לאחר דקירת רושדי: בארה"ב קוראים לביידן להפסיק שיחות עם איראן

הבית הלבן הוציא הצהרה רשמית בעקבות תקיפתו של הסופר הבריטי ממוצא הודי בסוף השבוע בניו יורק, ללא התייחסות לקריאות מטהרן לרצוח אותו. ההצהרה גררה זעם ברשתות החברתיות ובקרב סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית - שמתחו ביקורת חריפה על הנשיא ביידן: "לחדול את המשא ומתן עם משטר הטרור הזה"

נשיא ארה"ב ארצות הברית ג'ו ביידן שנה לכהונה כהונה הבית הלבן
נשיא ארה"ב ביידן | צילום: צילום: רויטרס

קולות בארצות הברית קוראים היום (ראשון) לנשיא המדינה ג'ו ביידן, להפסיק את שיחות הגרעין עם איראן, לאחר המתקפה על הסופר סלימן רושדי ביום שישי האחרון. סנטור פלורידה הרפובליקני, מרקו רוביו, צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "איראן הציעה כסף לכל מי שיתנקש בסלימן רושדי. היום הוא נדקר באמריקה. למה ביידן ממשיך במשא ומתן לעסקה עם הטרוריסטים מטהרן?".

למתקפה זו על הנשיא מצטרף סנטור ארקנסו, טום קוטון, גם הוא מהמפלגה הרפובליקנית, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "מנהיגי איראן קוראים לרצוח את סלימן רושדי כבר עשרות שנים. אנחנו יודעים שהם מנסים להתנקש בגורמי ממשל אמריקאים. ביידן צריך להפסיק את המשא ומתן עם משטר הטרור הזה".

הסופר האמריקני גרי וויס התייחס גם הוא להצהרת הבית הלבן על ניסיון ההתנקשות ברושדי, זעם על שביידן התעלם מה"פאתווה", (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי וביקר אותו בחריפות: "האם ביידן כל כך לחוץ להתקדם עם הסכם הגרעין?".

אתמול (שבת) יצא ביידן בהודעה רשמית מהבית הלבן, ואמר כי הוא ואשתו ג'יל הזדעזעו לשמוע על המתקפה האכזרית על רושדי, והם מתפללים לשלומו. עוד הוסיף ביידן כי הוא "אסיר תודה" על אלו שהציעו עזרה ראשונה לסופר, ושעצרו את התוקף. אולם, כאמור, לא התייחס ביידן לצו שיצא מטהרן לרצוח את רושדי ולפרס שהוציאו על ראשו.

סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: רויטרס

רושדי, בריטי ממוצא הודי, מחבר הספר "פסוקי השטן", נדקר ביום שישי במהלך הרצאה שהעביר בניו יורק. זמן קצר לאחר מכן נפוצו ברשתות החברתיות תיעוד של האירוע בו נדקר הסופר בן ה-75. ממשטרת ניו יורק נמסר בתגובה כי רושדי נדקר בצווארו ופונה לבית חולים על ידי מסוק. המשטרה עצרה חשוד במעשה.

עדי ראייה סיפרו כי רושדי נדקר בין 10 ל-15 פעמים תוך 20 שניות בלבד טרם החלה הרצאתו, לעיניי כ-2,500 האנשים שישבו בקהל. תחילה, הקהל חשב כי מדובר במעין מתיחה. "הבחור רץ לבמה והחל להלום ברושדי", אמר אחד מעדי הראייה. "התוקף לבש שחור, ועטה מסכה שחורה. חשבנו שאולי זה חלק מתעלול, אבל תוך כמה שניות התברר שזה ממש לא כך".

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

בעקבות ספרו "פסוקי השטן", נפוצו איומים על רושדי באיראן וקריאות לרצוח אותו עוד בשנות ה-80. הספר עורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם בשל הדרך שבה הציג רושדי את דמותו של הנביא מוחמד. שנה לאחר מכן, הספר נאסר לפרסום והפצה בכל המדינות המוסלמיות בעולם. בעקבות פרסום הספר, המנהיג העליון של איראן דאז ח'ומייני הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי, ואף הציעה על ראשו 3.3 מיליון דולרים.