משבר המזון באפריקה מחריף; פוטין למערב: "הסירו את הסנקציות"

מחירי המזון זינקו ביבשת והביאו מעל ל-80 מיליון אנשים לסבול מחוסר ביטחון תזונתי. במפגש בין ראש האיחוד האפריקני מאקי סאל לנשיא הרוסי, ביקש ממנו סאל להקל את ייצוא הדגנים מאוקראינה. פוטין מצידו הביטח להקל, אבל האשים את הגבלות המערב. אנליסטים טוענים כי מדובר במהלך של פוטין להפעיל לחץ ע"י זרם פליטים מאפריקה לאירופה

פוטין וסאל בפגישתם בסוצ'י
פוטין וסאל בפגישתם בסוצ'י | צילום: רויטרס

מאקי סאל, נשיא סנגל וראש האיחוד האפריקני, הגיע אמש (שישי) לסוצ'י שבדרום רוסיה, על מנת לשוחח עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על משבר המזון שמחריף באפריקה. "מדינות אפריקה הן קורבנות תמימים של המלחמה באוקראינה ורוסיה צריכה לעזור להקל על סבלן", אמר סאל לפוטין.

עוד אמר סאל לפוטין כי במוסקבה צריכים להיות מודעים לכך שמדינות אפריקה, שרחוקות משדה הקרב על אדמת אירופה "הן קורבנות של המשבר הכלכלי הזה", והוסיף כי הוא מבקש גם "בשם מדינות אחרות באסיה, במזרח התיכון ובאמריקה הלטינית".

Whatsapp Image 2022 06 04 At 1
מאקי סאל, נשיא סנגל וראש האיחוד האפריקני בפגישה עם הנשיא פוטין בסוצ'י | צילום: רויטרס

פוטין השיב כי רוסיה מוכנה להבטיח ייצוא בטוח של תבואה אוקראינית דרך נמלים בים אזוב והים השחור שבשליטתה. לדבריו, הפתרון הטוב ביותר יהיה להסיר את הסנקציות על בלארוס, בעלת ברית רוסית קרובה, כדי שניתן יהיה לשלוח את התבואה בדרך זו.

לאחר השיחות בסוצ'י, אמר סאל כי הנשיא הרוסי הבטיח להקל על ייצוא הדגנים והדשן, אך לא מסר פרטים, והכחיש שמוסקבה מונעת מנמלים אוקראינים לייצא תבואה. בדומה למדינות אפריקאיות רבות, סנגל נמנעה מלקחת צד בסכסוך ונשיא סנגל אמר גם כי אספקת המזון צריכה להיות "מחוץ" לסנקציות של המערב על רוסיה. הוא אמר שהוא ציין את הנקודה הזו כשדיבר עם המועצה האירופית מוקדם יותר השבוע.

פוטין וסאל בפגישתם בסוצ'י
פוטין וסאל בפגישתם בסוצ'י | צילום: רויטרס

מחירי המזון זינקו ברחבי היבשת מאז פלשה רוסיה לאוקראינה לפני 100 ימים, דחפה מספר בני אדם עצום לעבר רעב, והמחסור שכבר קיים באפריקה החריף. ראש תוכנית המזון העולמית, מייק דנפורד, אמר שלמעלה מ-80 מיליון בני אדם חסרי ביטחון תזונתי כעת באפריקה - לעומת כ-50 מיליון בשנה שעברה.

חלק מהאנליסטים טוענים שהקרמלין מקווה שמשבר מזון מתקרב יפעיל לחץ פוליטי על המערב על ידי עורר זרימת פליטים חדשים רבים לעבר אירופה ממדינות חסרות ביטחון תזונתי במזרח התיכון ובאפריקה.

80 מיליון בני אדם סובלים מחוסר ביטחון תזונתי באפריקה בעקבות המלחמה
80 מיליון בני אדם סובלים מחוסר ביטחון תזונתי באפריקה בעקבות המלחמה | צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דחה את הרעיון שהמערב נושא באחריות לעליות המחירים העולמיות. "זוהי עליית מחירים של פוטין. מלחמתו של פוטין העלתה את מחיר המזון כי אוקראינה ורוסיה הן שתיים מהייצואניות הגדולות בעולם לחיטה ותירס, מוצרים בסיסיים לכל כך הרבה מזונות ברחבי העולם", אמר.

למעלה מ-40% מהחיטה הנצרכת באפריקה מגיעה בדרך כלל מרוסיה ואוקראינה. אבל נמלי אוקראינה בים השחור נחסמו בעיקר ליצוא מאז החלה הפלישה הרוסית למדינה. אוקראינה ובעלות בריתה מאשימות את הרוסים בחסימת הנמלים, אותם מיקשה אוקראינה כדי למנוע תקיפה אמפיבית רוסית. "אי פתיחת הנמלים הללו תגרום לרעב", אמר מתאם המשברים של האו"ם אמין עוואד בז'נבה. לדבריו, מחסור בתבואה עלול להשפיע על 1.4 מיליארד בני אדם ולעורר הגירה המונית.

מחיר המזון ביבשת זינקו בעקבות המלחמה
מחיר המזון ביבשת זינקו בעקבות המלחמה | צילום: רויטרס