ארה"ב ואיראן בקרב על המכלית: "נמכור נפט למי שנרצה"

ה "גרייס 1" ששוחררה מהשבי בגיברלטר עושה את דרכה בים לכיוון המזרח התיכון - ומהווה מוקד לקרב מהלומות ואיומים בין טהראן לוושינגטון בסוף השבוע. זריף: "ארצות הברית מתנהלת בפיראטיות"

זמן צפייה: 00:17

המתיחות במפרץ: כשבועייים לאחר שחרורה מהשבי בגיברלטר, מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", או בשמה האיראני "אדריאן דרייה 1", עדיין משייטת במי הים התיכון, כשיעדה לא ברור. אחר הצהריים (שבת) דווח, כי צוות המכלית הסיר את מסלול הנסיעה שאמור היה להיות לעבר עיר הנמל איסכנדרון שבדרום טורקיה, ועדיין לא קבעה מסלול חדש.

במשך כחמישה שבועות היא הוחזקה בגיברלטר לאחר שחיל הים הבריטי השתלט עליה, בטענה שהפרה את הסנקציות האירופיות על סוריה בכך שאמורה הייתה להעביר נפט למשטר אסד. כחלק מתנאי השחרור שלה, איראן התחייבה, כך לטענת הרשויות בגיבלטר, שהמכלית לא תמשיך את מסעה לעבר סוריה.

המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון)
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

אלא שלטענת האמריקנים המכלית עושה את דרכה לכיוון נמל טרטוס בסוריה. שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, צייץ הלילה בטוויטר שעל פי מידע שאותו הגדיר "אמין", איראן מתכוונת להפר את התייבותה.  "זריף הבטיח לבריטניה שהמכלית לא תעשה דרכה לסוריה", כתב פומפאו, "אני מקווה שהיא תשנה את מסלולה, זו הייתה טעות לבטוח בזריף".

באיראן לא נשארו חייבים. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, צייץ אחר הצהריים בחשבון הטוויטר שלו: "ארצות הברית מתנהלת בפיראטיות ומאיימת למנוע מאיראן מכירת נפט ללקוחות מסורתיים. מייק פומפאו, תספיק 'לנדנד'. אנחנו נמכור נפט לכל מי שנרצה".

זריף
''נמכור נפט למי שירצה''. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

אמש  דווח ב"וול סטריט ז'ורנל" כי המכלית צפויה להעביר את תכולת הנפט שעליה לכלי שיט אחר, שיעביר את הנפט לסוריה.  עוד דווח כי גורמים המעורים בפרטי התוכנית טוענים כי מדובר במהלך שיערער את ניסיונות אירופה להביא את איראן וארצות הברית לשולחן המשא ומתן.

מוקדם יותר אתמול הודיע שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, כי המכלית נמצאת בדרכה לחופי לבנון. זאת, לאחר שנטען כי הספינה נמצאת בדרכה לטורקיה. כמו כן, מכשיר לאיכון כלי שיט הראה שהספינה אכן שינתה את מסלולה. עם זאת, שר הכלכלה הלבנוני אמר כי "לא ידוע לנו שהמכלית האיראנית בדרכה אלינו".

בארה"ב הביעו התנגדות נחרצת לשחרורה של המכלית עוד בטרם שחרורה, ואף הגישו בקשה להחרים את הנפט שנמצא על המכלית, אשר לדבריהם שווה 130 מיליון דולר אשר מיועדים לארגוני טרור. עם זאת, הרשויות בגיברלטר דחו את הבקשה ולדבריהם הטיעונים האמריקנים שעסקו בסנקציות על איראן לא תואמים את מערכת המשפט המקומית – שפועלת לפי החוק של האיחוד האירופי, והמכלית שוחררה.

יממה לאחר שחרור המכלית, ברשת "פוקס ניוז" דיווחו כי מכלית נפט נוספת נמצאת בדרכה לסוריה, תחת הדגל של האיים סנט קיטס ונוויס. על פי הדיווח מכלית ה"בוניטה קווין" נושאת 600 אלף חביות נפט ועושה את דרכה לדובאי – שם היא תמלא דלק לקראת המסע בן החודש דרך הים התיכון לסוריה. מקורות אמרו לרשת החדשות האמריקנית כי "בוניטה קווין" מיועדת לפגוש בים התיכון שתי מכליות סוריות – ושם תתבצע העברת הדלקים לידי סוריה.