מועצת הביטחון: רוסיה חסמה הצעה להגדרת משבר האקלים כאיום ביטחוני עולמי

ההצעה, שהועלתה על ידי אירלנד וניז'ר, נועדה להגדיר את שינויי האקלים כאיום על השלום והביטחון העולמי ולבחון כיצד ניתן לפתור קונפליקטים שעלולים להיווצר בעקבותיו. 12 מדינות הצביעו בעד אך רוסיה הטילה וטו על ההצעה

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

רוסיה הטילה אתמול (שני) וטו על הצעה תקדימית שעלתה במועצת הביטחון של האו"ם, שנועדה להגדיר את שינויי האקלים כאיום על השלום והביטחון העולמי. ההצעה, שהועלתה על ידי ניז'ר ואירלנד, ביקשה לשקול כי משבר האקלים יוביל לקונפליקטים בינלאומיים ולבדוק כיצד להתמודד עמם.

12 מתוך 15 החברות במועצה הצביעו בעד ההצעה, הודו הצביעה נגד, יחד עם רוסיה, וסין נמנעה. רוסיה היא אחת מחמש החברות הקבועות במועצה להן יש זכות וטו לחסום הצעות. במוסקבה מתנגדים כמעט לכל התערבות של המועצה וחסמו בעבר הצעות להתערבות בקונפליקטים, כולל בסוריה.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה | צילום: רויטרס

מתוך כלל אסיפת האו"ם, המונה 193 מדינות, 113 הצביעו בעד ההחלטה. הנצגים מטעם רוסיה והודו טענו שהנושא צריך להישאר בגבולות אסיפת האו"ם הכללית וכנסים ייעודיים של האו"ם, מפני שדיון בנושא במועצת הביטחון יעמיק את חילוקי הדעות.

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר כי ההצעה תהפוך "נושא מדעי וכלכלי לשאלה פוליטית", ותסיט את דיוני המועצה מהנושאים בהם היא דנה לרוב. "זו תהיה פצצה מתקתקת".