סערה בעולם סביב החלטת העליון בארה"ב: "מכה אדירה לזכויות האדם"

בעקבות החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה, בכירים אמריקניים ובעולם כולו התייחסו להחלטה המשמעותית. בעוד שמרבית המנהיגים האירופיים הביעו את התנגדותם הנחרצת להחלטה והבטיחו כי במדינותיהם לא יקרה דבר דומה, בוותיקן דווקא טענו כי ההחלטה היא "הזמנה להרהר על ערכי החברה המערבית"

זמן צפייה: 04:03

בעקבות החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה, בכירים אמריקניים ובעולם כולו, התייחסו להחלטה המשמעותית - מי בעד ומי נגד. נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שיבח את החלטת בית המשפט ואמר כי "ההחלטה מבוססת על הכתוב בחוקה. ההחלטה הייתה צריכה להתקבל ממזמן. אני חושב שבסופו של דבר, זה יסתדר לכולם".

הנשיא לשעבר נשאל האם הוא מרגיש שיש לו חלק בביטול החלטת רו נגד ווייד, לאחר שבתקופת כהונתו מינה שלושה שופטים שמרנים לבית המשפט העליון, וענה: "אלוהים קיבל את ההחלטה".

הנשיא לשעבר, דונאלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, אמרה כי "אנשים בארה"ב חושבים שביטול הפסיקה של רו נגד וטייד זה לא עניין רציני. יש לנו שופטים קיצוניים, שכופים את גישותיהם הדתיות והאישיות על כל האנשים באמריקה". חברת הקונגרס הפרוגרסיבית, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, אף קראה למרד.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תגובה להחלטה וכתב: "החדשות מארה"ב הן מחרידות. לבי עם מיליוני הנשים האמריקניות שעומדות כעת לאבד את זכותן החוקית להפלה. אני לא יכול לדמיין את הפחד והכעס שאתן מרגישות עכשיו".

גם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התייחס להחלטה ואמר: "אני חושב שזה צעד גדול אחורה. למרות שזה לא בית המשפט שלנו, ולא אזור השיפוט שלנו, יש להחלטה השפעה על דרך מחשבתם של אנשים רבים ברחבי העולם. תמיד האמנתי בזכותה של האישה להחליט לעצמה".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביע את התנגדותו להחלטה ואמר: "הפלה היא זכות יסודית לנשים. אני מביע את הסולידריות שלי עם הנשים שחירותן נפגעה היום בעקבות החלטת בית המשפט העליון בארה"ב". שרת החוץ הצרפתית, קתרין קולונה, אמרה כי ביטול ההחלטה על ידי בית המשפט מהווה נסיגה משמעותית בתחום זכויות היסוד של האדם, והדגישה כי צרפת תמשיך לשמור על ביטחונם של תושביה.

שער העיתון ''ליברסיון'' הצרפתי
שער העיתון ''ליברסיון'' הצרפתי | צילום: Liberation

גורמים בוותיקן אמרו כי "החלטת בית המשפט היא הזמנה להרהר על ערכי החברה המערבית לגבי החיים עצמם. הפלה היא עניין בעל משמעות חברתית רחבה ולא מימוש של זכויות יחידים".

גם גורמים מטעם האו"ם התייחס להחלטה וטענו כי "החלטת בית המשפט העליון של ארה"ב שמפסיקה את הזכות החוקתית להפלה מהווה 'מכה אדירה' לזכויות האדם". בתוך כך, יו"ר ארגון הבריאות העולמי (WHO), תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, אמר כי הוא מאוכזב מאוד מההחלטה הזו של בית המשפט בארה"ב. זכויות נשים צריכות להיות מוגנות: "ציפיתי שאמריקה תגן על זכויות שכאלה".

העיתון האמריקני "The Hill" דיווח כי כמה חברות אמריקניות בולטות הודיעו כי יממנו בעבור עובדות החברה את הנסיעות למדינות שכן מתירות הפלות. בין החברות: "סטארבאקס", "יילפ", "מיקרוסופט", "אלסקה איירליינז", "מאסטרקארד", "נטפליקס", "אפל", "טסלה" ועוד.

מפת ההפלות בארה''ב (באדום המדינות שבהן נאסרה ההפלה)
מפת ההפלות בארה''ב (באדום המדינות שבהן ההפלה נאסרה)

מוקדם יותר היום, בית המשפט העליון בוושינגטון ביטל את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973, של משפט רו נגד ווייד, שהתערבה בחקיקה מדינתית שאסרה הפלות ואפשרה את זכותן החוקתית של נשים להפלה ברוב של שישה נגד שלושה שופטים. לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין.

ביטול הפסיקה המהפכנית יביא סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות עם רוב רפובליקני בארה"ב צפויות להוציא את האפשרות להליכי הפסקת היריון אל מחוץ לחוק, מה שימנע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם. מדינת מיזורי הודיעה כבר הערב כי היא אוסרת הפלות, והפכה למדינה הראשונה שעושה זאת לאחר הפסיקה.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הנשיא ג'ו ביידן אמר בתגובה: "זה יום עצוב עבור המשפט ועבור המדינה. לפני 50 שנה, המקרה הזה שינה את חייהן של נשים לבחירה עצמאית. הנשים בעלות הכוח לשלוט בחייהן ובגורלן. לכל אחד מאיתנו יש את הזכות לבחור איך לחיות את חיינו. בואו נהיה ברורים - בריאות הנשים במדינה הזאת כעת נמצאת בסיכון. טראמפ עשה מה שלא נעשה לפני - לקח את הזכות הבסיסית של אמריקניות".

"זה מרושע. מדינות שמבטלות הפלה חוזרות למאה ה-18. רופאים עלולים להפוך לפורעי חוק רק כי הם מבצעים את חובתם", הוסיף ביידן והבטיח כי נשים יוכלו לנסוע בחופשיות ממדינה אחת למדינה אחרת על מנת לבצע הפלה: "אני אדאג לזה שהן יוכלו לבצע זאת. אני אעשה כל מה שבכוחי".