רוחאני מאיים: "החיילים האירופאים באזור יכולים להיות בסכנה"

נשיא איראן התייחס גם להסכם הגרעין, אמר ש"כל הצעדים שאיראן נקטה כדי לסגת מההסכם הם הפיכים", ותקף את ארה"ב: "הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, צריכה להתנצל בפני טהראן על פשעיה"

נשיא איראן חסן רוחאני אמר הבוקר (רביעי) במסגרת ריאיון בטלוויזיה האיראנית כי "חיילי ארה"ב לא בטוחים באזור היום, וחיילי אירופה עלולים להיות בסכנה מחר". כמו כן, הוא התייחס להסכם הגרעין ואמר כי "האיחוד האירופי צריך לקיים את התחייבויותיו תחת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. כל הצעדים שטהראן לקחה כדי לסגת מההסכם הם הפיכים, ההסכם לא מת. ארה"ב צריכה לחזור להסכם הגרעין של 2015 עם המעצמות".

עוד הוסיף רוחאני לתקוף את ארה"ב ואמר כי היא "הפכה את המזרח התיכון ללא בטוח, והיא צריכה להתנצל בפני טהראן על פשעיה הקודמים. ההצעה של בוריס ג'ונסון להחליף את הסכם הגרעין בעסקה אחרת עם טראמפ היא מוזרה, כי נשיא ארה"ב תמיד הפר הבטחות". כמו כן תקף את האיחוד האירופי ואמר כי הוא "נכשל בהתנהלותו כבלוק עצמאי, וצריך להתנצל בפני טהראן על הכישלון לקיים הבטחות".

מוחמד ג'אבד זריף שר החוץ של איראן
מוחמד ג'אבד זריף שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

כמו כן, רוחאני התייחס גם להפלת המטוס האוקראיני ואמר כי "על הצבא האיראני לפעול על מנת לוודא שהטעות שקרתה לא תקרה שוב", וציין כי איראן תגיב לחיסולו של סולימאני בהוצאת הכוחות האמריקאים מהאיזור – כל זמן שזה ייקח.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף התייחס גם הוא להסכם הגרעין בזמן ביקורו בהודו ואמר כי הוא "בין ההסכמים הטובים ביותר", והוסיף ש"אנחנו לא מעוניינים במשא ומתן עם ארה"ב".

מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני
מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני | צילום: רויטרס

כזכור, שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו אתמול כי הם מבקשים לכנס את הוועדה המשותפת למדינות החתומות על ההסכם, כדי לדון בהחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על איראן, בעקבות הפרות ההסכם.

זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם עכשיו".