סעודיה: אישה נשלחה ל-34 שנות מאסר על שימוש בטוויטר

בית המשפט בממלכה גזר 34 שנות מאסר על סלמה אל-שהאב בגין שימוש ברשת החברתית על מנת "לעורר תסיסה ציבורית ולערער את הביטחון האזרחי והלאומי" ובסיוע לגורמים המערערים. קבוצות וארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת קשה על החלטת בית המשפט ועל סעודיה בכלל: "מי שיעז למתוח ביקורת על בן סלמאן יבותר או שישלח לכלא"

סלמה אל-שהאב, הסעודית שנשלחה לכלא
סלמה אל-שהאב, הסעודית שנשלחה לכלא | צילום: מתוך טוויטר: democracynow@

בית המשפט בסעודיה גזר ביום שני 34 שנות מאסר על סלמה אל-שהאב בגין שימוש בטוויטר על מנת "לעורר תסיסה ציבורית ולערער את הביטחון האזרחי והלאומי" של סעודיה. אל-שהאב, אזרחית סעודית שיעית ודוקטורנטית באוניברסיטת לידס שבאנגליה, התגוררה בבריטניה בשנים האחרונות עד ששבה למולדתה בדצמבר 2020, שם נעצרה ונשפטה תחילה ל-3 שנות מאסר על תוכן הציוצים שלה המזוהים עם האופוזיציה הסעודית.

כמו כן, בית המשפט גזר על אל-שהאב לצאת מהממלכה ב-34 השנים שלאחר ריצוי עונשה. על פי תרגום של רישומי בית המשפט הסעודי, באישומים החדשים נטען כי אל-שהאב "סייעה לאלה המבקשים לעורר תסיסה ציבורית ולערער את הביטחון האזרחי והלאומי של סעודיה, על ידי מעקב אחר חשבונות הטוויטר שלהם" ובאמצעות ציוץ מחדש של הציוצים שלהם. ההערכה היא כי אל-שהאב עדיין יכולה לערער על גזר הדין שלה.

על רקע גזר הדין, קבוצות וארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת קשה על החלטת בית המשפט ועל סעודיה בכלל. לדבריהם, אל-שהאב לא הייתה פעילה מובילה או קולנית במיוחד, לא בתוך הממלכה וגם לא בבריטניה. לחשבון הטוויטר שלה היו בסך הכל 2,597 עוקבים, ובין הציוצים שלה ניתן לקרוא על תקופתה בבית עם הילדים בזמן משבר הקורונה וגם ציוצים מחדש של מתנגדי משטר סעודים החיים בגלות, שקראו לשחרור אסירים פוליטיים בממלכה.

כמו כן, אל-שהאב הביעה תמיכתה בפעילת זכויות הנשים הסעודית לוג'יין אל-הד'לול שנעצרה גם היא בממלכה על רקע פעילותה בה, וכעבור 3 שנים שוחררה בתנאים מגבילים. אדם שמכיר את אל-שהאב אמר לעיתון ה"גרדיאן" כי היא אינה יכולה לסבול עוולות. אדם נוסף המעורה בפרטי המשפט הוסיף כי אל-שהאב הוחזקה בבידוד וביקשה במהלך משפטה לספר לשופט באופן פרטי משהו על אופן הטיפול בה, דבר שלא רצתה לציין בפני אביה, אך היא לא הורשה להעביר את המסר לשופט.

סלמה אל-שהאב
סלמה אל-שהאב