רוחאני: "אם יוסרו הסנקציות - מוכנים לדבר עם ארה"ב עוד היום"

ברקע המתיחות בין המדינות, נשיא איראן אמר בנאום טלוויזיוני כי אם האמריקנים יפסיקו את הלחץ הכלכלי על טהראן וישובו להסכם הגרעין - "נקיים איתם שיחות ברגע זה ובכל מקום"

זמן צפייה: 00:27

המתיחות במפרץ: נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הלילה (שני) במהלך נאום ששודר בטלוויזיה הארצית במדינה, כי "תמיד האמנו במשא ומתן, אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות הכלכליות ותשוב להסכם הגרעין, אנו מסכימים לקיים שיחות עוד היום, ברגע זה - ובכל מקום".

בתוך כך, על מנת להביא להרגעת המתח באזור המפרץ, צרפת, בריטניה וגרמניה - המעצמות האירופיות שחתומות על הסכם הגרעין משנת 2015, פרסמו אמש הצהרה משותפת שבה נמסר כי הן "מאמינות שהגיע הזמן לנהוג באחריות ולחפש אחר דרכים לעצור את ההסלמה ולחדש את הדיאלוג".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שנחת בניו יורק לקראת ועידת האו"ם שתתקיים השבוע בעיר, תקף את מדינות אירופה על שאינן משקיעות מספיק בשימור ההסכם ושמתייצבות באופן ברור לצידה של ארצות הברית, לטענתו.

לכתבות נוספות בנושא: 

גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

פקחי האו"ם אישרו: איראן העלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%

נשיא איראן על מעצר מכלית הנפט: "בריטניה תישא בתוצאות"

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: חדשות 13

ביום שישי, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים אמריקנים כי ארצות הברית החליטה לעת עתה שלא להטיל סנקציות על זריף, על מנת להשאיר את הערוץ הדיפלומטי מול טהראן פתוח. זאת, חרף הצהרתו של שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בחודש שעבר, לפיה זריף יוכנס "לרשימה השחורה".

כזכור, בשבוע שעבר איראן הודיעה שהעלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%. פקחי האו"ם אימתו את הודעת הרפובליקה האסלאמית, ומסרו כי אכן חרגה מעל למגבלה עליה סוכם בהסכם הגרעין, העומדת על 3.67%. הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אף אישרה כי מאגר האורניום המועשר שברשות איראן עומד כעת על 213.5 ק"ג, וחצה את הסף המוסכם בהסכם הגרעין - 202.8 ק"ג.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

ביום שלישי, אמר בכיר משמרות המהפכה האיראניות חוסיין נג'את כי "אם ארצות הברית תעשה טעות - טילים איראניים ישמידו את נושאות המטוסים שלה, בסיסי הצבא האמריקניים נמצאים בטווח הטילים שלנו". כמו כן, הוסיף: "האמריקנים מודעים היטב להשלכות של עימות צבאי מול איראן", כך לפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".