לאחר הזינוק בקרינה: הרשויות המליצו לתושבי כפר ברוסיה להתפנות

למרות הכחשת משרד הביטחון במוסקבה, במדינה קראו לתושבי הכפר ניונוקסה לעזוב את בתיהם עד לתום עבודות שיקום האתר הצבאי, שנפגע בפיצוץ בשבוע שעבר

זמן צפייה: 01:20

הרשויות בכפר ניונוקסה שבצפון רוסיה המליצו היום (שלישי) לתושבים להתפנות מבתיהם, זאת עקב הזינוק ברמת קרינה שהתרחש בעקבות פיצוץ שאירע באתר צבאי סמוך. מהרשויות נמסר כי בתום עבודות שיקום האתר, שצפויות להסתיים מחר – ניתן יהיה לחזור לבתים.

מוקדם יותר היום הודיעה סוכנות מזג האוויר הממלכתית ברוסיה כי רמת הקרינה בעיר סברודווינסק שבצפון רוסיה זינקה פי 4 עד 16 מאז הפיצוץ שאירע ביום חמישי במתקן טילים צבאי שבמחוז ארכנגלסק. כך דווח בסוכנות הידיעות הממשלתית TASS. בתאונה נהרגו שבעה בני אדם.

משרד הביטחון במדינה מסר כי רמת הקרינה נותרה תקינה באזור, אך כאמור הרשויות טוענות אחרת. גרינפיס, הארגון הבין-לאומי למען הגנה על איכות הסביבה, טען כי רמת הקרינה עלתה פי 20.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בדיקת הקרינה לאחר הפיצוץ בבסיס הצבאי ברוסיה
בדיקת הקרינה לאחר הפיצוץ בבסיס הצבאי ברוסיה | צילום: צילום מסך, AP

דיווח: עלה לשבעה מספר ההרוגים בפיצוץ במתקן טילים ברוסיה

בחזרה לצ'רנוביל: סיפוריהם של הישראלים שחוו את האסון הגרעיני

"הצילו חיים": המבצע להעלאת ילדי צ'רנוביל לישראל

ספינת קרב רוסית
ספינת קרב רוסית | צילום: רויטרס
בדיקת הקרינה לאחר הפיצוץ בבסיס הצבאי ברוסיה
בדיקת הקרינה לאחר הפיצוץ בבסיס הצבאי ברוסיה | צילום: צילום מסך, AP

מדענים רוסים הודו אתמול כי עבדו על מקורות אנרגיה גרעיניות מזעריות במסגרת ניסוי טילים בשטח צבאי שהשתבש בשבוע שעבר. לפני כמה ימים אמר ויאצ'סלב סולוביוב, מנהל המרכז הגרעיני הפדרלי של רוסיה, כי "אנחנו מנסים להבין, אנחנו עובדים בצמוד עם הממשלה, מנחתים את השתלשלות האירועים כדי להעריך את היקף התאונה ולהבין את הגורמים לה".

על פי הערכות, מדובר בניסוי בטיל שיוט ניסיוני המונע על ידי כור גרעיני קטן. דיוויד קאלן, מנהל המרכז למידע גרעיני בבריטניה, אמר אתמול כי לדעת מומחים פרטיים הפיצוץ נגרם כתוצאה מניסוי שנכשל בטיל שיוט המוכר בשם 730M9 בורווסטניק, או לפי נאט"ו SSC-X-9 Skyfall.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציג בשנת 2018 טיל שבאופן תיאורטי יכול להיות מונע באמצעות דלק גרעיני – מה שמחמם את האוויר ומניע במהירות את הטיל לזמן לא מוגדר. מוסקבה ציינה כי לאותו טיל יש פוטנציאל חדור את ההגנה האווירית האמריקנית נגד טילים, אך חוקרים היו בספק אם טכנולוגיית הליבה של הטיל אכן קיימת.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: "לצד חילוקי הדעות, יש הסכמות"
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: "לצד חילוקי הדעות, יש הסכמות" | צילום: רויטרס

קאלן טען כי הניסוי הוא "סימפטום להסלמה רחבה יותר במסגרת המתיחות הגרעינית הנובעת מהתמוטטות הדרגתית ביחסי ארצות הברית ורוסיה". זאת, בעיקר, בגלל ש"רוסיה מנסה לתקן את מה שהיא מאמינה כחיסרון אסטרטגי שיש לה מול ארצות הברית בפיתוח נשקים לא קונבנציונליים".

כזכור, ביום חמישי אירע פיצוץ במתקן טילים צבאי באזור ארכנגלסק שהביא למותם של שבעה בני אדם ולפציעתם של כמה נוספים. משרד ההגנה הרוסי דיווח אז כי התקרית נגרמה בשל מנוע רקטי שהתפוצץ במהלך ניסוי והדגיש כי לא שוחררו חומרים רדיואקטיביים.

עם זאת, הרשויות המקומיות באזור דיווחו על עלייה ברמות הקרינה והנחו את התושבים ליטול טיפות יודין ולסגור את חלונות הבתים. כמו כן התנועה בים הלבן נאסרה למשך חודש. על פי דיווחים שונים, היו אזורים בהם התושבים הונחו בכלל לא לצאת מהבתים. יומיים לאחר מכן דווח כי חמישה עובדי מפעל גרעיני נהרגו בתאונה שאירעה במהלך ניסוי באותו מתקן טילים.