אמריקה בוכה: ההספדים קורעי הלב של הורי הילדים שנרצחו בביה"ס בטקסס

חקירת הטבח בעיירה יובלדי נמשכת, וכעת גם מתחילה להתברר שרשרת המחדלים שהובילה אליו, כאשר בין היתר נטען שנדרשו לשוטרים לפחות כארבעים דקות להיכנס לבית הספר - בשעה שהרוצח יורה באין מפריע. גם הוויכוח בארה"ב על חוקי הנשק המקלים רק הולך ומתלהט, כשכל צד מוסיף להתבצר בעמדתו. "אני רק רוצה לדעת מה הבת שלי עשתה שמגיע לה להיות קורבן"

זמן צפייה: 03:36

כמעט שתי יממות חלפו מאז הטבח בבית הספר היסודי "רוב" שביובלדי, ובעיירה עדיין מסרבים להאמין. מדובר בקהילה קטנה, רק כ-15 אלף איש, כולם שם מכירים את כולם. היום (חמישי) מתבררים פרטים חדשים: כמה דקות לפני שיצא למסע הרצח, שלח היורה סלבדור ראמוס בן ה-18, הודעה לנערה גרמנייה שאיתה היה בקשר בפייסבוק, ובה סיפר לה שירה בסבתו בראשה ועכשיו הוא הולך לירות בבית ספר יסודי.

בינתיים, חקירת האירוע נמשכת, ומתחילה להתברר שרשרת מחדלים שהובילה לטבח. בין היתר נטען שנדרשו לשוטרים לפחות כארבעים דקות כדי להיכנס לבית הספר, בזמן שראמוס יורה בתוך כיתה כמעט ללא הפרעה, ועוברי אורח שנאספו מסביב דוחקים בכוחות החמושים לפרוץ. "השוטרים שלנו, כשהם התערבו, הם עשו כל מה שיכלו כדי לפנות ילדים. הסוכנים שלנו פעלו במהירות ובגבורה רבה".

הטבח בנורא בבית הספר היסודי ''רוב'' שביובלדי, טקסס
הטבח בנורא בבית הספר היסודי ''רוב'' שביובלדי, טקסס

אנג'ל גרזה, אביה של אמרי, אחת מהנרצחות בבית הספר, אמר על בתו: "היא הייתה הילדה הכי מתוקה בעולם שלא עשתה כל רע. אני רק רוצה לדעת מה היא עשתה שמגיע לה להיות קורבן. היא פחדה כל כך מזרים. זה פשוט הפחד הנורא ביותר שלה, והיא רק ניסתה לעזור לכולם". גרזה הוא פרמדיק ומתוקף תפקידו הגיע לזירה מיד, הוא נתקל באחת הילדות שהייתה מכוסה בדם, ניסה לדובב אותה, ואז גילה את הנורא מכל.

עד ראייה לטבח אמר, "יש לנו דלת במרכז, והוא פתח אותה, ואז הוא נכנס, הוא התכופף קצת ואמר, 'הגיע הזמן למות'. הוא ירה, זה היה רועש מאוד. כשראיתי את הקליעים על הרצפה, הבנתי שזה אמיתי".

אמו של היורה סיפרה לכלי התקשורת שהוא היה מבודד חברתית, לעיתים אלים אבל "לא מפלצת", כהגדרתה. דודתו של היורה שלחה את תנחומיה לכל המעורבים, והביעה את צערה. "גם אני איבדתי בן דוד קטן בצד השני", מסרה.

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

גם הוויכוח בארה"ב על חוקי הנשק המקילים רק הולך ומתלהט, כשכל צד מוסיף להתבצר בעמדתו. חבר המפלגה הדמוקרטית מטקסס בטו או'רורק אמר כי "מישהו צריך להתייצב לצד ילדי המדינה הזאת, אחרת הם ימשיכו להיהרג". מנגד, כשנשאל היום הסנאטור הרפובליקני מטקסס טד קרוז, האם זה הרגע המתאים לרפורמה בחוקי הנשק השיב כי "זה קל ללכת לפוליטיקה. אני מבין שהתקשורת אוהבת לפנות לשם".

על דבר אחד כנראה שני הצדדים ייאלצו להסכים: בדומה לכל אירועי הירי ההמוניים בארה"ב, גם אחרי הטבח בביה"ס היסודי "רוב" שביובלדי, שום דבר לא צפוי להשתנות.