אחרי חיסול סולימאני: רקטות שוגרו למתחם שגרירות ארה"ב בעיראק

רקטה התפוצצה ב"גרין זון" בבגדד, שבו נמצאת השגרירות, וככל הנראה לא גרמה לנפגעים. פצמ"ר שהתפוצץ בשכונת המתחם גרם לפציעת 5 בני אדם. 3 רקטות נפלו בבסיס שבו שוהים כוחות אמריקניים

זמן צפייה: 06:18

יממה וחצי אחרי חיסול סולימאני: רקטות שוגרו הערב (שבת) לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. שתי רקטות שוגרו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו נמצאת השגרירות האמריקנית בגדד. אחת מהן התפוצצה בתוך המתחם, אך לא גרמה לנפגעים. פצצת מרגמה נוספת התפוצצה בשכונת ג'אדריה שבה נמצא המתחם, וגרמה לפציעתם של חמישה בני אדם. 3 רקטות התפוצצו גם במתחם בסיס "בלד" שבצפון בגדד, שבו יש כוחות של חיל האוויר האמריקני.

כמו כן, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסול שבעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקנים.

גדודי חזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, אחרי ירי הרקטה: "החל ממחר בערב אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים".

תיעוד: הנזק שנגרם מנפילת הרקטה במתחם השגרירות

במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח מפי מקורות ביטחוניים כי בוצעה תקיפה אווירית בגבול סוריה-עיראק ובתוך שטח סוריה. הכוחות הפרוסים בגבול הושמו במצב כוננות.

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכריז על שלושה ימי אבל במדינה על רקע חיסולו של קאסם סולימאני, אבו מהדי אל-מוהנדס וההרוגים הנוספים במתקפה בבגדד.

בתוך כך, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, אמר כי "הנקמה על חיסולו של סולימאני הולכת להיות נקמה אסטרטגית שתביא לסיום הנוכחות האמריקאית באזור".

במקביל, ערוץ אל-עאלם האיראני פרסם חלק מצוואתו של קאסם סולימאנ, שבה הוא כתב לאשתו: "קבעי את מקום קבורתי בכרמאן עיר הולדתי. אני רוצה שהקבר שלי יהיה פשוט כמו קבריהם של אחי השהידים ושיהיה כתוב עליו "החייל קאסם סולימאני" ללא תארים נוספים".

מוקדם יותר איים גנרל במשמרות המהפכה האיראניים, ג'ולאמי אבו-חמזה, על ארצות הברית וישראל בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית. לטענתו, "הרפובליקה האסלאמית תעניש אמריקנים בכל מקום שבהישג ידה - גם תל אביב נמצאת בטווח הפגיעה".

הגנרל חיזק את החשש מתקיפה איראנית במפרץ הפרסי, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס. אבו חמזה טען כי "מצר הורמוז היא נקודה קריטית למערב, יש שם מספר גדול של ספינות אמריקניות. איראן זיהתה אותם לפני זמן רב".

Kataib Hezbollah Iraqi Militia Hold The Picture Of The Iranian Major General Qassem Soleimani, As They Gather Ahead Of The Funeral Of The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
מסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, לאור המתיחות במפרץ, ארגון נאט"ו הודיע כי השהה את האימונים לכוחות הביטחון בעיראק שנלחמים בדאעש. כמו כן, בריטניה הזהירה את אזרחיה מנסיעה לאיראן ולעיראק. "מומלץ להימנע מהגעה לאזורים אלו, בגלל המתיחות הגוברת", נכתב בהודעת משרד החוץ הבריטי.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו שוחח עם נשיא עיראק על ההחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנקוט בצעדים, כדי להגן על אנשים והאינטרסים של האומה מעבר לגבול. בנוסף על כך, השר חזר על מחויבות ממשל טראמפ להימנע מהסלמה.

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

קודם לכן, אלפי בני אדם השתתפו במסע הלוויה של סולימאני בבגדד, כאשר רבים מהם צעקו "מוות לאמריקה". רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי שר החוץ של קטאר צפוי להגיע לביקור בטהראן, ועל פי הערכות מטרתו לתווך בין ארצות הברית לאיראן, כדי למנוע הידרדרות למלחמה.

האלפים יצאו לרחובות בגדד כדי להשתתף במסע הלוויה של סולימאני וההרוגים הנוספים במתקפה האמריקנית - סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות. גופותיהם יובאו לערים השיעיות הקדושות נג'ף וכרבלאא. משם, גופתו של סולימאני תוטס לקבורה באיראן.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

אמש ערך הנשיא טראמפ מסיבת עיתונאים בפלורידה, במהלכה התייחס לחיסולו של סולימאני: "נקטנו בצעד הזה כדי למנוע מלחמה - לא כדי לפתוח באחת. תפסנו את סולימאני בשעת מעשה, וחיסלנו אותו".

"כנשיא, התפקיד החשוב ביותר שלי הוא להגן על אזרחי ארה"ב", אמר הנשיא. "סולימאני השתתף בפעולות שערערו את המזרח התיכון. מה שארה"ב עשתה אתמול היה צריך להיעשות כבר ממזמן". לדברי טראמפ, "העתיד שייך לאזרחים איראנים שמחפשים שלום ודו-קיום, ולא לאלו המחפשים לפגוע. יש לנו את המודיעין הטוב ביותר בעולם, וכשמישהו מאיים עלינו אנחנו מחזיקים בכל הפרטים שלו. אני לא אהסס לפעול, ומוכן לפעול בכל דרך על מנת להגן על האזרחים האמריקנים. העולם הוא מקום טוב יותר ללא סולימאני".