רוסיה: ארה"ב סייעה להבריח נפט מסוריה • תיעוד

שר הביטחון הרוסי אמר כי ברשות המדינה תצלומי לוויין המוכיחים כי נפט הובל מהמדינה בסיוע של כוחות הצבא האמריקני, לפני ואחרי תבוסת ארגון דאע"ש

תמונות לווין של ארצות הברית מבריחה נפט מסוריה, לטענת הרוסים
תמונות לווין של ארצות הברית מבריחה נפט מסוריה, לטענת הרוסים | צילום: משרד הביטחון הרוסי

משרד הביטחון הרוסי פרסם היום (שבת) תמונות לווין שלטענתו מוכיחות כי נפט הובל מסוריה בסיוע ארצות הברית לפני ואחרי תבוסת ארגון דאע"ש, בסיוע האמריקנים. דובר המשרד איגור קונאשנקוב מסר כי התיעוד מעיד על כך שחיילים אמריקנים הגנו על הכמות הגדולה של הנפט שהוברח לפני ואחרי נפילת הארגון.

אתמול גורם במשרד הביטחון האמריקני אמר כי בכוונת ארה"ב לתגבר עמדות של הצבא האמריקני בצפון סוריה, זאת לטענתו במטרה להגן על שדות נפט שנמצאים באזור על מנת שאלו לא יגיעו לידי דאע"ש או לידיהם של "שחקנים מערערי יציבות אחרים".

תמונות לווין של ארצות הברית מבריחה נפט מסוריה, לטענת הרוסים
תמונות לווין של ארצות הברית מבריחה נפט מסוריה, לטענת הרוסים | צילום: משרד הביטחון הרוסי

"ארה"ב מתחייבת לתגבר את עמדותיה הצבאיות בסוריה עם נכסים צבאיים נוספים", כך לשון ההודעה. הגורם לא פירט בנוגע לנכסים שבכוונתם להשתמש, אך ההצהרה הזו היא סימן ברור שארה"ב לא רק שינתה את התוכניות שלה לבצע נסיגה מוחלטת מסוריה, אלא שהיא עלולה גם להוסיף יכולות חדשות כדי לחזק את הכוחות האמריקנים שנותרו במדינה.

כזכור, מוקדם יותר השבוע, אחרי שרק בשבוע שעבר הודיע כי יוציא מצפון-מזרח סוריה כאלף חיילים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיפר לעיתונאים כי למרות שרצה להוציא את כל הכוחות האמריקניים מסוריה, הוא השאיר בבסיס בדרום-מזרח המדינה כ-200 חיילים - לבקשתן של ישראל וירדן. לפי גורמים רשמיים, רוב הכוחות שיצאו מסוריה יעברו לעיראק.

ראס אל-עין, צפון סוריה | צילום: רויטרס

שר הביטחון האמריקני וראש הפנטגון, מארק אספר, אמר כי הוא שוקל אפשרות להשאיר משלחת במזרח סוריה כדי להילחם יחד עם לוחמים כורדים סורים בדאע"ש. טראמפ הוסיף וסיפר לכתבים בבית הלבן כי ארה"ב תעבוד עם הכורדים במזרח סוריה כדי להבטיח שיקבלו גישה להכנסות מנפט סורי, והציע לשלוח לשם חברת נפט אמריקאית כדי לעזור.

יומיים לאחר מכן, טראמפ נאם במסיבת עיתונאים בבית הלבן והתייחס להסכם בצפון סוריה: "טורקיה הודיעה כי הפסקת האש תהיה תמידית, אני אסיר את כל הסנקציות מטורקיה, אלא אם כן משהו יקרה שלא נהיה מרוצים ממנו".

מורדים סורים בצפון סוריה | צילום: רויטרס

טראמפ המשיך ואמר כי "אנחנו צריכים מדיניות חוץ חדשה, שלא מבוססת על אידאולוגיה אלא על היסטוריה, ניסיון והבנה ריאליסטית של העולם". עוד הוסיף שבכוונתם להשאיר באזור מספר קטן של חיילים במקומות שבהם יש נפט. "טורקיה, סוריה וכל הכוחות הכורדים נלחמים במשך שנים", המשיך, "עשינו בשבילם עבודה נפלאה ועכשיו אנחנו יוצאים. תנו למישהו אחר להילחם את המלחמה הארוכה הזו".

עוד אמר הנשיא האמריקני כי "טורקיה וסוריה חייבות לשמור על הטריטוריה שלהן, חייבות להגן על עצמן מפני חזרה של דאע"ש, זאת השכונה שלהם. עשינו עבודה טובה, הצלנו הרבה חיים, בירכו אותנו הרבה על פעולותינו. ממשל אובמה היה יכול להדיח את אסד ולא עשה זאת. אנחנו נלחמים במקומות בעולם שאנחנו לא אמורים להיות בהם, אנחנו אמורים לעשות זאת כשיש לנו תוכנית ברורה לניצחון, אנחנו צריכים תוכנית לניצחון, אף אחד לא יכול לנצח אותנו".