רוסיה מאיימת: "ליטא תשלם את המחיר על המצור בקלינינגרד"

ניקולאי פטרושב, מקורבו של הנשיא פוטין, אמר כי "אם יוסר המצור על העיר קלינינגרד, רוסיה תגיב לפעולות העוינות האלה - ויהיו אלה אזרחי ליטא שישלמו את המחיר". ראש ממשלת ליטא בתגובה: "האשמות אירוניות, רוסיה הפרה כל אמנה בינלאומית קיימת"

ניקולאי פטרושב ראש מועצת הביטחון של רוסיה
ניקולאי פטרושב | צילום: רויטרס

ניקולאי פטרושב, לשעבר מזכיר המועצה הרוסית לביטחון לאומי לשעבר ומקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, איים היום (שלישי) על ליטא ואמר כי "אם לא תסיר את המצור שלה על העיר קלינינגרד (מובלעת רוסית השוכנת בין ליטא ופולין), רוסיה תגיב לפעולות העוינות האלה, ויהיו אלה אזרחי ליטא שישלמו את המחיר".

ראש ממשלת ליטא, אינגרידה שימוניטה, אמרה בתגובה כי "ליטא אינה מטילה מצור על העיר, והיא בסך הכל מיישמת את הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה". שימוניטה הוסיפה: "הטענות הרוסיות לפיהן ליטא מפרה אמנות בינלאומית הן אירוניות - הרי שרוסיה הפרה כל אמנה בינלאומית קיימת".

העיר קלינינגרד, לשעבר קניגסברג, הייתה בירת מחוז פרוסיה המזרחית של גרמניה, כאשר בשנת 1945 נכבשה על ברית המועצות ומאז הייתה בשליטה סובייטית, ומאוחר יותר, כאשר התפרקה ברית המועצות, עברה לשליטה רוסית. מתגוררים בה 460 אלף בני אדם. כחלק מהסנקציות המערביות על רוסיה, ליטא מונעת את העברתם של סחורות מרוסיה דרכה לקלינינגרד. אתמול, משרד החוץ הרוסי זימן את השגריר מטעם האיחוד האירופי ואת הנציג מטעם ליטא ברוסיה, לשיחות נזיפה במשרד החוץ במוסקבה לאור "המצור" שמטילה ליטא על קלינינגרד.

פסגת האיחוד האירופי בבריסל
פסגת האיחוד האירופי בבריסל, ארכיון | צילום: רויטרס

ביום חמישי הקרוב, מנהיגי האיחוד האירופי צפויים להתכנס בבריסל, שם יחליטו על חבילת סנקציות חדשה (שביעית בסך הכל) נגד רוסיה. לפי הדיווחים, החבילה הנוכחית תתמקד בין היתר באיסור ייבוא וייצוא של זהב מרוסיה ואליה. כמו כן, האיחוד ינסה לגבש תמיכה כלכלית מצד חברות הגוש לתכנית השיקום של אוקראינה, וידונו בהמשך הסיוע הצבאי לה.

האמריקנים שנתפסו ברוסיה: אלכסנדר דרוק (מימין), אנדי הוין (שמאל)
האמריקנים שנתפסו ברוסיה: אלכסנדר דרוק (מימין), אנדי הוין (שמאל) | צילום: רויטרס

לאחר שרוסיה הודיעה ביום שישי האחרון כי הצליחה לשים את ידה עליהם, היום הקרמלין מדווח כי אינו יודע את מיקומם המדויק של האזרחים האמריקנים שלחמו לצד אוקראינה ונתפסו במזרח אוקראינה. בהודעת הקרמלין נמסר  שהאזרחים האלו, ובכלל אזרחים זרים שייתפסו מסייעים לכוחות האוקראינים, צפויים לדון לעונש מוות. יצוין כי עונש מוות נוגד את החוק הרוסי ואינו חלב דינה, אם כי ברפובליקות העממיות של דונצק ולוהנסק, המוכרות כישויות עצמאיות על ידי רוסיה, ניתן לגזור עונש מוות.