ראש ה-MI6: "איראן אינה מעוניינת בהסכם גרעין"

ראש שירות המודיעין החשאי הבריטי ריצ'רד מור התייחס לקיפאון בשיחות הגרעין בין איראן, מדינות אירופה והמעצמות ואמר כי לדעתו, "החייאת הסכם הגרעין היא הדרך הטובה ביותר להגביל את תכנית הגרעין של איראן". מור הוסיף ואמר כי כרגע, סין היא זו שנמצאת בראש סדר העדיפויות של הארגון

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, איתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ראש ה-MI6 (שירות המודיעין החשאי) הבריטי, ריצ'רד מור, התייחס לקיפאון בשיחות הגרעין בין איראן, מדינות אירופה והמעצמות ואמר כי הוא ספקן בנוגע לרצונו של המנהיג העליון האיראני, איתוללה עלי חמינאי, להחיות את שיח הגרעין ולהירתם אליו. מור הסתייג וטען כי הוא אינו חושב שאיראן תפעל כדי לעצור את השיחות, אם כי הזהיר מפני התרסות נוספות מצידה.

לדבריו, "החייאת הסכם הגרעין היא הדרך הטובה ביותר להגביל את תכנית הגרעין של איראן. אני חושב שעסקת גרעין נמצאת לגמרי על השולחן. המעצמות האירופיות והממשל בארה"ב מאוד ברורות לגבי זה. אני לא חושב שהסינים והרוסים, יבלמו את השיחות. אבל אני לא חושב שהאיראנים רוצים את זה", אמר.

נשיא סין, שי ג'ינגפינג
נשיא סין, שי ג'ינגפינג | צילום: רויטרס

מור התייחס גם לסין ולמשטר שלה וטען כי כעת, היא זו שנמצאת בראש סדר העדיפויות של המודיעין הבריטי. לדבריו, "אם אתה הולך מתחת לאסטרטגיה הסינית מבחינת האופן שבו הם מיישמים אותה, איך הם מתארגנים, מה הכוונה הטקטית שלהם, ומה היכולות שהם בונים - זו קופסה שחורה". מור הוסיף: "יש תפקיד לארגונים כמו זה שאני עומד בראשו לעזור לשרים ולקובעי המדיניות הבריטיים להבין זאת, כדי שיוכלו לנווט במערכת היחסים המורכבת והקשה הזו עם הסינים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207220738' autoplay='0' credit='מתוך עמוד היוטיוב של 'The Aspen Institute' ' desc='שר הביטחון בני גנץ בכנס הביטחון של מכון ASPEN ' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658464494/uploads/2022/903183629.jpg' kid='1_sg69znud' duration='']

בהקשר האיראני, אתמול שר הביטחון בני גנץ, התראיין לעורך המגזין "אטלנטיק" ג'פרי גולדברג, במושב שעסק בציון שנתיים לחתימת הסכמי אברהם במסגרת כנס הביטחון של מכון ASPEN בארה"ב. גנץ אמר: "איראן היא איום על העולם ואפשר לראות את זה בכל מקום על הגלובוס - בוונצואלה, אלג'יריה, לבנון, סוריה, עיראק, תימן. גם הסעודים והאמירתים סובלים מהתוקפנות של איראן. המדינות במזרח התיכון מבינות שישראל יכולה להיות נכס, והיחסים הטובים עם ארצות הברית יכולים להיות גשר".

גנץ הוסיף: "אנחנו לא מאיימים על מדינות המפרץ - האיראנים כן. אנחנו רואים את הפעילות של שלוחי איראן בכל מקום ללא מטריה גרעינית - תחשבו מה יהיה אם תהיה להם את המטריה הזו. ולכן אסור להגיע למצב הזה. לצד זאת, אני לא מכיר אף מדינה בעולם שיש מדינה אחרת שקוראת להשמדה מוחלטת שלה ובונה את האמצעים לעשות זאת. בשל הצורך העולמי העולם צריך לעצור את זה וגם האזור צריך לעצור את זה כי זה מאיים עליו, וגם אנחנו כישראלים יש לנו אחריות היסטורית לדאוג לבנות את היכולות שלנו ולא לאפשר לאיראן להיות מדינה גרעינית".