האיחוד האירופי סיכם: אמברגו יוטל על רוב ייבוא הנפט הרוסי

בפסגה בבריסל סיכמו מנהיגי האיחוד על קיצוץ של כ-90 אחוזים מייבוא הנפט מרוסיה למדינות האיחוד עד סוף השנה, בנוסף לסנקציות נוספות על הבנק הגדול ברוסיה. הנשיא זלנסקי הודה לנשיא המועצה האירופית ואמר: "רוסיה חייבת לשלם מחיר הרבה יותר גבוה על התוקפנות שלה"

זמן צפייה: 00:20

העיצומים על רוסיה מתרחבים: בפסגה שנערכה הלילה (שלישי) בבריסל בירת בלגיה, סיכמו מנהיגי האיחוד האירופי על אמברגו לרוב יבוא הנפט הרוסי, בתגובה למלחמה המתמשכת באוקראינה. ראשי האיחוד הסכימו שלא להכניס נפט רוסי ליבשת דרך הים, כאשר בפשרה שהושגה הוחלט כי האספקה באמצעות צינור תימשך. נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, בירך על הסיכום וכינה אותו "הישג יוצא דופן".

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמר כי האיסור "יקצץ למעשה כ-90 אחוזים מייבוא הנפט מרוסיה לאיחוד האירופי עד סוף השנה", והוסיפה כי חבילת הסנקציות החדשה כוללת גם הסרתו של "סברבנק", הבנק הגדול ברוסיה, מהגישה למערכת ה-SWIFT.

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בפסגת האיחוד האירופי בבריסל
נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בפסגת האיחוד האירופי בבריסל | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פנה מוקדם יותר למנהיגי האיחוד האירופי, וביקש להראות אחדות מול הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. נשיא המועצה האירופית שארל מישל אמר במסיבת עיתונאים כי "אני חושב שיותר מתמיד חשוב להראות שאנחנו מסוגלים להיות חזקים, שאנחנו מסוגלים להיות איתנים, שאנחנו מסוגלים להיות קשוחים כדי להגן על הערכים שלנו והאינטרסים שלנו".

מישל הוסיף שהמועצה האירופית ומדינות ה-G7 מוכנות גם להעניק לאוקראינה 9 מיליארד אירו כסיוע לשיקומה לאחר המלחמה, אך פון דר ליין הזהיר כי אוקראינה תזדקק ל-5 מיליאר אירו בחודש רק כדי לשמור על שירותים בסיסיים ו"כדי לתת לה הזדמנות הוגנת לקום מהאפר".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: רויטרס

לאחר ההחלטה הודה זלנסקי לנשיא המועצה האירופית על כך ש"ניסה למצוא את הפשרות הדרושות" כדי לאפשר את הצעדים, אך הוסיף כי לקח יותר מדי זמן להסכים לסנקציות החדשות באירופה, תוך שהוא מציין כי חבילת הסנקציות האחרונה הוצגה לפני כמעט חודשיים.

"רוסיה חייבת לשלם מחיר הרבה יותר גבוה על התוקפנות שלה", אמר זלנסקי בנאום הווידאו הלילי שלו לאומה האוקראינית, "נקודת המפתח היא כמובן הנפט. אני מאמין שאירופה תצטרך לוותר על הנפט הרוסי ועל מוצרי הנפט בכל מקרה, כי מדובר בעצמאותם של האירופים עצמם, וככל שזה יקרה מוקדם יותר - כך התועלת עבור אירופה תהיה גדולה יותר בסופו של דבר".