רוסיה: "הכוחות שהיו בתרגיל שבו לבסיסים"; אוקראינה: "נאמין כשתהיה נסיגה מלאה"

לאחר שהובאו יותר מ-100 אלף חיילים לגבול אוקראינה וברקע המתיחות הגוברת מול המערב, הקרמלין הרוסי טוען כי האזהרות מפני מתקפה הן "היסטריה חסרת בסיס". בקייב הגיבו: "אנחנו נאמין למה שנראה בשטח"

זמן צפייה: 04:08

לאחר שהביאו כ-130 אלף חיילים לגבול עם אוקראינה, בקרמלין הרוסי מסרו הבוקר כי "האזהרות של ארצות הברית מפני תקיפה רוסית על אוקראינה הן היסטריה חסרת בסיס שמתוכננת להגביר את המתיחות באירופה. רוסיה מצפה לשיחות קנצלר גרמניה אולף שולץ עם הנשיא פוטין". עוד נכתב בהודעת הקרמלין: "בהקשר להכרה במחוזות שבמזרח אוקראינה, רוסיה נותרת מחויבת להסכם מינסק".

"המתיחות הוחמרה בעקבות כוחות גדולים של אוקראינה שהוצבו בגבול בגלל הצהרות ארצות הברית שעלולה לפרוץ מלחמה. הנשיא פוטין הגיב בבדיחות לתאריכים שפרסם המערב לגבי הצפי לפלישה ושאל 'באיזה שעה אמורה המלחמה להתחיל'". הקרמלין ציין כי מאז ומתמיד החיילים היו אמורים לסיים את התריגילים ולחזור לבסיסיהם, וזה אכן מה שקורה בשעה זו.

File Photo: Russian Service Members Hold Drills In The Rostov Region
טנקים רוסיים בתרגיל | צילום: רויטרס

הדברים מגיעים בהמשך להודעת רוסיה מוקדם יותר כי חלק מהחיילים סיימו את התרגילים בהם השתתפו ויחזרו בקרוב לבסיסים. את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי, והוסיף כי בעוד חלק גדול מהתרגילים ממשיכים, מספר יחידות ישובו לבסיסיהן.

בעקבות ההודעה, שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי "אוקראינה והמערב הצליחו למנוע הסלמה מצד רוסיה. אפשר לראות שהמאמץ הדיפלומטי עובד". במקביל, דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "זהו היום שייזכר בהיסטוריה כיום בו נכשלה פרופגנדת המלחמה של המערב. מובכים ומובסים מבלי שנורתה ירייה אחת".

לאחר מכן שר החוץ האוקראיני שינה את עמדתו ואמר כי "יש לנו כלל: אל תאמין למה שאתה שומע, תאמין למה שאת רואה. כשנראה נסיגה, נאמין שיש רגיעה".

צילומי לווין שחושפים נוכחות רוסית ליד גבול אוקראינה
צילומי לווין שחושפים נוכחות רוסית ליד גבול אוקראינה | צילום: MAXAR

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקיצר אתמול את ביקורו בסקוטלנד בשל המצב באוקראינה, קרא היום לכנס בדחיפות את הקבינט הביטחוני של בריטניה בטענה כי הפלישה הרוסית עלולה לקרות "בכל רגע".

כזכור, אתמול מסרו בפנטגון האמריקני כי רוסיה תגברה שוב את כוחותיה הצבאיים בגבול במהלך סוף השבוע האחרון באמצעות כלים משוריינים וחיילים - וכי מספרם הכולל עומד על 140-130 אלף.

Civilians In Kyiv Attend Military Exercises Amid Russian Invasion Threat
אזרחים אוקראינים מתאמנים בנשק מחשש לפלישה

ליז טראס, שרת החוץ של בריטניה, אמרה היום כי יש לוודא שכל החיילים הרוסים חוזרים למדינתם מגבולות אוקראינה, כדי להאמין לטענות כי רוסיה אינה מעוניינת לבצע פלישה לאוקראינה. לפי צילומי לוויין חדשים של חברה אמריקנית, הקרמלין שלח לגבולות אוקראינה כמויות גדולות של חיילים רוסים וציוד צבאי לבסיס חיל האוויר "אוקטוברסקי", שנמצא צפונית לבירת חצי האי קרים סימפרופול.

נכון לעכשיו, הרוסים ממשיכים להתעצם בעיקר בשלוש נקודות אסטרטגיות - חצי האי קרים, מערב רוסיה ובלארוס. בנוסף, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע אתמול כי ארצות הברית החלה בתהליך העברת השגרירות מבירת אוקראינה קייב לעיר לבוב, הנמצאת במערב המדינה וסמוכה לגבול עם פולין.