חומרי נפץ בשמפו ובקופסאות שוקולד: תחקיר המוסד על הפיגועים בארגנטינה

העיתון "ניו יורק טיימס" מפרסם את התחקיר שביצע המוסד סביב שני הפיגועים בשנות ה-90 נגד השגרירות הישראלית בארגנטינה ובניין הקהילה היהודית. לפי התחקיר, איראן הייתה היד המכוונת וחיזבאללה הוציא לפועל

זמן צפייה: 03:15

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" מפרסם הערב (שישי) תחקיר שביצע המוסד סביב שני הפיגועים שבוצעו נגד מטרות ישראליות ויהודיות בארגנטינה בשנות ה-90, פיגועים שבהם נהרגו 114 בני אדם.

הפיגוע הראשון אירע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס, שבו נהרגו 29 בני אדם בשנת 1992. שנתיים מאוחר יותר ביצע מחבל מתאבד את הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994, שבו נהרגו 85 בני אדם והמחבל עצמו.

לפי חקירת המוסד, איראן הייתה היד המכוונת וחיזבאללה הוציא לפועל את הפיגועים כנקמה על פעולות צה"ל נגד הארגון השיעי בלבנון בעת השהייה הישראלית בלבנון. עוד נמצא כי במשך שנים בנה חיזבאללה את התשתית בבואנוס איירס ובדרום אמריקה.

הפיגוע בקהילה היהודית בבואנוס איירס ב - 1994
הפיגוע בקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994 | צילום: רויטרס

החקירה מצאה כי חומרי הנפץ שבהם נעשה השימוש כדי להוציא לפועל את הפיגועים הוברחו לארגנטינה על ידי פעילי חיזבאללה באמצעות בקבוקי שמפו וקופסאות שוקולד. החומרים הוברחו בטיסות מסחריות מכמה מדינות אירופה והוסתרו בפארק בבואנוס איירס.

הכימיקלים שבהם נעשה שימוש נרכשו על ידי חברת סחר שהייתה חברת קש של חיזבאללה. המוסד מצא כי האחראיים הישירים מעולם לא נתפסו וחיים בלבנון. האינטרפול הוציא התרעות נגד שני אישים המואשמים באחריות לפיגועים ושניהם זוהו על ידי המוסד כפעילי חיזבאללה. אדם שלישי מבוקש על ידי ארה"ב.

עימאד מורנייה, בכיר חיזבאללה שסומן כארכיטקט של הפיגועים, חוסל בתקיפה בשנת 2008 בפעולה שיוחסה לישראל. חקירת המוסד בוצע ממידע שהושג על ידי סוכניה ומתחקור חשודים, אמצעי האזנה וריגול. החקירה גם העלתה מסקנות על תפקוד המוסד וכישלונו בכך שלא היה לו מידע מודיעיני לאחר הפיגוע בשנת 1992 ובשל העובדה שהפיגוע שנתיים מאוחר יותר בוצע באותה דרך.