תחת כיבוש: רוסיה החלה לחלק דרכונים לאזרחים במזרח אוקראינה

הרשויות המקומיות בערים חרסון ומריופול, שנכבשו על ידי הצבא הרוסי, החלו לחלק דרכונים רוסיים לתושבי המקום, בהתאם לצו עליו חתם הנשיא פוטין. בתוך כך, נשיאת הנציבות האירופית ביקרה באוקראינה והודיעה כי בשבוע הבא "יתקבל אות ברור" לגבי ההחלטה על צירוף המדינה לאיחוד האירופי

טנקים רוסיים בעיר מריופול
טנקים רוסיים בעיר מריופול | צילום: רויטרס

הרשויות המקומיות בערים חרסון ומריופול במזרח אוקראינה שנכבשו על ידי רוסיה, החלו היום (שבת) לחלק דרכונים רוסיים לאזרחים אוקראינים תושבי המקום. זאת, בהתאם לצו עליו חתם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לפני כמה שבועות, המפשיט את התהליך לקבלת דרכון רוסי, כך שאדם אינו מחויב להתגורר ברוסיה או להפגין שליטה בשפה הרוסית בכדי לקבל את הדרכון.

במקביל, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, המתקיימת במסגרת ביקורה של האחרונה במדינה, פון דר ליין הצהירה כי בשבוע הבא להחלטה האם לצרף את אוקראינה לאיחוד האירופי "יתקבל אות ברור", וכי השיחות עם הנשיא זלנסקי יסייעו לאיחוד בקבלת ההחלטה. היא הוסיפה כי אוקראינה אכן ביצעה מספר רפורמות לשיפור איכות שלטון החוק אם כי לדבריה, "על אוקראינה לבצע רפורמות מקיפות בנושא המאבק בשחיתות במדינה, ולהפוך את הממשל של אוקראינה למודרני יותר".

Whatsapp Image 2022 06 11 At 6
הנשיא זלנסקי והנציבה האירופית פון דר ליין

הנשיא זלנסקי והנציבה האירופית פון דר ליין
הנשיא זלנסקי והנציבה האירופית פון דר ליין | צילום: רויטרס

בתוך כך, מספר מדינות באיחוד ביניהן שבדיה, דנמרק והולנד מסרו כי הן נרתעות מהאפשרות שאוקראינה תצטרף לאיחוד, לאור מאבקה הכושל בשחיתות במדינה ובטענה כי ישנן מדינות שנמצאות בשלב מתקדם יותר של התהליך. ביום שישי הקרוב תתכנס הנציבות האירופית (הרשות המבצעת של האיחוד), ובמהלכה צפויים החברים בה לדון בשאלת הצטרפותה של אוקראינה לאיחוד.

אתמול, הנשיא ביידן התייחס לאזהרות שהעבירה ארצות הברית לאוקראינה טרם הפלישה הרוסית למדינה וטען כי הנשיא זלנסקי "לא רצה לשמוע" על האזהרות הללו. לדבריו, "פוטין עמד לפרוץ את הגבול, לא היה לכך ספק  - היו לנו הנתונים והמידע לאמת את ההערכה הזו. זלנסקי לא רצה לשמוע על הנושא, וגם לא הרבה אנשים אחרים. אני מבין למה הם לא רצו לשמוע את זה, אבל לבסוף החלה הפלישה".

ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

באשר ללחימה בעיר סוורודונצק שבמחוז לוהנסק בחבל דונבאס, דו"ח המודיעין הבריטי שמתפרסם היום טוען כי הרוסים לא הצליחו להתקדם בלחימה באזור, אם כי לדבריהם, הלחימה ברחובות נמשכת והן מלוות בנזק משמעותי ופגיעות בנפש. מושל מחוז לוהנסק, סרגיי חיידאי, טען בניגוד לטענות של גורמים פרו-רוסים באזור, כי אוקראינה עודנה שולטת במפעל הכימי "אזוט" שבעיר.