שנים, בשנת 1965, שב יחד עם הוריו לפקיסטא, בסיום המלחמה בין הודו ופקיסטן על חבל קשמיר. לאחר מספר שנים, חזר להתגורר בבריטניה והחל את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג', אותם סיים בהצטיינות בשנת 1969.