גורמים אמריקנים: "סבירות גבוהה שאיראן אחראית לתקיפת המכליות"

הבכירים הצהירו כי טענותיה של טהראן בדבר התקרית במפרץ עומאן הן "שקריות", והוסיפו כי התגובה לאירוע תיקבע לפי גישתן של מדינות המפרץ האחרות. הקרמלין: "מוקדם לקבוע מי אחראי לתקיפה"

זמן צפייה: 04:37

המתיחות במפרץ: גורמים אמריקנים מסרו היום (חמישי) לרשת CBS כי סבירות גבוהה שאיראן עומדת מאחורי המתקפה על מכליות נפט במפרץ עומאן. לדבריהם, טענותיה של איראן על כך שהצילה את אנשי הצוות ששהו על כלי השייט הן "שקריות".

אחד הבכירים הוסיף כי הוא מודע לדיווחים לפיהם אנשי צוות אמרו שהותקפו על ידי טורפדו או מוקש ימי, אולם לא ניתן לקבוע זאת בשלב הזה. גורף נוסף המעורה בפרטים קבע כי לא מדובר בטורפדו. לדברי הבכיר, הרשויות בארה"ב יבחנו את הממצאים מהתקרית על מנת לקבוע מי עומד מאחורי המתקפה. עוד אמר כי התגובה לתקרית תיקבע בהתאם ליכולת להוכיח כי איראן עומדת מאחורי המעשה, וכן בגישתן של מדינות המפרץ האחרות.

עוד בחדשות 13:

שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן – אחת מהן בסכנת טביעה

סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

בהודעת הבית הלבן נכתב כי "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עודכן בדבר התקיפה על מכליות הנפט סמוך לעומאן. ארה"ב מספקת סיוע ותמשיך לבצע הערכה של המצב". כמו כן, נושא המכליות עלה בדיון במועצת הביטחון שנערך היום. נציג ארצות הברית אמר כי "זה לא מתקבל על הדעת שיפגעו בהובלה מסחרית". ב"בלומברג" דווח כי בממשל טראמפ בטוחים בזהות התוקפים, וכי דוח בנושא צפוי להתפרסם במהלך היום.

בתוך כך, הקרמלין הודיע כי מוקדם מדי לקבוע מי עומד מאחורי התקיפה, והזהיר מפני קפיצה מוקדמת למסקנות. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, הצהיר כי "לא צריך למהר להאשים את איראן בתקיפה. אין להשתמש בתקרית להסלמת המתיחות מול טהראן". דבריו צוטטו בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

שר החוץ הגרמני התייחס אף הוא לתקרית, והצהיר כי "הדיווחים על מתקפה על מכליות נפט ליד עומאן מדאיגים מאוד". מסעודיה נמסר כי מדובר ב"הסלמה חמורה".

ONNECT THURSDAY ATTACK TO LAST YEAR'S HOUTHI STRIKE ON OIL TANKER IN RED SEA

מיצר הורמוז
מיצר הורמוז | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום הותקפו שתי מכליות נפט ענקיות במפרץ עומאן, סמוך למצרי הורמוז. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. לפי כמה כלי תקשורת, בהם "אירנא" האיראנית, אחת מהמכליות, "פרונט אלטייר" הנושאת את דגל איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנורווגית, טבעה בים עומאן לאחר המתקפה.

עם זאת, בחברת הספנות טוענים כי היא טרם טבעה ועולה באש בלב ים. על פי דיווחים נוספים, כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו". חברת "פרונטליין" ציינה כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה חולצו בשלום. במקביל, כווית העלתה לרמה גבוהה את הכוננות בכל מתקני הנפט שלה.

איראן הכחישה מעורבות בתקרית וכלי תקשורת איראניים טענו כי המדינה חילצה 44 מלחים מהמכליות שהותקפו. משרד החוץ האיראני אף הוציא הצהרה בה הביע דאגה מהתקרית ה"חשודה" במכליות הקשורות ביפן, ברקע ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה באיראן ופגישתו עם מנהיג איראן חסן רוחני. "תקריות כאלו מנוגדות למאמצים האזוריים להפחית את המתיחות. איראן תומכת בדיאלוג אזורי", צייץ משרד החוץ האיראני בטוויטר. מוקדם יותר טען משרד הכלכלה היפני כי שתי המכליות נשאו "מטען הקשור ליפן".