רוחאני: "ארה"ב הציעה להסיר את כל הסנקציות"; טראמפ הכחיש

הנשיא האיראני הצהיר כי מרקל, ג'ונסון ומקרון התעקשו שידון עם עמיתו האמריקני, והבטיחו שיוסרו המגבלות על טהראן. טראמפ, מנגד, טען: "איראן רצתה שאסיר הסנקציות בתמורה למו"מ - וסירבתי"

זמן צפייה: 02:11

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (שישי) למגעים האפשריים עם האמריקנים סביב הסכם הגרעין, ואמר כי "ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, נשיא צרפת מקרון וקנצלרית גרמניה מרקל התעקשו שניפגש עם טראמפ, והבטיחו כי ארה"ב תסיר את כל הסנקציות כצעד לקראת משא ומתן". הדברים פורסמו באתר הרשמי שלו עם נחיתתו בטהראן, לאחר שחזר מעצרת האו"ם בניו יורק. מנגד, נשיא ארה"ב טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "איראן רצתה שאסיר את הסנקציות במורה לפגישה - ואני השבתי בשלילה".

עוד הוסיף רוחאני כי "האמריקנים הפיצו תעמולה על כך שהם מוכנים לקיים משא ומתן, והאיראנים הם אלה שנותרים עקשנים. הם שיגרו מסרים כמעט לכל מנהיג אירופי ולא-אירופי, לפיהם הם מעוניינים לקיים פגישה בין שני הנשיאים - וטהראן היא זו שסירבה להצעות".

לדבריו, "הבעיה היא שתחת הסנקציות והלחץ הרב, אפילו אם היינו רוצים לדון עם ארה"ב במסגרת המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם - אין לדעת כיצד יסתיים משא ומתן זה. ארה"ב היא זו שמטילה את המגבלות, ועלינו להבהיר כי היא זו שאינה מעוניינת ביישוב המצב".

לכתבות נוספות בנושא: 

נשיא איראן באו"ם: "המזרח התיכון בוער. תוכנית השלום תיכשל"

טראמפ בעצרת האו"ם: "צריך לעצור את מסלול הגרעין האיראני"

טראמפ: "ארה"ב הטילה סנקציות על הבנק האיראני הלאומי"

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם
נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

ביום רביעי נאם רוחאני בעצרת האו"ם, ואמר: "האזור שלנו על סף קריסה - אירוע קטן יכול לגרום לבערה גדולה. לא נספוג את ההתערבות הפרובוקטיבית של זרים. נגיב בכוח לכל עבירה או פגיעה בביטחוננו או בריבונותנו".

כמו כן, תקף רוחאני את ארה"ב והכריז כי מדינתו לא תנהל משא ומתן עם האמריקנים תחת לחץ הסנקציות: "העם האיראני לא יישב לשולחן המו"מ עם אויב, שמנסה להוביל אותנו לשיחות תחת לחץ של עוני וסנקציות". עוד אמר על הסנקציות כי "במשך שנה וחצי הממשל האמריקני ניסה למנוע מטהראן גישה לכלכלה העולמית", והוסיף: "בשם עמי וארצי, אני מודיע שהתגובה שלנו למו"מ תחת סנקציות - היא שלילית".

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

הנשיא האיראני המשיך לתקוף את ארה"ב בדבריו ואמר: "ארצות הברית היא לא שכנתנו, היא אינה נמצאת במזרח התיכון. ארה"ב אינה דוברת או המגינה של אף מדינה. הדרך הטובה ביותר לשלום היא דרך שלום פנימי, ודיפלומטיה כלפי חוץ".